Research Article
BibTex RIS Cite

Mobbing Perspektifiyle Transmedya Hikâyeciliği ve Örgütsel Davranış: “The Devil Wears Prada” Filmi Örneği

Year 2019, , 1029 - 1044, 22.07.2019
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.480012

Abstract

Son dönemde hızla gelişen ağ teknolojisi, birçok konunun yeniden tanımlanmasına
neden olmaktadır. Bu durumun örneklerinden bir tanesi geleneksel hikâye
anlatımının transmedya hikâye anlatımına doğru evrilmesidir. Transmedya hikâye
anlatımı bir hikâyenin, sosyal ağlar dâhil olmak üzere birçok medya platformunda
yer alarak konuya ilgi duyan kitlelerin bir araya gelmesini ve katılımcıların bu
sürece katkı sağlamasına izin vermektedir. Diğer taraftan örgütsel davranış disiplini,
örgütlerde çalışanların davranışlarını inceleyerek elde ettiği bilgileri konferans,
sempozyum, çalıştay ve akademik yayın gibi faaliyetlerle hem konuların içerik
olarak zenginleştirilmesi hem de hedef kitle tarafından anlaşılabilmesi için büyük
çaba harcamaktadır. Bu bilgileri hedef kitlelere ulaştırabilmenin ve içerik olarak
zenginleştirmenin bir yolu da hızla gelişen iletişim teknolojilerinin bir sonucu
olarak ortaya çıkan transmedya hikâyeciliği olabilir mi? Bu çalışma hem bu konuyu
aydınlatmak hem de literatürde önemli bir açık gibi görünen transmedya hikâyeciliği
ve örgütsel davranış konuları ile ilgili teorik ve uygulamalı bir çerçeve ortaya koymayı
amaçlamaktadır. Bu bağlamda çalışmada “The Devil Wears Prada” isimli kitabın
2006 yılında çevrilen aynı isimli filmi, iş yaşamında çok sık görülen kavramlarından
birisi olan “mobbing” perspektifiyle genişleyen hikâye olarak incelenmiştir.
Araştırmada hem yazılı hem de görsel dokümanlardan faydalanılarak doküman
analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda transmedya hikâye anlatımının örgütsel
davranış konularının bilinmesine, anlaşılmasına, daha geniş kitlelere ulaşmasına ve
içerik olarak zenginleşmesine katkı sağlayabileceği yargısına varılmıştır. 

