Research Article
BibTex RIS Cite

Demiryolu Hizmetlerinin Özelleştirilmesine Dair Teorik Bir İnceleme

Year 2021, Issue: 60, 103 - 117, 25.12.2021
https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.758594

Abstract

Çalışma, demiryolu hizmetlerinin maliye teorisi açısından hangi kamusal mal özelliği taşıdığını araştırmakta ve söz konusu hizmetlerin nasıl özelleştirilebileceğinin yollarını aramaktadır. Devletin doğal tekel nedeniyle iktisadi regülasyonla yasal tekele dönüştürdüğü endüstrilerin rekabete açılması iktisadi kuramlara göre mümkündür. Bu durum, demiryolu hizmetleri için de geçerlidir. Buna bağlı olarak, demiryolu endüstrisi dikey ayrıştırmayla alt segmentlerine ayrılarak; doğal tekel niteliği taşıyan ray döşeme ve sinyalizasyon kurulum kısmı kamu tekelinde kalarak; diğer bölümlerin (yolcu ve yük taşımacılığı ile bakım-onarım işleri) serbestleştirilmesi mümkündür. Dikey ayrıştırmada, altyapı hizmetini kuran kuruluş kamu mülkiyeti devam ettirilerek, taşımacılık hizmeti sunan kısmı rekabete açılabilir. Yatay ayrıştırma yolu ise, demiryolu işletmeciliğinde iki nokta arasındaki birden fazla hatta rekabet yapılmasıdır ve genellikle yük taşımacılığında kullanılır. Yatay ayrıştırmanın bir türü olan varış noktası rekabetine göre, demiryolu işletmeciliğinde ülkeyi birden çok coğrafi yöreye bölerek, oluşan segmentlerin işletilmesinin özel firmalara bırakılması sağlanabilir

References

  • Akalın, G. (2003). KİT’ler ve özelleştirmeleri. Ankara: Gazi kitabevi.
  • Aktan, C. C. (1998). Değişim ve devlet. Ankara: TİSK Yayınları, Yayın No: 176.
  • Aktan, C. C. ve Dileyici, D. (2005a). “Genel olarak altyapı hizmetleri”, Altyapı ekonomisi altyapı hizmetlerinde serbestleşme ve özelleştirme. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Aktan, C. C. ve Dileyici, D. (2005b). “Altyapı hizmetleri, doğal tekeller ve regülasyon”, Altyapı ekonomisi altyapı hizmetlerinde serbestleşme ve özelleştirme. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Aktan, C. C. ve Dileyici, D. (2005c). “Altyapı reformu: altyapı hizmetlerinin sunumu ve finansmanında yeni trendler-alternatif yöntemler”, Altyapı ekonomisi altyapı hizmetlerinde serbestleşme ve özelleştirme. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Ardıyok, Ş. (2005). “Altyapı hizmetlerinde devletin düzenleyici rolü”, Altyapı ekonomisi altyapı hizmetlerinde serbestleşme ve özelleştirme. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Ardıyok, Ş. (2002). Doğal tekeller ve düzenleyici kurumlar. türkiye için düzenleyici kurum modeli. Ankara: Rekabet Kurumu Tez Serisi No:9.
  • Çakal, R. (1996). Doğal tekellerde özelleştirme ve regülasyon. Ankara: DPT Uzmanlık Tezi Yayın No: 2455.
  • Demsetz, H. (1968). Why regulate utilities, Journal of Law and Economics, C.11, Sayı.1, S.55-65.
  • Emek, U. (2003). Posta hizmetlerinin serbestleştirilmesi. Ankara: DPT Yayın No: 2672.
  • Kessides, N. I. (2004). Reforming infrastructure privatization, regulation and competition. The World Bank, Oxford University Press.
  • Kirmanoğlu, H. (2007). Kamu ekonomisi analizi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kwoka. J.E. (1996). “Privatization, deregulation and competition”. World Bank PSD Occasional Paper. No: 27.
  • Stiglitz, J. E. (1999). “Promoting competition and regulatory policy: with examples from network industries”. The World Bank Speech, Beijing, China.
  • Stiglitz, J. E. (1994). Kamu kesimi ekonomisi. (çev. Batırel Ö. F.). İstanbul: Marmara Üniversitesi İİBF Yayınları.
  • OECD (2001). Restructing public utilities for competition. Paris: Competition And Regulatory Reform Publish.
  • OECD (1997). The OECD report on regulatory reform Vol.2: Thematic Studies. Paris.
  • Paşaoğlu, M. Ö. (2003). Doğal tekellerde regülasyon ve rekabet – bir örnek: ingiliz elektrik sektörünün yeniden yapılandırılması. Ankara: Rekabet Kurumu Uzmanlık Tezleri Serisi No: 14.
  • Türkiye Cumhuriyeti 8. beş yıllık kalkınma planı ulaştırma özel ihtisas komisyonu (2001). Demiryolu Ulaştırması Alt Komisyonu Raporu, Ankara.
  • Vickers J. ve Yarrow G. (1988). Privatization: an economic analysis. MIT Press.

