Research Article
BibTex RIS Cite

Bulanık AHP ve bulanık TOPSIS ile bütünleşik karar destek modeli önerisi: Özel okullarda öğretmen seçimi

Year 2019, Issue: 53, 112 - 137, 30.06.2019
https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.414655

Abstract

Çok sayıda alternatif ve kriterin bulunduğu karar problemlerinin çözümü için geliştirilen yöntemler, çok kriterli karar verme yöntemleri olarak tanımlanmaktadır. Birbirleriyle çelişen çok sayıda kriter ve alternatifin bulunduğu karar problemlerinde bulanıklık ortaya çıkabilmektedir. Bu çalışmada Bulanık Analitik Hiyerarşi (AHP) ve Bulanık TOPSIS yöntemleri ile bütünleşik bir karar destek modeli önerilmiştir. Çalışmada; karar vermede etkili olan kriterlerin önem ağırlıkları Bulanık AHP ile belirlenmiş, alternatiflerin sıralama ve seçimi ise Bulanık TOPSIS yöntemi ile yapılmıştır. Uygulama kısmında özel okullarda öğretmen seçimi, önerilen karar destek yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Önerilen yöntemin karar destek modeli olarak başarılı bir şekilde kullanılabileceği görülmüştür.

References

  • ABALI, Yusuf Alper; Batuhan Safa KUTLU ve Tamer EREN; (2012),” Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri İle Bursiyer Seçimi: Bir Öğretim Kurumunda Uygulama” Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 26, Sayı: 3-4, s. 259-272.
  • ALP, Selçuk ve Ceren Erdin GÜNDOĞDU; (2012), “Kuruluş Yeri Seçiminde Analitik Hiyerarşi Prosesi Ve Bulanık Analitik Hiyerarşi Prosesi Uygulaması” Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:14, Sayı:1, s.7-25.
  • BALİ, Özkan ve Cevriye GENCER; (2005), ”AHP Bulanık AHP ve Bulanık Mantık’la Kara Harp Okuluna Öğretim Elemanı Seçimi” Savunma Bilimleri Dergisi, 4(1), 24-43.
  • BAŞKAYA, Zehra ve Burcu ÖZTÜRK; (2011), “Bulanık TOPSIS ile Satış Elemanı Adaylarının Değerlemesi “Business and Economics Research Journal Volume 2 , Number 2, pp. 77-100.
  • BAYKAL, Nazife ve Timur BEYAN; (2004), Bulanık Mantık Uzman Sistemler ve Denetleyiciler, Bıçaklar Kitabevi, Ankara.
  • CHANG, DA-YONG; (1996), “Applications of the extent analysis method on fuzzy AHP” European Journal of Operational Research, 95, 649-655.
  • CHEN, Chen-Tung; Ching-Torng LİN and Sue-Fn HUANG; (2006), “A Fuzzy Approach For Supplier Evaluation And Selection İn Supply Chain Management” International Journal of Production Economics, 102, 289-301.
  • CHEN, Chen-Tung; (2000), “Extensions of the TOPSIS for Group Decision-Making Under Fuzzy Environment”, Fuzzy Sets and Systems. Vol:114, 1-9.
