Research Article
BibTex RIS Cite

AN EVALUATION OF THE GENERAL BOARDS OF WATER AND SEWERAGE ADMINISTRAIONS

Year 2024, Issue: 67, 25 - 33, 30.04.2024
https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.1318343

Abstract

The water and sewerage administrations were established as local government organizations in 1981, benefiting from the experience of the Water Administration depending on the municipalities of Ankara and Istanbul in Turkey. While the general boards of water and sewerage administrations had bureaucratic identities as an extension of the central government until 1984; with an amendment made in 1984, it became the general board of the water and sewerage administrations of the metropolitan municipal assemblies. Members of the metropolitan municipality council also undertake the tasks of district municipality council members. Members of the council meeting monthly, who empowered in decision-making by municipal law, act like council members rather than general board members in the general boards of water and sewerage administrations meeting twice a year. Thus, some problems arise in the operations of the water and sewerage administrations, which are technical local government organizations that execute a duty requiring a certain specialization. In this research, the structure of the general boards, the meeting and decision quorum, and the challenges experienced in practice are discussed and highlighted besides their qualifications and capacities of decision-making and representation. It is aimed to offer some solutions within the context, by taking specific verdicts into consideration.

References

  • Alıcı, O.V. (2017a). Su ve kanalizasyon idarelerinin bütçe gerçekleşmeleri üzerinden il mülki sınırı kapsamında hizmet sunumunun değerlendirilmesi: MESKİ örneği, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 10(52), 904-914.
  • Alıcı, O.V. (2017b). Özel Amaçlı Metropoliten Kuruluşlar, Ankara: Orion Yayınları.
  • Alıcı, O. V. (2021). Su ve kanalizasyon idareleri üzerindeki idari vesayet yetkisinin dönüşümü: teknik vesayet. Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, 1(42), 247-268.
  • Alıcı, O. V. (2022). Su Hakkının Hukuki ve Yönetsel Boyutları. Kentli Hakları. (Ed. R.K. ÖZASLAN). Ankara: Adalet Yayınevi.
  • Alıcı, O. V. ve E. S. Güldüler (2023). Su ve Kanalizasyon İdareleri Reformu ve Yerel Su Politikaları. 2000’li Yıllarda Türkiye’de Yerel Yönetimlerde Reform. (Ed. N. MİŞ ve C. BABAOĞLU). Ankara: SET A Kitapları.
  • Alıcı, O.V. ve K. Özaslan (2017). Büyükşehir Belediyeleri İçin Bir Su Yönetim Modeli Önerisi, Aydın İktisat Fakültesi EUREFE Sempozyumu Tam Metin Kitabı, Sayı 2, s.133-146.
  • Alıcı, O.V. ve R. K. Özaslan (2020). Büyükşehir belediye meclislerinde temsil sorunu ve meclis üyelerinin üstlenebilecekleri görevlerdeki orantısızlık. Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, 29(1), 95-115.
  • Arıkboğa, E. (2007). Büyükşehirlerde kararları kim alıyor? büyükşehir belediye meclislerinde temsil sorunu ve çözüm önerileri. Çağdaş Yerel Yönetimler, 16(1), 31-54.
  • Arıkboğa, Erbay (2014), Büyükşehir belediye meclislerindeki temsil adaletsizliğinin coğrafi ve siyasi görünümleri, Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, Cilt 2, Sayı 2, ss. 35-61.
  • Arısal, M. (2023a). İstanbul’da yabancı sermaye eliyle yürütülen elektrik işleri (1910-1937). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(1), 215-243.
  • Arısal, M. (2023b). İstanbul’da havagazı ve millileştirme sonrası ekonomik tarihi (1945-1967). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25 (1), 1-27.
  • Aslanboğa, L. (2021). Çok Tehlikeli Alt Yapı Kazı İşlerinde İş Sağlığı ve Güvenliği (İzmir Büyükşehir Belediyesi Su ve Kanalizasyon İdaresi İZSU örneği), (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Rumeli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İş Sağlığı ve Güvenliği Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Başa, Ş. ve Kurt, S. (2017). Su ve kanalizasyon idarelerinde akıllı su yönetimi uygulamaları: Tekirdağ örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Y.2017, C.22, Kayfor15 Özel Sayısı, s.1519-1532.
  • Can, A. (2013). Yerel Yönetimlerde İç Denetim: İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Örneği, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Yönetimi Ana Bilim Dalı Mahalli İdareler ve Yerinden Yönetim Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Esen, A. ve Alıcı, O.V. (2020). Şehirlerde Su ve Atıksu Hizmetlerinin Yönetimi, Ankara: Türkiye Belediyeler Birliği Yayını.
  • Erdemir, G. (2016). Diyarbakır Su ve Kanalizasyon İdaresi Malvarlığı Analizi, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Kentsel Sistemler ve Ulaştırma Yönetimi Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Gözler, K. (2018). Mahalli İdareler Hukuku, Bursa Ekin Kitapevi Yayınları.
  • Saygı, M. (2022). Su ve Kanalizasyon İdarelerinde Ücret Tarifeleri, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Tarsus Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Sevil, E. (2019). Stratejik Yönetim Kapsamında İç Kontrol ve Kurumsal Risk Uygulaması: Su ve Kanalizasyon İdareleri İncelemesi, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Subaşı, Ş. (1997). Su ve Kanalizasyon İşletmelerinde Tek Düzen Muhasebe Sisteminin Uygulanması ve Bursa Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü'ndeki (BUSKİ) Uygulaması, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Zuhal, S. (2019). Yerel Yönetimlerin Atık Su Yönetim Politikaları: İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Örneği, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yerel Yönetimler Ana Bilim Dalı / Küresel Şehirler ve İstanbul Araştırmaları Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Yıldırım, Selahattin (1993). Yerel Yönetim ve Demokrasi: Kavramlar, Yaklaşımlar. Ankara: Toki Yayınları.
  • 14/4/1930 tarih ve 1471 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 1580 sayılı Belediye Kanunu.
  • 23/11/1981 tarih ve 17523 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2560 sayılı İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun.
  • 19/1/2002 tarih ve 24645 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 4736 sayılı Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Ürettikleri Mal ve Hizmet Tarifeleri ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun.
  • 23/07/2004 tarih ve 25531 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu.
  • 13/07/2005 tarih ve 25874 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 5393 sayılı Belediye Kanunu.
  • 16/12/2021 tarih ve 31691 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 4920 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararı.
  • 16/02/2023 tarihli Ankara 9. İdare Mahkemesinin E: 2022/2294; K:2023/385 sayılı Kararı.
  • 13/06/2023 tarihli Mersin 2. İdare Mahkemesinin E: 2022/1927 sayılı Yürütmeyi Durdurma Kararı.

