BibTex RIS Cite

ÜRKİYE’DE KALKINMA AJANSLARININ İDARİ TEŞKİLAT İÇİNDEKİ YERİ

Year 2010, Issue: 35, 175 - 198, 16.05.2015

Abstract

Türkiye’de bölgeler arasıgelişmişlik farklarının giderek artması, kalkınma ajanslarını bu sorunun giderilebilmesi amacıyla uygulanmasıgereken bir model haline getirmiştir. 5449 sayılı Kanun ile Türkiye’de bu yeni modelin uygulanmasına başlanmıştır. Ancak, kalkınma ajanslarının belli bir coğrafi alanıhedefleyerek özel sektör ve kamunun işbirliğine dayanması, Türk idari
teşkilatıiçindeki yeri konusunda tartışma ve eleştirilere neden olmuştur. Bu çalışmanın amacı, kalkınma ajanslarının tüzel kişiliği, denetimleri ve idari teşkilatlanma içindeki yerini belirlemektir. Çalışmada, kalkınma ajanslarının taşıdığı kamusal özelliklerin yoğunluğu sebebiyle bir kamu tüzelkişisi olduğu ve Türk hukuk sistemi içerisindehizmet yerinden yönetim kuruluşu olarak kabul edilmeleri gerektiği sonucuna varılmıştır.

References

  • ATAY, Ender Ethem; (2009), İdare Hukuku, Güncelleştirilmiş 2. Baskı, Tur- han Kitabevi, Ankara, 1007s.
  • ÇAKMAK, Erol; (2006), Yerel Ekonomi ve Bölgesel Kalkınma Ajansları, İmaj Yayınevi, Ankara, 211s.
  • DANIŞTAY 1.DAİRE, 29.09.1995, E: 1995/194, K: 1995/197: Akip Mevzuat ve İçtihat Bankası
  • DEMİRCİ, Aytül Güneşer; (2005), “Farklı Ülkelerde Bölge Kalkınma Ajansla- rı”, Bölge Kalkınma Ajansları Nedir, Ne Değildir?, Derleyen: Menaf Turan, Paragraf Yayınevi, Ankara, ss. 181-195.
  • DPT; (2000), 8. Beş Yıllık Kalkınma Planı, Bölgesel Gelişme Özel İhtisas Komisyonu Raporu, Ankara.
  • DPT; (2002), İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflandırması, İnternet Adresi: http://www.dpt.gov.tr/bgyu/biid/ibbs.html, Erişim Tarihi: 13.09.2010.
  • EURADA; (1999), Creation, Development and Management of RDA’s: Does It Have To Be So Difficult?, Bruxelles, 162s.
  • GÖZLER, Kemal; (2006), İdare Hukukuna Giriş, Güncelleştirilmiş 5. Baskı, Ekin Kitabevi, Bursa, 352s.
  • GÖZÜBÜYÜK, A.Şeref ve Turgut TAN; (2001), İdare Hukuku C:1, Genel Esaslar, Güncelleştirilmiş 2. Bası, Turhan Kitabevi, Ankara, 1119s.
  • GÖZÜBÜYÜK, A.Şeref; (2008), Yönetim Hukuku, Güncelleştirilmiş 26. Ba- sı, Turhan Kitabevi, Ankara, 523s.