  • ÇETİN, Ali Cüneyt ve İbrahim Anıl BITIRAK; (2010), “Banka Karlılık Performansının Analitik Hiyerarşi Süreci ile Değerlendirilmesi: Ticari Bankalar ile Katılım bankalarında Bir Uygulam”, Akdeniz Üniversitesi, Uluslar arası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, Cilt:2, Sayı:2, 77-93.
  • TIRMIKÇIOĞLU, Nihan Çınar; (2011), “Grup Kararı Vermede Kullanılan Bulanık Topsıs Yöntemleri ve Bir Uygulama: Banka Şube Yeri Seçimi”, Sigma Mühendislik ve Fen Bilimleri Dergisi, Sayı:29, 11-24.
  • DAĞDEVİREN, Metin; (2007), “Bulanık Analitik Hiyerarşi Prosesi ile Personel Seçimi ve Bir Uygulama” Gazi Üniversitesi, Mühendislik ve Mimarlık fakültesi Dergisi, Cilt:22, Sayı:4, 791-799. DOĞAN, Altan ve Emrah ÖNDER; (2014), “İnsan Kaynakları Temin Ve Seçiminde Çok Kriterli Karar Verme Tekniklerinin Kullanılması Ve Bir Uygulama” Journal of Yasar University, 9(34),s. 5796-5819.
  • DUMANOĞLU, Sezai ve Nuray ERGÜL; (2010), ”İMKB’de İşlem Gören Teknoloji Şirketlerinin Mali Performans Ölçümü” Muhasebe ve Finansman Dergisi, 48, 101-111.
  • ECER, Fatih; (2007),”Satıs Elemanı Adaylarının Değerlendirilmesine Ve Seçimine Yönelik Yeni Bir Yaklaşım: Fuzzy Topsıs” Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt/Vol.:7- Sayı/No: 2 : S.187-204.
  • ERGÜL, Nuray; (2010), İMKB’de İşlem Gören Enerji Şirketlerinin Mali Performanslarının TOPSIS Yöntemi ile Analizi, Beta Basım Yayım, İstanbul.
  • ERTUĞRUL, İrfan ve Nilsen KARAKAŞOĞLU; (2010), “Electre ve Bulanık AHP Yöntemleri ile Bir İşletme İçin Bilgisayar Seçimi”, Dokuz Eylül Üniversitesi, İşletme Fakültesi Dergisi, Cilt:25, Sayı:2, 23-41.
  • FATHİ, Mohammad Reza, Amereh LEİLA and Mohammad Hasan MALEKİ; (2017),"Combining Fuzzy AHP-Fuzzy COPRAS Model for Personnel Selection: A Case Study." Global Journal of Management Studies and Researches 4.1, 1-12.
  • HOTA, H. S., Sharma, L. K. SHARMA and S. PAVANİ; (2014), “Fuzzy TOPSIS Method Applied for Ranking of Teacher in Higher Education.” In Intelligent Computing, Networking, and Informatics (pp. 1225-1232). Springer, New Delhi.
  • HOTA, H.S.; P. SİRİGİRİ; GANDAGHAR, P.V.S.S. ; (2013), “Evaluating Teachers Ranking Using Fuzzy AHP Technique” İnternational Journal of Soft Computing and Engineering Volume-2, Issue-6, pp.485-488.
  • ISHİZAKA, Alessio and Philippe NEMERY; (2013), Multi-CriteriaDecision Analysis, Methods and Software. London: John Wiley&Sons, Ltd.