SU VE KANALİZASYON İDARELERİ GENEL KURULLARI HAKKINDA BİR DEĞERLENDİRME

Year 2024, Issue: 67, 25 - 33, 30.04.2024
https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.1318343

Abstract

Su ve kanalizasyon idareleri, Türkiye’de Ankara ve İstanbul’da kurulmuş bulunan ve belediyeye bağlı olarak faaliyet gösteren Sular İdaresi deneyiminden de yararlanılarak 1981 yılında birer mahalli idare kurumu olarak teşekkül ettirilmiştir. 1984 yılına dek su ve kanalizasyon idarelerinin genel kurulu daha çok merkezi idarenin uzantısı olacak şekilde bürokrat bir kimlikle oluşturulmuşken 1984 yılında yapılan bir değişiklikle büyükşehir belediye meclisleri su ve kanalizasyon idarelerinin genel kurulu haline getirilmiştir. Nitekim büyükşehir belediyesi meclis üyeleri aynı zamanda ilçe belediyesi meclis üyeliği görevini de ifa etmektedir. Belediye mevzuatına dayanılarak karar organı olma vasfı güçlendirilen ve her ay toplanan bu meclislerde görev yapan meclis üyeleri yılda iki kez olağan şekilde toplanan su ve kanalizasyon idarelerinin genel kurullarında da genel kurul üyesi olmaktan ziyade meclis üyesi gibi hareket etmektedirler. Bu sebeple de teknik nitelikli mahalli idare kurumu olan ve özel ihtisas gerektiren bir görevi ifa eden su ve kanalizasyon idarelerinin faaliyetlerinin yürütülmesinde kimi sorunlar yaşanmaktadır. Bu çalışmada genel kurulların yapısı, toplanma ve karar yeter sayısı ile uygulamada karşılaşılan sorunlara yer verilmiş, ayrıca söz konusu yapının karar organı olma vasfı ile temsil kapasitesi irdelenmiştir. Bu hususlar çerçevesinde kimi yargı kararları da nazara alınarak çeşitli çözüm önerilerinde bulunulması hedeflenmiştir.