  • GÜNDAY, Metin; (2003), İdare Hukuku, 8. Baskı, İmaj Yayıncılık, Ankara, 580s.
  • HALKIER, Henrik; Mike Danson ve Charlotte Damborg; (1998), Regional Development Agencies in Europe, Jessica Kingsley Publishing, UK, 373s.
  • HUGHES, James T.; (1998), “The Role of Development Agencies in Regional Policy: An Academic and Practitioner Approach”, Urban Studies, Vol. 35, No:4, ss. 615-626.
  • KARAHANOĞULLARI, Onur; (2002), Kamu Hizmeti (Kavram ve Hukuk- sal Rejim), Turhan Kitabevi, Ankara, 415s.
  • KOÇBERBER, Seyit; (Nisan- Haziran 2006), “Kalkınma Ajansları ve Sayıştay Denetimi”, Sayıştay Dergisi, 61, ss. 37-55.
  • ÖZAY, İl Han; (2004), Günışığında Yönetim, Filiz Kitabevi, İstanbul, 1035s.
  • ÖZEN, Pınar; (2005), Bölge Kalkınma Ajansları, TEPAV Yayınları, İnternet Adresi:http://www.tepav.org.tr/tur/admin/dosyabul/upload/bolgesel kalkinmabilginotu.pdf, Erişim Tarihi: 10.09.2010.
  • ÖZER, Yunus Emre; (2010), Bölgesel Kalkınma Ajanslarının Yapılanması ve İşlevselliği: İzmir ve Çukurova Örnekleri, Ekin Kitabevi, Bursa, 320s.
  • RESMİ GAZETE, Anayasa Mahkemesi, 28.11.1985, E: 1985/7, K: 1985/22, Akip Açıklamalı Kanun ve İçtihat Programı
  • RESMİ GAZETE, Anayasa Mahkemesi, 30.11.2007, E: 2006/61, K: 2007/91, 23.02.2008 tarih ve 26796 sayılı Resmi Gazete
  • RESMİ GAZETE, Bakanlar Kurulu Kararı, (2009/15236): Bazı Düzey 2 Bölge- lerinde Kalkınma Ajansları Kurulması Hakkında Karar, 25.07.2009 tarih ve 27299 sayılı Resmi Gazete.
  • RESMİ GAZETE, Uyuşmazlık Mahkemesi, 04.03.1981, E: 1981/4, K: 1981/9, 09.06.1981 tarih ve 17365 sayılı Resmi Gazete
  • ROBERTS, Peter W. ve Greg LLOYD; (2000), “Regional Development Agencies in England: New Strategic Regional Planning Issues?”, Regional Studies, 34(1), ss. 75-79.
  • TAMER, Ahmet; (2008), Kalkınma Ajanslarının Türk Hukuk Sistemindeki Yeri, DPT Uzmanlık Tezi, Yayın No: DPT: 2757.
  • UZAY, Nısfet; (2005), Bölgesel Gelişmişlik Farklarının Giderilmesi ve Böl- gesel Kalkınma Ajansları, Seçkin Kitabevi, Ankara, 148s.
  • WORLDBANK, “The Role of Local Economic Development Agencies (LEDA)”, İnternet Adresi: http://info.worldbank.org/etools/docs/ library/166856/ UCMP/UCMP/7_leda.html, Erişim Tarihi: 10.09.2010.
Year 2010, Issue: 35, 175 - 198, 16.05.2015