  • HANDARU, Jati; (2011), ”Study On Performance Appraısal Method Of Vocatıonal Educatıon Teachers Usıng PROMETHEE II.” Publishing Institute, Proceedings of ICVET p.139-145.
  • KABAK, Mehmet ve Yiğit KAZANÇOĞLU; (2012), “ Bulanık Analitik Hiyerarşi Yöntemiyle Öğretmen Seçimi ve Bir Uygulama” Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi Cilt:XIV, Sayı:1, 95-111.
  • KAHRAMAN, Cengiz, Ufuk CEBECİ ve Ziya ULUKAN; (2003), “Multi-criteria supplier selection using fuzzy AHP”. Logistics Information Management, 16(6), 382-394.KAPTANOĞLU, Dilek ve Ahmet Fahri ÖZOK; (2006), “Akademik Performans Değerlendirmesi için Bir Bulanık Model”, İTÜ Dergisi/d Mühendislik, Cilt:5, Sayı:1, Kısım:2, 193-204.
  • KOZANOĞLU, Orhon ve Ahmet Fahri ÖZOK; (2010), “Kalite Fonksiyonu Açınımında bulanık insan kaynakları atama modeli”, İTÜ Dergisi/d Mühendislik, Cilt:9, Sayı:5, 75-84.
  • KASIM, Maznat Mah et al; (2012), “Prioritizing of criteria in teacher-candidate selection process by analytic hierarchy process.” International Journal of Management Studies (IJMS), 20(2), 15-28.
  • MOAYERİ, M., A. SHAHVARANİ, M. H. BEHZADİ and Lotfi, F. HOSSEİNZADEH; (2015), “Comparison of fuzzy AHP and fuzzy TOPSIS methods for math teachers selection”, Indian Journal of Science and Technology, 8(13). pp. 1-10.
  • ÖZDAĞOĞLU, Aşkın; (2008), “Analysıs Of Selectıon Crıterıa For Manufacturıng Employees Usıng Fuzzy- Ahp” Dokuz Eylül Üniv. İşletme Fakültesi Dergisi, Cilt 9, Sayı 1, s.141-160.
  • ÖZDEMİR Sağır Müjgan ve Thomas L. SAATY; ( 2006) “The Unknown in Decision Making”, The European Journal of Operations Research, 174, pp.349-359. PEHLİVAN, İnayet; (1999), “İşgören Seçiminde Görüşme Yöntemi ve öğretmen Seçiminde Kullanılabilecek Görüşme Soruları.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 5(2), 181-192.
  • RADHİKA, Sajda, D. Samaer KUMAR and D. SWAPNA; (2013), VIKOR Method for Multi riteria Decision Making in academic staff Selection. Journal of Production research and Management, 3(2), 30-35.
  • SAATY, L. Thomas (2001). Deriving the AHP 1-9 scale from first principles. ISAHP 2001 proceedings, Bern: Switzerland. ŞEN, Zekai; (2009) Bulanık Mantık İlkeleri ve Modelleme (Mühendislik ve Sosyal Bilimler). İstanbul: Su Vakfı Yayınları.
  • YILDIZ, Selami ve Süleyman AKSOY; (2015),” Analitik Hiyerarşi Prosesi İle Personel Seçimi Üzerine Bir Çalışma” Abant İzzet Baysal Üniv.Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2015, Cilt:15, Yıl:15, Sayı:1, 15: 59-83.
  • ZADEH, A. Lotfi; (1965), “Fuzzy Sets”, İnformation and Control, 8, 338-353.

