Bu araştırmada dereceli puanlama anahtarı türü ve puanlayıcı sayısı
değişiminin, puanlayıcı güvenirliğini belirlemede kullanılan tekniklerden elde
edilen sonuçlar üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, 50
öğrenci ve puanlama yapan 10 öğretmenden oluşmaktadır. Betimsel nitelik taşıyan
araştırmada puanlayıcı güvenirliğini belirlemede Kappa istatistik tekniği, log
linear analiz tekniği ve Krippendorff alfa tekniği kullanılmıştır. Puanlayıcı
sayısı değişiminin puanlayıcı güvenirliğine etkisini incelemek adına belirtilen
üç teknik kullanılarak iki, beş ve on puanlayıcı arasındaki uyum düzeyleri
hesaplanmıştır. Araştırmada üç teknikten elde edilen analiz sonuçlarında,
analitik puanlama anahtarı kullanımıyla elde edilen puanlarda, puanlayıcı
sayısı artışının güvenirlik düzeyini düşürdüğü tespit edilmiştir. Üç teknikle
yapılan analizlerde, en yüksek güvenirlik değerleri iki puanlayıcı
kullanıldığında elde edilmiş, puanlayıcı sayısı artırıldıkça güvenirliğin
düştüğü saptanmıştır. Analitik puanlama anahtarını oluşturan kategoriler
incelendiğinde kategoriler arasında objektiflik düzeyine dayalı olarak,
puanlayıcıların uyum düzeylerinde değişkenlik olduğu saptanmıştır. Araştırmanın sonucunda, kullanılan
tekniklerden Kappa tekniği ve Krippendorff alfa tekniğinin paralel sonuçlar
verdiği görülmüştür. Bununla birlikte Krippendorff alfa tekniğinin puanlayıcı
sayısı değişiminden Kappa tekniğine göre daha az etkilendiği belirlenmiştir.
Log-linear analiz tekniğinin ise değişkenler arasındaki etkileşimleri ve
uyumsuzluk kaynağını gösteren daha kapsamlı ve geniş bilgi sağladığı tespit
edilmiştir. Sonuç olarak, daha detaylı
ölçme sonuçları elde edilmek istendiğinde alt kategorilerden oluşan analitik
puanlama anahtarı kullanılarak toplanan puanların, kategorik veri analizi için
uygun olan log-linear analiz tekniğinin; daha genel ölçme sonuçlarına ulaşılmak
istendiğinde ise bütünsel puanlama anahtarı ile elde edilen puanların
Krippendorff alfa tekniğinin kullanılmasının uygun olduğu düşünülmektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 3, 2017 |
Acceptance Date | March 8, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 8 Issue: 1 |