References

  • Alıcı, O.V. (2017a). Su ve kanalizasyon idarelerinin bütçe gerçekleşmeleri üzerinden il mülki sınırı kapsamında hizmet sunumunun değerlendirilmesi: MESKİ örneği, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 10(52), 904-914.
  • Alıcı, O.V. (2017b). Özel Amaçlı Metropoliten Kuruluşlar, Ankara: Orion Yayınları.
  • Alıcı, O. V. (2021). Su ve kanalizasyon idareleri üzerindeki idari vesayet yetkisinin dönüşümü: teknik vesayet. Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, 1(42), 247-268.
  • Alıcı, O. V. (2022). Su Hakkının Hukuki ve Yönetsel Boyutları. Kentli Hakları. (Ed. R.K. ÖZASLAN). Ankara: Adalet Yayınevi.
  • Alıcı, O. V. ve E. S. Güldüler (2023). Su ve Kanalizasyon İdareleri Reformu ve Yerel Su Politikaları. 2000’li Yıllarda Türkiye’de Yerel Yönetimlerde Reform. (Ed. N. MİŞ ve C. BABAOĞLU). Ankara: SET A Kitapları.
  • Alıcı, O.V. ve K. Özaslan (2017). Büyükşehir Belediyeleri İçin Bir Su Yönetim Modeli Önerisi, Aydın İktisat Fakültesi EUREFE Sempozyumu Tam Metin Kitabı, Sayı 2, s.133-146.
  • Alıcı, O.V. ve R. K. Özaslan (2020). Büyükşehir belediye meclislerinde temsil sorunu ve meclis üyelerinin üstlenebilecekleri görevlerdeki orantısızlık. Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, 29(1), 95-115.
  • Arıkboğa, E. (2007). Büyükşehirlerde kararları kim alıyor? büyükşehir belediye meclislerinde temsil sorunu ve çözüm önerileri. Çağdaş Yerel Yönetimler, 16(1), 31-54.
  • Arıkboğa, Erbay (2014), Büyükşehir belediye meclislerindeki temsil adaletsizliğinin coğrafi ve siyasi görünümleri, Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, Cilt 2, Sayı 2, ss. 35-61.
  • Arısal, M. (2023a). İstanbul’da yabancı sermaye eliyle yürütülen elektrik işleri (1910-1937). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(1), 215-243.
  • Arısal, M. (2023b). İstanbul’da havagazı ve millileştirme sonrası ekonomik tarihi (1945-1967). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25 (1), 1-27.
  • Aslanboğa, L. (2021). Çok Tehlikeli Alt Yapı Kazı İşlerinde İş Sağlığı ve Güvenliği (İzmir Büyükşehir Belediyesi Su ve Kanalizasyon İdaresi İZSU örneği), (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Rumeli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İş Sağlığı ve Güvenliği Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Başa, Ş. ve Kurt, S. (2017). Su ve kanalizasyon idarelerinde akıllı su yönetimi uygulamaları: Tekirdağ örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Y.2017, C.22, Kayfor15 Özel Sayısı, s.1519-1532.
  • Can, A. (2013). Yerel Yönetimlerde İç Denetim: İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Örneği, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Yönetimi Ana Bilim Dalı Mahalli İdareler ve Yerinden Yönetim Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Esen, A. ve Alıcı, O.V. (2020). Şehirlerde Su ve Atıksu Hizmetlerinin Yönetimi, Ankara: Türkiye Belediyeler Birliği Yayını.
  • Erdemir, G. (2016). Diyarbakır Su ve Kanalizasyon İdaresi Malvarlığı Analizi, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Kentsel Sistemler ve Ulaştırma Yönetimi Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Gözler, K. (2018). Mahalli İdareler Hukuku, Bursa Ekin Kitapevi Yayınları.
  • Saygı, M. (2022). Su ve Kanalizasyon İdarelerinde Ücret Tarifeleri, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Tarsus Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Sevil, E. (2019). Stratejik Yönetim Kapsamında İç Kontrol ve Kurumsal Risk Uygulaması: Su ve Kanalizasyon İdareleri İncelemesi, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Subaşı, Ş. (1997). Su ve Kanalizasyon İşletmelerinde Tek Düzen Muhasebe Sisteminin Uygulanması ve Bursa Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü'ndeki (BUSKİ) Uygulaması, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Zuhal, S. (2019). Yerel Yönetimlerin Atık Su Yönetim Politikaları: İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Örneği, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yerel Yönetimler Ana Bilim Dalı / Küresel Şehirler ve İstanbul Araştırmaları Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Yıldırım, Selahattin (1993). Yerel Yönetim ve Demokrasi: Kavramlar, Yaklaşımlar. Ankara: Toki Yayınları.
  • 14/4/1930 tarih ve 1471 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 1580 sayılı Belediye Kanunu.
  • 23/11/1981 tarih ve 17523 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2560 sayılı İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun.
  • 19/1/2002 tarih ve 24645 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 4736 sayılı Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Ürettikleri Mal ve Hizmet Tarifeleri ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun.
  • 23/07/2004 tarih ve 25531 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu.
  • 13/07/2005 tarih ve 25874 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 5393 sayılı Belediye Kanunu.
  • 16/12/2021 tarih ve 31691 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 4920 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararı.
  • 16/02/2023 tarihli Ankara 9. İdare Mahkemesinin E: 2022/2294; K:2023/385 sayılı Kararı.
  • 13/06/2023 tarihli Mersin 2. İdare Mahkemesinin E: 2022/1927 sayılı Yürütmeyi Durdurma Kararı.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Political Science (Other)
Journal Section Makaleler
Authors