A Theoretical Investigation on Privatization of Railway Services

Year 2021, Issue: 60, 103 - 117, 25.12.2021
https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.758594

Abstract

The study explores the public goods characteristics of railway services in terms of public finance theory and looks for ways to privatize these services. It is possible, according to economic theories, to open up the industries to competition that the state has transformed into legal monopoly by economic regulation due to natural monopoly. This also applies to railway services. Accordingly, the railway industry is subdivided by vertical separation; rail flooring and signaling installation part, which has the nature of natural monopoly, remain in the public monopoly; it is possible to liberalize other parts (passenger and freight transport and maintenance-repair works). In vertical separation, the establishment establishing the infrastructure service may continue public ownership and the part providing transportation services may be opened to competition. The need for regulation is eliminated or the regulation can be reduced in the markets where the units opening up to competition by vertical division operate. The way of horizontal separation is to compete on more than one line between two points in railway operations and is generally used in freight transportation. According to the destination competition, which is a type of horizontal separation, it can be divided into multiple geographical regions in railway operation, and the operation of the segments formed can be left to private companies.

References

  • Akalın, G. (2003). KİT’ler ve özelleştirmeleri. Ankara: Gazi kitabevi.
  • Aktan, C. C. (1998). Değişim ve devlet. Ankara: TİSK Yayınları, Yayın No: 176.
  • Aktan, C. C. ve Dileyici, D. (2005a). “Genel olarak altyapı hizmetleri”, Altyapı ekonomisi altyapı hizmetlerinde serbestleşme ve özelleştirme. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Aktan, C. C. ve Dileyici, D. (2005b). “Altyapı hizmetleri, doğal tekeller ve regülasyon”, Altyapı ekonomisi altyapı hizmetlerinde serbestleşme ve özelleştirme. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Aktan, C. C. ve Dileyici, D. (2005c). “Altyapı reformu: altyapı hizmetlerinin sunumu ve finansmanında yeni trendler-alternatif yöntemler”, Altyapı ekonomisi altyapı hizmetlerinde serbestleşme ve özelleştirme. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Ardıyok, Ş. (2005). “Altyapı hizmetlerinde devletin düzenleyici rolü”, Altyapı ekonomisi altyapı hizmetlerinde serbestleşme ve özelleştirme. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Ardıyok, Ş. (2002). Doğal tekeller ve düzenleyici kurumlar. türkiye için düzenleyici kurum modeli. Ankara: Rekabet Kurumu Tez Serisi No:9.
  • Çakal, R. (1996). Doğal tekellerde özelleştirme ve regülasyon. Ankara: DPT Uzmanlık Tezi Yayın No: 2455.
  • Demsetz, H. (1968). Why regulate utilities, Journal of Law and Economics, C.11, Sayı.1, S.55-65.
  • Emek, U. (2003). Posta hizmetlerinin serbestleştirilmesi. Ankara: DPT Yayın No: 2672.
  • Kessides, N. I. (2004). Reforming infrastructure privatization, regulation and competition. The World Bank, Oxford University Press.
  • Kirmanoğlu, H. (2007). Kamu ekonomisi analizi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kwoka. J.E. (1996). “Privatization, deregulation and competition”. World Bank PSD Occasional Paper. No: 27.
  • Stiglitz, J. E. (1999). “Promoting competition and regulatory policy: with examples from network industries”. The World Bank Speech, Beijing, China.
  • Stiglitz, J. E. (1994). Kamu kesimi ekonomisi. (çev. Batırel Ö. F.). İstanbul: Marmara Üniversitesi İİBF Yayınları.
  • OECD (2001). Restructing public utilities for competition. Paris: Competition And Regulatory Reform Publish.
  • OECD (1997). The OECD report on regulatory reform Vol.2: Thematic Studies. Paris.
  • Paşaoğlu, M. Ö. (2003). Doğal tekellerde regülasyon ve rekabet – bir örnek: ingiliz elektrik sektörünün yeniden yapılandırılması. Ankara: Rekabet Kurumu Uzmanlık Tezleri Serisi No: 14.
  • Türkiye Cumhuriyeti 8. beş yıllık kalkınma planı ulaştırma özel ihtisas komisyonu (2001). Demiryolu Ulaştırması Alt Komisyonu Raporu, Ankara.
  • Vickers J. ve Yarrow G. (1988). Privatization: an economic analysis. MIT Press.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Berkan Karagöz 0000-0002-7622-5113