Abstract

References

  • ATAY, Ender Ethem; (2009), İdare Hukuku, Güncelleştirilmiş 2. Baskı, Tur- han Kitabevi, Ankara, 1007s.
  • ÇAKMAK, Erol; (2006), Yerel Ekonomi ve Bölgesel Kalkınma Ajansları, İmaj Yayınevi, Ankara, 211s.
  • DANIŞTAY 1.DAİRE, 29.09.1995, E: 1995/194, K: 1995/197: Akip Mevzuat ve İçtihat Bankası
  • DEMİRCİ, Aytül Güneşer; (2005), “Farklı Ülkelerde Bölge Kalkınma Ajansla- rı”, Bölge Kalkınma Ajansları Nedir, Ne Değildir?, Derleyen: Menaf Turan, Paragraf Yayınevi, Ankara, ss. 181-195.
  • DPT; (2000), 8. Beş Yıllık Kalkınma Planı, Bölgesel Gelişme Özel İhtisas Komisyonu Raporu, Ankara.
  • DPT; (2002), İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflandırması, İnternet Adresi: http://www.dpt.gov.tr/bgyu/biid/ibbs.html, Erişim Tarihi: 13.09.2010.
  • EURADA; (1999), Creation, Development and Management of RDA’s: Does It Have To Be So Difficult?, Bruxelles, 162s.
  • GÖZLER, Kemal; (2006), İdare Hukukuna Giriş, Güncelleştirilmiş 5. Baskı, Ekin Kitabevi, Bursa, 352s.
  • GÖZÜBÜYÜK, A.Şeref ve Turgut TAN; (2001), İdare Hukuku C:1, Genel Esaslar, Güncelleştirilmiş 2. Bası, Turhan Kitabevi, Ankara, 1119s.
  • GÖZÜBÜYÜK, A.Şeref; (2008), Yönetim Hukuku, Güncelleştirilmiş 26. Ba- sı, Turhan Kitabevi, Ankara, 523s.
  • GÜNDAY, Metin; (2003), İdare Hukuku, 8. Baskı, İmaj Yayıncılık, Ankara, 580s.
  • HALKIER, Henrik; Mike Danson ve Charlotte Damborg; (1998), Regional Development Agencies in Europe, Jessica Kingsley Publishing, UK, 373s.
  • HUGHES, James T.; (1998), “The Role of Development Agencies in Regional Policy: An Academic and Practitioner Approach”, Urban Studies, Vol. 35, No:4, ss. 615-626.
  • KARAHANOĞULLARI, Onur; (2002), Kamu Hizmeti (Kavram ve Hukuk- sal Rejim), Turhan Kitabevi, Ankara, 415s.
  • KOÇBERBER, Seyit; (Nisan- Haziran 2006), “Kalkınma Ajansları ve Sayıştay Denetimi”, Sayıştay Dergisi, 61, ss. 37-55.
  • ÖZAY, İl Han; (2004), Günışığında Yönetim, Filiz Kitabevi, İstanbul, 1035s.
  • ÖZEN, Pınar; (2005), Bölge Kalkınma Ajansları, TEPAV Yayınları, İnternet Adresi:http://www.tepav.org.tr/tur/admin/dosyabul/upload/bolgesel kalkinmabilginotu.pdf, Erişim Tarihi: 10.09.2010.
  • ÖZER, Yunus Emre; (2010), Bölgesel Kalkınma Ajanslarının Yapılanması ve İşlevselliği: İzmir ve Çukurova Örnekleri, Ekin Kitabevi, Bursa, 320s.
  • RESMİ GAZETE, Anayasa Mahkemesi, 28.11.1985, E: 1985/7, K: 1985/22, Akip Açıklamalı Kanun ve İçtihat Programı
  • RESMİ GAZETE, Anayasa Mahkemesi, 30.11.2007, E: 2006/61, K: 2007/91, 23.02.2008 tarih ve 26796 sayılı Resmi Gazete
  • RESMİ GAZETE, Bakanlar Kurulu Kararı, (2009/15236): Bazı Düzey 2 Bölge- lerinde Kalkınma Ajansları Kurulması Hakkında Karar, 25.07.2009 tarih ve 27299 sayılı Resmi Gazete.
  • RESMİ GAZETE, Uyuşmazlık Mahkemesi, 04.03.1981, E: 1981/4, K: 1981/9, 09.06.1981 tarih ve 17365 sayılı Resmi Gazete
  • ROBERTS, Peter W. ve Greg LLOYD; (2000), “Regional Development Agencies in England: New Strategic Regional Planning Issues?”, Regional Studies, 34(1), ss. 75-79.
  • TAMER, Ahmet; (2008), Kalkınma Ajanslarının Türk Hukuk Sistemindeki Yeri, DPT Uzmanlık Tezi, Yayın No: DPT: 2757.
  • UZAY, Nısfet; (2005), Bölgesel Gelişmişlik Farklarının Giderilmesi ve Böl- gesel Kalkınma Ajansları, Seçkin Kitabevi, Ankara, 148s.
  • WORLDBANK, “The Role of Local Economic Development Agencies (LEDA)”, İnternet Adresi: http://info.worldbank.org/etools/docs/ library/166856/ UCMP/UCMP/7_leda.html, Erişim Tarihi: 10.09.2010.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Müzeyyen Eroğlu

Melike Kum

Publication Date May 16, 2015
Published in Issue Year 2010 Issue: 35

Cite

APA Eroğlu, M., & Kum, M. (2015). ÜRKİYE’DE KALKINMA AJANSLARININ İDARİ TEŞKİLAT İÇİNDEKİ YERİ. Erciyes Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(35), 175-198.

