This study aims
to determine the trends of the papers presented in Measurement and Evaluation
in Education and Psychology (MEEP) Congresses in Turkey. For that purpose,
authors` title and where they work, the subjects, key words, research methods,
sample size, data type and data collection tool of the papers presented in MEEP
Congresses in 2008, 2010, 2012 and 2014 were investigated. In the study, since
describing how the trends in the papers presented orally in MEEP congresses and
interpreting the existing situation are aimed, the case study which is one of
the qualitative research designs was selected as a research design. Data
analysis was done using document analysis. The subjects of the papers were
generally centered on the following topics: “Scale Development and
Implementation”, “statistics used in educational research”, “standardized
tests, selection and placement tests, high-stakes tests”. However, “student
selection and placement center’s implementations” and “ethics” are the subjects
that were studied rarely. It is determined that the presented papers were
generally in quantitative research methods, especially survey and descriptive
research models were used. It is also determined that the most frequently used
key words were reliability, validity and measurement and evaluation in these
papers.
Bu araştırmanın amacı Türkiye’de Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve
Değerlendirme (EPOD) Kongrelerinde sunulan bildirilerin eğilimlerinin nasıl
olduğunun belirlenmesidir. Bu kapsamda 2008, 2010, 2012 ve 2014 yıllarında
Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Kongrelerinde sunulmuş olan
bildirilerin konu temaları, anahtar kelimeleri, yazarların kurumları ve
unvanları, araştırma türü, araştırma modeli/deseni, örneklem büyüklüğü,
kullanılan veri türü ve veri toplama aracı incelenmiştir. Bu araştırma,
Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Kongresinde yapılan çalışmaların
eğilimlerinin nasıl olduğunun betimlenmesi ve var olan durumun yorumlanması
amaçlandığı için, araştırma deseni nitel
araştırma türlerinden durum çalışmasıdır. Veri toplama yöntemi olarak doküman
analizi kullanılmıştır. EPOD kongrelerinde sunulan bildirilerin genel olarak
“Ölçek Geliştirme ve Uyarlama” , “Eğitim araştırmalarında kullanılan
istatistiksel yönelimler” ve “Geniş ölçekli sınavlar, seçme ve yerleştirme
sınavları, yüksek riskli sınavlar” konu temalarında yoğunlaştığı
belirlenmiştir. “ÖSYM Uygulamaları” ve “Etik” temalarında çok fazla çalışma
yapılmadığı belirlenmiştir. Sunulan bildiri türlerinin daha çok nicel araştırma
olduğu, buna bağlı olarak tarama ve betimsel araştırma modellerinin
kullanıldığı belirlenmiştir. Bildirilerde en çok “ölçme ve değerlendirme”,
“güvenirlik”, “geçerlik” ve anahtar kelimelerinin kullanıldığı tespit
edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Acceptance Date | June 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 2 |