Integrated decision support model with fuzzy AHP and fuzzy TOPSIS: Teacher selection in private school

Year 2019, Issue: 53, 112 - 137, 30.06.2019
https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.414655

Abstract

The methods developed for solving decision problems in which there are numerous alternatives and criteria are defined as multi criteria decision making methods. Fuzziness can occur in decision problems in which many criteria and alternatives conflict with each other. In this study, a decision support model integrated with Fuzzy Analytic Hierarchy (AHP) and Fuzzy TOPSIS methods is proposed. In this study; the importance weights of the criteria that are effective in decision making are determined by Fuzzy AHP and the ranking selection of the alternatives are done by Fuzzy TOPSIS method. In the application part, the selection of teachers in private schools was carried out by the proposed decision support method. It has been seen that the proposed method can be successfully used as a decision support model.

References

  • ABALI, Yusuf Alper; Batuhan Safa KUTLU ve Tamer EREN; (2012),” Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri İle Bursiyer Seçimi: Bir Öğretim Kurumunda Uygulama” Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 26, Sayı: 3-4, s. 259-272.
  • ALP, Selçuk ve Ceren Erdin GÜNDOĞDU; (2012), “Kuruluş Yeri Seçiminde Analitik Hiyerarşi Prosesi Ve Bulanık Analitik Hiyerarşi Prosesi Uygulaması” Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:14, Sayı:1, s.7-25.
  • BALİ, Özkan ve Cevriye GENCER; (2005), ”AHP Bulanık AHP ve Bulanık Mantık’la Kara Harp Okuluna Öğretim Elemanı Seçimi” Savunma Bilimleri Dergisi, 4(1), 24-43.
  • BAŞKAYA, Zehra ve Burcu ÖZTÜRK; (2011), “Bulanık TOPSIS ile Satış Elemanı Adaylarının Değerlemesi “Business and Economics Research Journal Volume 2 , Number 2, pp. 77-100.
  • BAYKAL, Nazife ve Timur BEYAN; (2004), Bulanık Mantık Uzman Sistemler ve Denetleyiciler, Bıçaklar Kitabevi, Ankara.
  • CHANG, DA-YONG; (1996), “Applications of the extent analysis method on fuzzy AHP” European Journal of Operational Research, 95, 649-655.
  • CHEN, Chen-Tung; Ching-Torng LİN and Sue-Fn HUANG; (2006), “A Fuzzy Approach For Supplier Evaluation And Selection İn Supply Chain Management” International Journal of Production Economics, 102, 289-301.
  • CHEN, Chen-Tung; (2000), “Extensions of the TOPSIS for Group Decision-Making Under Fuzzy Environment”, Fuzzy Sets and Systems. Vol:114, 1-9.
  • ÇETİN, Ali Cüneyt ve İbrahim Anıl BITIRAK; (2010), “Banka Karlılık Performansının Analitik Hiyerarşi Süreci ile Değerlendirilmesi: Ticari Bankalar ile Katılım bankalarında Bir Uygulam”, Akdeniz Üniversitesi, Uluslar arası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, Cilt:2, Sayı:2, 77-93.
  • TIRMIKÇIOĞLU, Nihan Çınar; (2011), “Grup Kararı Vermede Kullanılan Bulanık Topsıs Yöntemleri ve Bir Uygulama: Banka Şube Yeri Seçimi”, Sigma Mühendislik ve Fen Bilimleri Dergisi, Sayı:29, 11-24.
  • DAĞDEVİREN, Metin; (2007), “Bulanık Analitik Hiyerarşi Prosesi ile Personel Seçimi ve Bir Uygulama” Gazi Üniversitesi, Mühendislik ve Mimarlık fakültesi Dergisi, Cilt:22, Sayı:4, 791-799. DOĞAN, Altan ve Emrah ÖNDER; (2014), “İnsan Kaynakları Temin Ve Seçiminde Çok Kriterli Karar Verme Tekniklerinin Kullanılması Ve Bir Uygulama” Journal of Yasar University, 9(34),s. 5796-5819.
  • DUMANOĞLU, Sezai ve Nuray ERGÜL; (2010), ”İMKB’de İşlem Gören Teknoloji Şirketlerinin Mali Performans Ölçümü” Muhasebe ve Finansman Dergisi, 48, 101-111.
  • ECER, Fatih; (2007),”Satıs Elemanı Adaylarının Değerlendirilmesine Ve Seçimine Yönelik Yeni Bir Yaklaşım: Fuzzy Topsıs” Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt/Vol.:7- Sayı/No: 2 : S.187-204.