References

  • Acar, Y. (2018). Transmedya ve Destinasyon Marka Değeri. Halkla İlişkilerden Reklama, Sosyal Medyadan Turizme: Transmedya Hikâyeciliği, (Ed: E. Aktan) Konya, Literatürk Academia. S.343-366.
  • Aktan, E. (2018). Sosyal Ağlar ve Transmedya Hikâyeciliği: Kullanıcı Paylaşımları Üzerinden Transmedyal Hikâye Etkinliğinin Değerlendirilmesi. Halkla İlişkilerden Reklama, Sosyal Medyadan Turizme: Transmedya Hikâyeciliği, (Ed: E. Aktan), Konya Literatürk Academia
  • Bertetti, P. (2014). Transmedia Critical| Toward a Typology of Transmedia Characters. International Journal of Communication, 8, 20.Brooks, I. (2006). Organisational behaviour: individuals, groups and organisation. Pearson Education.
  • Cengız, R., Yenel, F. ve Sunay, H. (2013). A research on mobbing behaviors football trainers face in club environment. Turkish Journal of Sport and Exercise, 15(1), 88-94.
  • Cliff, C. R. (2017). Transmedia storytellng strategy: how and why producers use transmedia storytelling for competitive advantage (Doctoral dissertation, Queensland University of Technology).
  • Çakın, Ö. (2018).Transmedya Öykü Anlatımı Bağlamında İnstagram Hikayeleri. Halkla İlişkilerden Reklama, Sosyal Medyadan Turizme: Transmedya Hikâyeciliği, (Ed: E. Aktan), Konya Literatürk Academia. S.49-64.
  • Dena, C. (2009). Transmedia practice: Theorising the practice of expressing a fictional world across distinct media and environments (Doctoral dissertation, University of Sydney).
  • Dönmez, M. ve Güler, Ş. (2016). Transmedya hikâyeciliği “Doritos Akademi” örneği incelemesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner dergisi, 7(16), 155-175.Edwards, L. H. (2012). Transmedia Storytelling, Corporate Synergy, and Audience Expression. Global Media Journal, 12 (20).
  • Edwards, L. H. (2012). Transmedia Storytelling, Corporate Synergy, and Audience Expression. Global Media Journal, 12 (20).
  • Evans, E. (2011). Transmedia Television : Audiences, New Media, and Daily Life. Hoboken: Routledge.
  • Falzon, C. (2012). Brand development and transmedia production-The Geofreakz case study. Journalism and mass communication, 2(9), 925-938.
  • Fleming, L. (2013). Expanding Learning Opportunities with Transmedia Practices: Inanimate Alice as an Exemplar The National Association for Media Literacy Education’s Journal of Media Literacy Education 5:2 (2013) 370-377
  • Gambarato, R. R. (2012). Signs, systems and complexity of transmedia storytelling. Estudos em Comunicação, 12, 69–83
  • Gronstedt, A. ve Ramos, M. (2014). Learning Through Transmedia Storytelling, Association for Talent Development 31(1401)
  • Gürel, E. M. E. T. ve Tığlı, Ö. (2014). New world created by social media: Transmedia storytelling. Journal of Media Critiques. Special Issue, 1, 35-65.
  • Jenkins, H. (2003). Transmedia Storytelling. MIT Technology Review, https://www.technologyreview.com/s/401760/transmedia-storytelling/ Erişim Tarihi: 30 Ekim 2018.
  • Jenkins, H. (2007). Transmedia storytelling 101. http://henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.html Erişim Tarihi: 30 Ekim 2018.
  • Karcı, H. D. (2018). Markalaşma ve transmedya hikâyeciliği: bir uygulama örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Koçel, T. (2011). İşletme Yöneticiliği.(13. Baskı) İstanbul: Beta Yayınları.
  • Long, G. A. (2007). Transmedia storytelling: Business, aesthetics and production at the Jim Henson Company (Master of Scıence In Comparatıve Medıa Studıes at the, Massachusetts Institute of Technology).
  • Matthiesen, S. B., Raknes, B. I. ve Rokkum, O. (1989). Bullying at work. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 26, 761-774. Erişim Tarihi: 30 Ekim 2018. https:// core.ac.uk/download/pdf/30924791.pdf
  • Özkalp, E. (2003). Örgütsel Davranış. TC Anadolu Üniversitesi Yayın No: 1468. Açıköğretim fakültesi yayın, (782).
