Abstract
Sinema, her dönem yaşanan sosyal, kültürel, ekonomik, politik olayları yansıtan ve bu olayları gelecek nesillere aktaran bir sanattır. Sinema tarihi içinde toplumsal olayların işlendiği birçok film vardır. Türk sinema tarihinde de toplumu etkileyen olayların (sosyal, ekonomik, kültürel vb) işlendiği filmler mevcuttur. Bu bağlamda, Türkiye’nin ekonomik, sosyal ve kültürel dönüşümüne neden olan olaylardan biri Anadolu’dan büyük kentlere yönelik yapılan iç göç hareketidir. İç göç, özellikle 1960-1980 yılları arasında Türk sinema filmlerinde yansıtılmıştır. Çalışmada iç göç olgusu açısından incelenen film afişi olan Halit Refiğ’in yönettiği 1964 yapımı Gurbet Kuşları da göç olgusunu birçok yönden ele alan bir filmdir. Bu çalışmada “Gurbet Kuşları” film afişi göstergebilimsel çözümleme içerisinde yer alan Roland Barthes’ın düzanlam- yananlam ikili yapısı bağlamında incelenmiştir. Çalışmada bu yöntemin tercih edilmesinin nedeni afiş incelemelerinde düzanlam- yanlam kavramlarının afiş çözümlemesinde sistematik bir yöntem olmasıdır. Çalışma kapsamında Gurbet Kuşları film afişi üzerinden göç olgusu göstergeler çerçevesinde tespit edilmiştir. Afiş çalışmaları konusunda birçok akademik çalışma bulunmaktadır. Bu çalışmada ise filmde işlenen iç göç olgusu ve afiş arasındaki ilişkinin görsel olarak sunumunun nasıl yapılandırıldığının tespit edilmesi ve bu konuda akademik literatüre katkı sağlanması amaçlanmaktadır. Çalışmada film afişinde iç göç olgusunun düz anlam- yan anlam ikili yapısı bakımından sunulduğu tespit edilmiştir.
Thanks
Derginizde emeği geçen herkese teşekkür eder, iyi çalışmalar dilerim.