  • ERGÜL, Nuray; (2010), İMKB’de İşlem Gören Enerji Şirketlerinin Mali Performanslarının TOPSIS Yöntemi ile Analizi, Beta Basım Yayım, İstanbul.
  • ERTUĞRUL, İrfan ve Nilsen KARAKAŞOĞLU; (2010), “Electre ve Bulanık AHP Yöntemleri ile Bir İşletme İçin Bilgisayar Seçimi”, Dokuz Eylül Üniversitesi, İşletme Fakültesi Dergisi, Cilt:25, Sayı:2, 23-41.
  • FATHİ, Mohammad Reza, Amereh LEİLA and Mohammad Hasan MALEKİ; (2017),"Combining Fuzzy AHP-Fuzzy COPRAS Model for Personnel Selection: A Case Study." Global Journal of Management Studies and Researches 4.1, 1-12.
  • HOTA, H. S., Sharma, L. K. SHARMA and S. PAVANİ; (2014), “Fuzzy TOPSIS Method Applied for Ranking of Teacher in Higher Education.” In Intelligent Computing, Networking, and Informatics (pp. 1225-1232). Springer, New Delhi.
  • HOTA, H.S.; P. SİRİGİRİ; GANDAGHAR, P.V.S.S. ; (2013), “Evaluating Teachers Ranking Using Fuzzy AHP Technique” İnternational Journal of Soft Computing and Engineering Volume-2, Issue-6, pp.485-488.
  • ISHİZAKA, Alessio and Philippe NEMERY; (2013), Multi-CriteriaDecision Analysis, Methods and Software. London: John Wiley&Sons, Ltd.
  • HANDARU, Jati; (2011), ”Study On Performance Appraısal Method Of Vocatıonal Educatıon Teachers Usıng PROMETHEE II.” Publishing Institute, Proceedings of ICVET p.139-145.
  • KABAK, Mehmet ve Yiğit KAZANÇOĞLU; (2012), “ Bulanık Analitik Hiyerarşi Yöntemiyle Öğretmen Seçimi ve Bir Uygulama” Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi Cilt:XIV, Sayı:1, 95-111.
  • KAHRAMAN, Cengiz, Ufuk CEBECİ ve Ziya ULUKAN; (2003), “Multi-criteria supplier selection using fuzzy AHP”. Logistics Information Management, 16(6), 382-394.KAPTANOĞLU, Dilek ve Ahmet Fahri ÖZOK; (2006), “Akademik Performans Değerlendirmesi için Bir Bulanık Model”, İTÜ Dergisi/d Mühendislik, Cilt:5, Sayı:1, Kısım:2, 193-204.
  • KOZANOĞLU, Orhon ve Ahmet Fahri ÖZOK; (2010), “Kalite Fonksiyonu Açınımında bulanık insan kaynakları atama modeli”, İTÜ Dergisi/d Mühendislik, Cilt:9, Sayı:5, 75-84.
  • KASIM, Maznat Mah et al; (2012), “Prioritizing of criteria in teacher-candidate selection process by analytic hierarchy process.” International Journal of Management Studies (IJMS), 20(2), 15-28.
  • MOAYERİ, M., A. SHAHVARANİ, M. H. BEHZADİ and Lotfi, F. HOSSEİNZADEH; (2015), “Comparison of fuzzy AHP and fuzzy TOPSIS methods for math teachers selection”, Indian Journal of Science and Technology, 8(13). pp. 1-10.
  • ÖZDAĞOĞLU, Aşkın; (2008), “Analysıs Of Selectıon Crıterıa For Manufacturıng Employees Usıng Fuzzy- Ahp” Dokuz Eylül Üniv. İşletme Fakültesi Dergisi, Cilt 9, Sayı 1, s.141-160.
  • ÖZDEMİR Sağır Müjgan ve Thomas L. SAATY; ( 2006) “The Unknown in Decision Making”, The European Journal of Operations Research, 174, pp.349-359. PEHLİVAN, İnayet; (1999), “İşgören Seçiminde Görüşme Yöntemi ve öğretmen Seçiminde Kullanılabilecek Görüşme Soruları.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 5(2), 181-192.
  • RADHİKA, Sajda, D. Samaer KUMAR and D. SWAPNA; (2013), VIKOR Method for Multi riteria Decision Making in academic staff Selection. Journal of Production research and Management, 3(2), 30-35.
  • SAATY, L. Thomas (2001). Deriving the AHP 1-9 scale from first principles. ISAHP 2001 proceedings, Bern: Switzerland. ŞEN, Zekai; (2009) Bulanık Mantık İlkeleri ve Modelleme (Mühendislik ve Sosyal Bilimler). İstanbul: Su Vakfı Yayınları.
  • YILDIZ, Selami ve Süleyman AKSOY; (2015),” Analitik Hiyerarşi Prosesi İle Personel Seçimi Üzerine Bir Çalışma” Abant İzzet Baysal Üniv.Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2015, Cilt:15, Yıl:15, Sayı:1, 15: 59-83.
  • ZADEH, A. Lotfi; (1965), “Fuzzy Sets”, İnformation and Control, 8, 338-353.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Engin Karakış