  • Özkalp, E. ve Kırel, Ç. (2010). Örgütsel Davranış, Ekin Basım Yayım Dağıtım, 4. Baskı, Bursa.
  • Pearson, R. (2010). Fandom in the digital era. Popular Communication, 8(1), 84-95.
  • Polat O. ve Pakiş I. (2012) Mobbing: işyerinde psikolojik taciz. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, Ekim; 3: (4), 211-217
  • Scolari, C. A. (2009). Transmedia Storytelling: Implicit Consumers, Narrative Worlds, and Branding in Contemporary Media Production. International Journal of Communication, 3(0), 21–606.
  • Tetik, S. (2010). Mobbing kavramı: Birey ve örgütler açısından önemi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2010(1), 81- 89.
  • Tuncer, M. (2018a). Destinasyon Pazarlaması ve Transmedya: “The Water Diviner” Üzerine Bir Değerlendirme. Çanakkale Araştırmaları Türk Yıllığı, , 16 (25), 925-938.
  • Tuncer, M. (2018b). Alcatraz Turizm Destinasyonunun Transmedya Hikâyeciliği Açısından Değerlendirilmesi. Halkla İlişkilerden Reklama, Sosyal Medyadan Turizme: Transmedya Hikâyeciliği, (Ed: E. Aktan) Konya, Literatürk Academia. S.367-384.
  • Turgut, G., & Kışla, T. (2015). Bilgisayar destekli hikâye anlatımı yöntemi: Alanyazın araştırması. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(2), 97-121.
  • Yaman, E. (2015). Mobbing and Stress. International Journal of Progressive Education, 11(2), 6-13.
  • Yildirim A. ve Yildirim D. (2007), Mobbing in nursing: mobbing experienced by nurses working in health care facilities in Turkey and its effect on nurses. J Clin Nurs, 16(8): 1445-53.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara Seçkin Yayıncılık.
  • URL 1: Erişim Tarihi: 12 Ekim 2018, http://www.ilkfullfilmizle.com/seytan-markagiyer-turkce-dublaj-izle.html)
  • URL 2: Erişim Tarihi: 11 Ekim 2018, http://www.altinkitaplar.com.tr/laurenweisberger/seytan-marka-giyer/
  • URL 3: Erişim Tarihi: 12 Ekim 2018, http://www.hurriyet.com.tr/tartisilan-film-dizioluyor-5276523
  • URL 4: Erişim Tarihi: 15 Ekim 2018, http://www.hurriyet.com.tr/prada-ci-kadinlaratarihi-not-5276537
  • URL 5: Erişim Tarihi: 15 Ekim 2018, https://www.aksam.com.tr/life/elton-johnseytan-marka-giyer-filminin-muziklerini-yapacak/haber-591422
  • URL 6: Erişim Tarihi: 18 Ekim 2018, https://www.aksam.com.tr/kultur-sanat/bukez-intikam-marka-giyecek/haber-214416
  • URL 7: Erişim Tarihi: 18 Ekim 2018, https://www.sabah.com.tr/pazar/ hobi/2009/09/27/bir_moda_filminden_cok_daha_fazlasi
  • URL 8: Erişim Tarihi: 19 Ekim 2018, https://www.youtube.com/ watch?v=2PjZAeiU7uM&feature=share
  • URL 9: Erişim Tarihi: 30 Ekim 2018, https://www.youtube.com/ watch?v=2PjZAeiU7uM&feature=share
  • URL 10: Erişim Tarihi: 20 Ekim 2018, https://www.facebook.com/search/ top/?q=the%20devil%20wears%20prada
  • URL 11: Erişim Tarihi: 22 Ekim 2018, https://www.facebook.com/ TheDevilWearsPradaMovie/
  • URL 12: Erişim Tarihi: 22 Ekim 2018, https://www.theguardian.com/film/2006/ oct/06/drama
  • URL 13: Erişim Tarihi: 22 Ekim 2018, https://www.washingtonpost.com/news/ arts-and-entertainment/wp/2016/07/01/why-the-devil-wears-prada-isone-of-those-rare-movies-thats-better-than-the-book/?noredirect=on&utm_ term=.7654739ce65e
  • URL 14: Erişim Tarihi: 20 Ekim 2018, https://www.bbc.com/news/entertainmentarts-18292952
  • URL 15: Erişim Tarihi: 20 Ekim 2018, https://www.sinemalar.com/film/183/seytanmarka-giyer
  • URL 16: Erişim Tarihi: 20 Ekim 2018, https://www.guitarworld.com/news/devilwears-prada-introduce-new-mobile-game-zombie-slay
  • URL 17: Erişim Tarihi: 30 Ekim 2018, https://emek.org.tr/sinema-filmleri-uzerindenpsikolik-yildirma-mobbing-2.html
  • URL 18: Erişim Tarihi: 30 Ekim 2018, https://www.youtube.com/ watch?v=2PjZAeiU7uM&t=19s
  • URL 19: Erişim Tarihi: 30 Ekim 2018, https://www.youtube.com/watch?v=b2f2Kqt_ KcE