Orhan Veli Alıcı 0000-0002-8670-3879

Tugba Yolcu 0000-0002-7131-7545

Early Pub Date April 28, 2024
Publication Date April 30, 2024
Acceptance Date October 10, 2023
Published in Issue Year 2024 Issue: 67

Cite

APA Alıcı, O. V., & Yolcu, T. (2024). SU VE KANALİZASYON İDARELERİ GENEL KURULLARI HAKKINDA BİR DEĞERLENDİRME. Erciyes Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(67), 25-33. https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.1318343

Ethical Principles and Ethical Guidelines

The Journal of Erciyes University Faculty of Economics and Administrative Sciences places great emphasis on publication ethics, which serve as a foundation for the impartial and reputable advancement of scientific knowledge. In this context, the journal adopts a publishing approach aligned with the ethical standards set by the Committee on Publication Ethics (COPE) and is committed to preventing potential malpractice. The following ethical responsibilities, established based on COPE’s principles, are expected to be upheld by all stakeholders involved in the publication process (authors, readers and researchers, publishers, reviewers, and editors).

Ethical Responsibilities of Editors
Make decisions on submissions based on the quality and originality of the work, its alignment with the journal's aims and scope, and the reviewers’ evaluations, regardless of the authors' religion, language, race, ethnicity, political views, or gender.
Respond to information requests from readers, authors, and reviewers regarding the publication and evaluation processes.
Conduct all processes without compromising ethical standards and intellectual property rights.
Support freedom of thought and protect human and animal rights.
Ensure the peer review process adheres to the principle of double-blind peer review.
Take full responsibility for accepting, rejecting, or requesting changes to a manuscript and ensure that conflicts of interest among stakeholders do not influence these decisions.
Ethical Responsibilities of Authors
Submitted works must be original. When utilizing other works, proper and complete citations and/or references must be provided.
A manuscript must not be under review by another journal simultaneously.
Individuals who have not contributed to the experimental design, implementation, data analysis, or interpretation should not be listed as authors.
If requested during the review process, datasets used in the manuscript must be provided to the editorial board.
If a significant error or mistake is discovered in the manuscript, the journal’s editorial office must be notified.
For studies requiring ethical committee approval, the relevant document must be submitted to the journal. Details regarding the ethical approval (name of the ethics committee, approval document number, and date) must be included in the manuscript.
Changes to authorship (e.g., adding or removing authors, altering the order of authors) cannot be proposed after the review process has commenced.
Ethical Responsibilities of Reviewers
Accept review assignments only in areas where they have sufficient expertise.
Agree to review manuscripts in a timely and unbiased manner.
Ensure confidentiality of the reviewed manuscript and not disclose any information about it, during or after the review process, beyond what is already published.
Refrain from using information obtained during the review process for personal or third-party benefit.
Notify the journal editor if plagiarism or other ethical violations are suspected in the manuscript.
Conduct reviews objectively and avoid conflicts of interest. If a conflict exists, the reviewer should decline the review.
Use polite and constructive language during the review process and avoid personal comments.
Publication Policy
The Journal of Erciyes University Faculty of Economics and Administrative Sciences is a free, open-access, peer-reviewed academic journal that has been in publication since 1981. The journal welcomes submissions in Turkish and English within the fields of economics, business administration, public finance, political science, public administration, and international relations.

No submission or publication fees are charged by the journal.
Every submitted manuscript undergoes a double-blind peer review process and similarity/plagiarism checks via iThenticate.
Submissions must be original and not previously published, accepted for publication, or under review elsewhere.
Articles published in the journal can be cited under the Open Access Policy and Creative Commons license, provided proper attribution is given.
The journal is published three times a year, in April, August, and December. It includes original, high-quality, and scientifically supported research articles and reviews in its listed fields. Academic studies unrelated to these disciplines or their theoretical and empirical foundations are not accepted. The journal's languages are Turkish and English.

Submissions are first subject to a preliminary review for format and content. Manuscripts not meeting the journal's standards are rejected by the editorial board. Manuscripts deemed suitable proceed to the peer review stage.

Each submission is sent to at least two expert reviewers. If both reviews are favorable, the article is approved for publication. In cases where one review is positive and the other negative, the editorial board decides based on the reviews or may send the manuscript to a third reviewer.

Articles published in the journal are open access and can be cited under the Creative Commons license, provided proper attribution is made.