Ethical Principles and Ethical Guidelines

The Journal of Erciyes University Faculty of Economics and Administrative Sciences places great emphasis on publication ethics, which serve as a foundation for the impartial and reputable advancement of scientific knowledge. In this context, the journal adopts a publishing approach aligned with the ethical standards set by the Committee on Publication Ethics (COPE) and is committed to preventing potential malpractice. The following ethical responsibilities, established based on COPE’s principles, are expected to be upheld by all stakeholders involved in the publication process (authors, readers and researchers, publishers, reviewers, and editors).

Ethical Responsibilities of Editors
Make decisions on submissions based on the quality and originality of the work, its alignment with the journal's aims and scope, and the reviewers’ evaluations, regardless of the authors' religion, language, race, ethnicity, political views, or gender.
Respond to information requests from readers, authors, and reviewers regarding the publication and evaluation processes.
Conduct all processes without compromising ethical standards and intellectual property rights.
Support freedom of thought and protect human and animal rights.
Ensure the peer review process adheres to the principle of double-blind peer review.
Take full responsibility for accepting, rejecting, or requesting changes to a manuscript and ensure that conflicts of interest among stakeholders do not influence these decisions.
Ethical Responsibilities of Authors
Submitted works must be original. When utilizing other works, proper and complete citations and/or references must be provided.
A manuscript must not be under review by another journal simultaneously.
Individuals who have not contributed to the experimental design, implementation, data analysis, or interpretation should not be listed as authors.
If requested during the review process, datasets used in the manuscript must be provided to the editorial board.
If a significant error or mistake is discovered in the manuscript, the journal’s editorial office must be notified.
For studies requiring ethical committee approval, the relevant document must be submitted to the journal. Details regarding the ethical approval (name of the ethics committee, approval document number, and date) must be included in the manuscript.
Changes to authorship (e.g., adding or removing authors, altering the order of authors) cannot be proposed after the review process has commenced.
Ethical Responsibilities of Reviewers
Accept review assignments only in areas where they have sufficient expertise.
Agree to review manuscripts in a timely and unbiased manner.
Ensure confidentiality of the reviewed manuscript and not disclose any information about it, during or after the review process, beyond what is already published.
Refrain from using information obtained during the review process for personal or third-party benefit.
Notify the journal editor if plagiarism or other ethical violations are suspected in the manuscript.
Conduct reviews objectively and avoid conflicts of interest. If a conflict exists, the reviewer should decline the review.
Use polite and constructive language during the review process and avoid personal comments.
Publication Policy
The Journal of Erciyes University Faculty of Economics and Administrative Sciences is a free, open-access, peer-reviewed academic journal that has been in publication since 1981. The journal welcomes submissions in Turkish and English within the fields of economics, business administration, public finance, political science, public administration, and international relations.

No submission or publication fees are charged by the journal.
Every submitted manuscript undergoes a double-blind peer review process and similarity/plagiarism checks via iThenticate.
Submissions must be original and not previously published, accepted for publication, or under review elsewhere.
Articles published in the journal can be cited under the Open Access Policy and Creative Commons license, provided proper attribution is given.
The journal is published three times a year, in April, August, and December. It includes original, high-quality, and scientifically supported research articles and reviews in its listed fields. Academic studies unrelated to these disciplines or their theoretical and empirical foundations are not accepted. The journal's languages are Turkish and English.

Submissions are first subject to a preliminary review for format and content. Manuscripts not meeting the journal's standards are rejected by the editorial board. Manuscripts deemed suitable proceed to the peer review stage.

Each submission is sent to at least two expert reviewers. If both reviews are favorable, the article is approved for publication. In cases where one review is positive and the other negative, the editorial board decides based on the reviews or may send the manuscript to a third reviewer.

Articles published in the journal are open access and can be cited under the Creative Commons license, provided proper attribution is made.