Publication Date June 30, 2019
Acceptance Date January 8, 2019
Published in Issue Year 2019 Issue: 53

Cite

APA Karakış, E. (2019). Bulanık AHP ve bulanık TOPSIS ile bütünleşik karar destek modeli önerisi: Özel okullarda öğretmen seçimi. Erciyes Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(53), 112-137. https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.414655

Cited By









Ethical Principles and Ethical Guidelines

The Journal of Erciyes University Faculty of Economics and Administrative Sciences places great emphasis on publication ethics, which serve as a foundation for the impartial and reputable advancement of scientific knowledge. In this context, the journal adopts a publishing approach aligned with the ethical standards set by the Committee on Publication Ethics (COPE) and is committed to preventing potential malpractice. The following ethical responsibilities, established based on COPE’s principles, are expected to be upheld by all stakeholders involved in the publication process (authors, readers and researchers, publishers, reviewers, and editors).

Ethical Responsibilities of Editors
Make decisions on submissions based on the quality and originality of the work, its alignment with the journal's aims and scope, and the reviewers’ evaluations, regardless of the authors' religion, language, race, ethnicity, political views, or gender.
Respond to information requests from readers, authors, and reviewers regarding the publication and evaluation processes.
Conduct all processes without compromising ethical standards and intellectual property rights.
Support freedom of thought and protect human and animal rights.
Ensure the peer review process adheres to the principle of double-blind peer review.
Take full responsibility for accepting, rejecting, or requesting changes to a manuscript and ensure that conflicts of interest among stakeholders do not influence these decisions.
Ethical Responsibilities of Authors
Submitted works must be original. When utilizing other works, proper and complete citations and/or references must be provided.
A manuscript must not be under review by another journal simultaneously.
Individuals who have not contributed to the experimental design, implementation, data analysis, or interpretation should not be listed as authors.
If requested during the review process, datasets used in the manuscript must be provided to the editorial board.
If a significant error or mistake is discovered in the manuscript, the journal’s editorial office must be notified.
For studies requiring ethical committee approval, the relevant document must be submitted to the journal. Details regarding the ethical approval (name of the ethics committee, approval document number, and date) must be included in the manuscript.
Changes to authorship (e.g., adding or removing authors, altering the order of authors) cannot be proposed after the review process has commenced.
Ethical Responsibilities of Reviewers
Accept review assignments only in areas where they have sufficient expertise.
Agree to review manuscripts in a timely and unbiased manner.
Ensure confidentiality of the reviewed manuscript and not disclose any information about it, during or after the review process, beyond what is already published.
Refrain from using information obtained during the review process for personal or third-party benefit.
Notify the journal editor if plagiarism or other ethical violations are suspected in the manuscript.
Conduct reviews objectively and avoid conflicts of interest. If a conflict exists, the reviewer should decline the review.
Use polite and constructive language during the review process and avoid personal comments.
Publication Policy
The Journal of Erciyes University Faculty of Economics and Administrative Sciences is a free, open-access, peer-reviewed academic journal that has been in publication since 1981. The journal welcomes submissions in Turkish and English within the fields of economics, business administration, public finance, political science, public administration, and international relations.

No submission or publication fees are charged by the journal.
Every submitted manuscript undergoes a double-blind peer review process and similarity/plagiarism checks via iThenticate.
Submissions must be original and not previously published, accepted for publication, or under review elsewhere.
Articles published in the journal can be cited under the Open Access Policy and Creative Commons license, provided proper attribution is given.
The journal is published three times a year, in April, August, and December. It includes original, high-quality, and scientifically supported research articles and reviews in its listed fields. Academic studies unrelated to these disciplines or their theoretical and empirical foundations are not accepted. The journal's languages are Turkish and English.

Submissions are first subject to a preliminary review for format and content. Manuscripts not meeting the journal's standards are rejected by the editorial board. Manuscripts deemed suitable proceed to the peer review stage.

Each submission is sent to at least two expert reviewers. If both reviews are favorable, the article is approved for publication. In cases where one review is positive and the other negative, the editorial board decides based on the reviews or may send the manuscript to a third reviewer.

Articles published in the journal are open access and can be cited under the Creative Commons license, provided proper attribution is made.