Araştırmanın
amacı, lise öğrencilerinin mesleki seçimlerinde
rol oynayan faktörlerin etki sıralarının ikili karşılaştırmalar yoluyla
belirlenmesidir. Araştırma, eksiksiz bilgi toplanabilen ve içtenlikle bilgi
verdiği düşünülen 355 lise öğrencisi ile yürütülmüştür. Öğrencilerin mesleki
seçimlerinde rol oynayan faktörlerin belirlenmesinde alan yazın taraması
yapılmış ve öğrencilere yazdırılan kompozisyonlar incelenmiştir. Bu doğrultuda
öğrencilerin mesleki seçimlerini etkileyen 9 faktör belirlenmiştir. Bu etkiler
ikişerli olarak 36 maddede öğrencilere sunulmuş ve öğrencilerden her bir ikili
gruptan hangisinin mesleki seçimlerinde daha etkili olduğunu belirtmeleri
istenmiştir. Öğrencilerin mesleki seçimlerinde rol oynayan faktörlerin etki
sıralarının belirlenmesinde ikili karşılaştırmalarla ölçekleme kullanılmıştır. Ölçekleme
çalışması sonucunda, 11. sınıflar hariç öğrencilerin meslek seçimlerini bir
mesleğe duyulan ilginin en fazla etkilediği görülmektedir. Aynı durum cinsiyete
bağlı incelendiğinde de kız ve erkek öğrencilerin meslek seçimlerini en fazla
mesleğe duydukları ilginin etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte
öğrencilerin üniversite giriş sınavından alacakları puanlarında meslek seçimlerini
büyük oranda etkilediği belirlenmiştir. Diğer taraftan, öğrencilerin mesleki
seçimlerini en az çevrenin (arkadaş, öğretmen vb.) etkilediği sonucuna
ulaşılmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Acceptance Date | June 10, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 8 Issue: 2 |