Transmedia Storytelling and Organizational Behavior in Mobbing Perspective: “The Devil Wears Prada” Movie Example

Year 2019, , 1029 - 1044, 22.07.2019
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.480012

Abstract

The rapidly developing network technology has recently led to a redefinition of
many issues. One of the examples of this situation is the evolution of traditional
storytelling into transmedia storytelling. Transmedia storytelling enables a story
to take its place in various media platforms including social networks that lets a
group of people who are interested in the subject come together and contribute
to this process. On the other hand, organizational behavior discipline pays great
effort to enrich the subjects it studies in terms of content and make these subjects
understandable for the target group through representing the findings that are
obtained by examining the behaviors of the employees in conferences, symposiums,
workshops and academic publications. Can transmedia storytelling that has been
the product of rapidly developing communication technologies be another way of
transmitting the information and enriching the content? This study aims to clarify
this issue and elucidate a theoretical and practical framework related to the topics of
transmedia storytelling and organizational behavior that seems to be an important
lack in the literature. In this context, the movie “The Devil Wears Prada” which was
made into movie from the book with the same title in 2006 was examined as an
expanded story with the perspective of mobbing that is one of the most common
concepts in business life. In the research, document analysis was carried out by using
both written and visual documents. The results indicate that transmedia storytelling
can contribute to acknowledge and understand the organizational behavioral issues,
reach a wider audience and enrich its content.