Publication Date December 25, 2021
Acceptance Date June 21, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 60

Cite

APA Karagöz, B. (2021). Demiryolu Hizmetlerinin Özelleştirilmesine Dair Teorik Bir İnceleme. Erciyes Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(60), 103-117. https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.758594

Ethical Principles and Ethical Guidelines

The Journal of Erciyes University Faculty of Economics and Administrative Sciences places great emphasis on publication ethics, which serve as a foundation for the impartial and reputable advancement of scientific knowledge. In this context, the journal adopts a publishing approach aligned with the ethical standards set by the Committee on Publication Ethics (COPE) and is committed to preventing potential malpractice. The following ethical responsibilities, established based on COPE’s principles, are expected to be upheld by all stakeholders involved in the publication process (authors, readers and researchers, publishers, reviewers, and editors).

Ethical Responsibilities of Editors
Make decisions on submissions based on the quality and originality of the work, its alignment with the journal's aims and scope, and the reviewers’ evaluations, regardless of the authors' religion, language, race, ethnicity, political views, or gender.
Respond to information requests from readers, authors, and reviewers regarding the publication and evaluation processes.
Conduct all processes without compromising ethical standards and intellectual property rights.
Support freedom of thought and protect human and animal rights.
Ensure the peer review process adheres to the principle of double-blind peer review.
Take full responsibility for accepting, rejecting, or requesting changes to a manuscript and ensure that conflicts of interest among stakeholders do not influence these decisions.
Ethical Responsibilities of Authors
Submitted works must be original. When utilizing other works, proper and complete citations and/or references must be provided.
A manuscript must not be under review by another journal simultaneously.
Individuals who have not contributed to the experimental design, implementation, data analysis, or interpretation should not be listed as authors.
If requested during the review process, datasets used in the manuscript must be provided to the editorial board.
If a significant error or mistake is discovered in the manuscript, the journal’s editorial office must be notified.
For studies requiring ethical committee approval, the relevant document must be submitted to the journal. Details regarding the ethical approval (name of the ethics committee, approval document number, and date) must be included in the manuscript.
Changes to authorship (e.g., adding or removing authors, altering the order of authors) cannot be proposed after the review process has commenced.
Ethical Responsibilities of Reviewers
Accept review assignments only in areas where they have sufficient expertise.
Agree to review manuscripts in a timely and unbiased manner.
Ensure confidentiality of the reviewed manuscript and not disclose any information about it, during or after the review process, beyond what is already published.
Refrain from using information obtained during the review process for personal or third-party benefit.
Notify the journal editor if plagiarism or other ethical violations are suspected in the manuscript.
Conduct reviews objectively and avoid conflicts of interest. If a conflict exists, the reviewer should decline the review.
Use polite and constructive language during the review process and avoid personal comments.
Publication Policy
The Journal of Erciyes University Faculty of Economics and Administrative Sciences is a free, open-access, peer-reviewed academic journal that has been in publication since 1981. The journal welcomes submissions in Turkish and English within the fields of economics, business administration, public finance, political science, public administration, and international relations.

No submission or publication fees are charged by the journal.
Every submitted manuscript undergoes a double-blind peer review process and similarity/plagiarism checks via iThenticate.
Submissions must be original and not previously published, accepted for publication, or under review elsewhere.
Articles published in the journal can be cited under the Open Access Policy and Creative Commons license, provided proper attribution is given.
The journal is published three times a year, in April, August, and December. It includes original, high-quality, and scientifically supported research articles and reviews in its listed fields. Academic studies unrelated to these disciplines or their theoretical and empirical foundations are not accepted. The journal's languages are Turkish and English.

Submissions are first subject to a preliminary review for format and content. Manuscripts not meeting the journal's standards are rejected by the editorial board. Manuscripts deemed suitable proceed to the peer review stage.

Each submission is sent to at least two expert reviewers. If both reviews are favorable, the article is approved for publication. In cases where one review is positive and the other negative, the editorial board decides based on the reviews or may send the manuscript to a third reviewer.

Articles published in the journal are open access and can be cited under the Creative Commons license, provided proper attribution is made.