The purpose of this study is to examine the relationship between the cultural intelligence levels and emotional labor behaviors of the employees working in five-star hotels in the Bodrum district of Muğla. For this purpose, data were collected from 186 hotel employees using online survey technique. Two scales were used in the data collection form. “Emotional Labor Scale” was developed by Diefendorff et al. (2005) and adapted into Turkish by Basım and Begenirbaş (2012). “Cultural Intelligence Scale” was created by Ang et al. (2007) and adapted into Turkish by İlhan and Çetin (2014). In the light of the data obtained from the participants, a simple regression analysis was conducted to determine the effect level of cultural intelligence on the three dimensions of emotional labor: surface acting, deep acting and expression of naturally felt emotions. The results of the analysis show that cultural intelligence has a positive and significant effect on surface acting, deep acting and expression of naturally emotions.
cultural intelligence emotional labor surface acting deep acting expression of naturally felt emotions
Bu çalışmanın amacı, Muğla ili Bodrum ilçesinde bulunan beş yıldızlı otellerde görev yapan çalışanların kültürel zekâ düzeyleri ile duygusal emek davranışları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, 186 otel çalışanından çevrimiçi anket tekniği kullanarak veriler toplanmıştır. Veri toplama formunda, Diefendorff ve diğerleri (2005) tarafından geliştirilen, Basım ve Beğenirbaş (2012) tarafından Türkçe ‘ye uyarlanan “Duygusal Emek Ölçeği” ve Ang ve diğerleri (2007) tarafından oluşturulan, İlhan ve Çetin (2014) tarafından Türkçe ’ye uyarlanan “Kültürel Zekâ Ölçeği” kullanılmıştır. Katılımcılardan elde edilen veriler ışığında kültürel zekânın yüzeysel rol yapma, derinden rol yapma ve doğal duygular olmak üzere duygusal emeğin üç boyutu üzerindeki etki düzeyini tespit etmek için basit regresyon analizi yapılmıştır. Elde edilen analiz sonuçları, kültürel zekânın yüzeysel rol yapma, derinden rol yapma ve doğal duygular üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkisi olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 23, 2022 |
Acceptance Date | September 22, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 2 |