Günümüzde eğitimin her kademesinde öğrenci merkezli değerlendirme türlerinden olan öz-değerlendirme yaklaşımı yaygınlaşmaktadır. Biçimlendirmeye dönük değerlendirme (formative) kapsamında ele alınan bu yaklaşımda dönüt ön plana çıkmaktadır. Öğrenenler bu değerlendirmeler aracılığıyla ölçütlere (criterion-referenced) ve gruba (norm-referenced) göre var olan performans durumları hakkında; kendilerini yeniden değerlendirerek de gelişim süreçleri hakkında (self-referenced) dönütler alabilirler. Öğrenenler aldıkları bu dönütlere dayalı olarak öğrenmelerini iyileştirmek için öğrenme süreçlerine kendileri müdahalede bulunabilirler. Bu süreçte dönütleri ele almaları, müdahaleye karar vermeleri ve müdahaleyi uyguladıktan sonra etkililiğini belirlemeleri öz-müdahale algısı olarak isimlendirilmiştir. Çalışma kapsamında, öğrenenlerin öz-değerlendirmelerini desteklemek için geliştirilen web-tabanlı sistemde bir testteki sorulara cevap vererek, test sonunda performansı ile ilgili dönütlerine ulaşması “test alma davranışı” olarak isimlendirilmiş ve test alma davranışının hem başarı hem de öz-müdahale algısı üzerine etkisi incelenmiştir. Aynı zamanda öğrenenlerin öz-müdahale algılarının başarıları üzerine etkisi olup olmadığını araştırılmıştır. Bu amaç için Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesinde Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme dersini alan öğrenciler çalışmaya katılmış ve web-tabanlı bir öz-değerlendirme sistemini kullanmıştır. Başarı üzerine etkisi incelenen faktörler arasındaki bağıntılar yapısal eşitlik modeli ile sınanmıştır. Yapısal örüntülere göre; öz-müdahale algısının alınan test alma davranışından bağımsız olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Bununla beraber hem test alma davranışının hem de öz-müdahale algısının başarı üzerine istatistiksel olarak anlamlı etkisi olduğu belirlenmiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 7 Issue: 1 |