References

  • Acar, Y. (2018). Transmedya ve Destinasyon Marka Değeri. Halkla İlişkilerden Reklama, Sosyal Medyadan Turizme: Transmedya Hikâyeciliği, (Ed: E. Aktan) Konya, Literatürk Academia. S.343-366.
  • Aktan, E. (2018). Sosyal Ağlar ve Transmedya Hikâyeciliği: Kullanıcı Paylaşımları Üzerinden Transmedyal Hikâye Etkinliğinin Değerlendirilmesi. Halkla İlişkilerden Reklama, Sosyal Medyadan Turizme: Transmedya Hikâyeciliği, (Ed: E. Aktan), Konya Literatürk Academia
  • Bertetti, P. (2014). Transmedia Critical| Toward a Typology of Transmedia Characters. International Journal of Communication, 8, 20.Brooks, I. (2006). Organisational behaviour: individuals, groups and organisation. Pearson Education.
  • Cengız, R., Yenel, F. ve Sunay, H. (2013). A research on mobbing behaviors football trainers face in club environment. Turkish Journal of Sport and Exercise, 15(1), 88-94.
  • Cliff, C. R. (2017). Transmedia storytellng strategy: how and why producers use transmedia storytelling for competitive advantage (Doctoral dissertation, Queensland University of Technology).
  • Çakın, Ö. (2018).Transmedya Öykü Anlatımı Bağlamında İnstagram Hikayeleri. Halkla İlişkilerden Reklama, Sosyal Medyadan Turizme: Transmedya Hikâyeciliği, (Ed: E. Aktan), Konya Literatürk Academia. S.49-64.
  • Dena, C. (2009). Transmedia practice: Theorising the practice of expressing a fictional world across distinct media and environments (Doctoral dissertation, University of Sydney).
  • Dönmez, M. ve Güler, Ş. (2016). Transmedya hikâyeciliği “Doritos Akademi” örneği incelemesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner dergisi, 7(16), 155-175.Edwards, L. H. (2012). Transmedia Storytelling, Corporate Synergy, and Audience Expression. Global Media Journal, 12 (20).
  • Edwards, L. H. (2012). Transmedia Storytelling, Corporate Synergy, and Audience Expression. Global Media Journal, 12 (20).
  • Evans, E. (2011). Transmedia Television : Audiences, New Media, and Daily Life. Hoboken: Routledge.
  • Falzon, C. (2012). Brand development and transmedia production-The Geofreakz case study. Journalism and mass communication, 2(9), 925-938.
  • Fleming, L. (2013). Expanding Learning Opportunities with Transmedia Practices: Inanimate Alice as an Exemplar The National Association for Media Literacy Education’s Journal of Media Literacy Education 5:2 (2013) 370-377
  • Gambarato, R. R. (2012). Signs, systems and complexity of transmedia storytelling. Estudos em Comunicação, 12, 69–83
  • Gronstedt, A. ve Ramos, M. (2014). Learning Through Transmedia Storytelling, Association for Talent Development 31(1401)
  • Gürel, E. M. E. T. ve Tığlı, Ö. (2014). New world created by social media: Transmedia storytelling. Journal of Media Critiques. Special Issue, 1, 35-65.
  • Jenkins, H. (2003). Transmedia Storytelling. MIT Technology Review, https://www.technologyreview.com/s/401760/transmedia-storytelling/ Erişim Tarihi: 30 Ekim 2018.
  • Jenkins, H. (2007). Transmedia storytelling 101. http://henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.html Erişim Tarihi: 30 Ekim 2018.
  • Karcı, H. D. (2018). Markalaşma ve transmedya hikâyeciliği: bir uygulama örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Koçel, T. (2011). İşletme Yöneticiliği.(13. Baskı) İstanbul: Beta Yayınları.
  • Long, G. A. (2007). Transmedia storytelling: Business, aesthetics and production at the Jim Henson Company (Master of Scıence In Comparatıve Medıa Studıes at the, Massachusetts Institute of Technology).
  • Matthiesen, S. B., Raknes, B. I. ve Rokkum, O. (1989). Bullying at work. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 26, 761-774. Erişim Tarihi: 30 Ekim 2018. https:// core.ac.uk/download/pdf/30924791.pdf
  • Özkalp, E. (2003). Örgütsel Davranış. TC Anadolu Üniversitesi Yayın No: 1468. Açıköğretim fakültesi yayın, (782).
  • Özkalp, E. ve Kırel, Ç. (2010). Örgütsel Davranış, Ekin Basım Yayım Dağıtım, 4. Baskı, Bursa.
  • Pearson, R. (2010). Fandom in the digital era. Popular Communication, 8(1), 84-95.
  • Polat O. ve Pakiş I. (2012) Mobbing: işyerinde psikolojik taciz. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, Ekim; 3: (4), 211-217
  • Scolari, C. A. (2009). Transmedia Storytelling: Implicit Consumers, Narrative Worlds, and Branding in Contemporary Media Production. International Journal of Communication, 3(0), 21–606.
  • Tetik, S. (2010). Mobbing kavramı: Birey ve örgütler açısından önemi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2010(1), 81- 89.
  • Tuncer, M. (2018a). Destinasyon Pazarlaması ve Transmedya: “The Water Diviner” Üzerine Bir Değerlendirme. Çanakkale Araştırmaları Türk Yıllığı, , 16 (25), 925-938.
  • Tuncer, M. (2018b). Alcatraz Turizm Destinasyonunun Transmedya Hikâyeciliği Açısından Değerlendirilmesi. Halkla İlişkilerden Reklama, Sosyal Medyadan Turizme: Transmedya Hikâyeciliği, (Ed: E. Aktan) Konya, Literatürk Academia. S.367-384.
  • Turgut, G., & Kışla, T. (2015). Bilgisayar destekli hikâye anlatımı yöntemi: Alanyazın araştırması. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(2), 97-121.
  • Yaman, E. (2015). Mobbing and Stress. International Journal of Progressive Education, 11(2), 6-13.
  • Yildirim A. ve Yildirim D. (2007), Mobbing in nursing: mobbing experienced by nurses working in health care facilities in Turkey and its effect on nurses. J Clin Nurs, 16(8): 1445-53.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara Seçkin Yayıncılık.
  • URL 1: Erişim Tarihi: 12 Ekim 2018, http://www.ilkfullfilmizle.com/seytan-markagiyer-turkce-dublaj-izle.html)
  • URL 2: Erişim Tarihi: 11 Ekim 2018, http://www.altinkitaplar.com.tr/laurenweisberger/seytan-marka-giyer/
  • URL 3: Erişim Tarihi: 12 Ekim 2018, http://www.hurriyet.com.tr/tartisilan-film-dizioluyor-5276523
  • URL 4: Erişim Tarihi: 15 Ekim 2018, http://www.hurriyet.com.tr/prada-ci-kadinlaratarihi-not-5276537
  • URL 5: Erişim Tarihi: 15 Ekim 2018, https://www.aksam.com.tr/life/elton-johnseytan-marka-giyer-filminin-muziklerini-yapacak/haber-591422
  • URL 6: Erişim Tarihi: 18 Ekim 2018, https://www.aksam.com.tr/kultur-sanat/bukez-intikam-marka-giyecek/haber-214416
  • URL 7: Erişim Tarihi: 18 Ekim 2018, https://www.sabah.com.tr/pazar/ hobi/2009/09/27/bir_moda_filminden_cok_daha_fazlasi
  • URL 8: Erişim Tarihi: 19 Ekim 2018, https://www.youtube.com/ watch?v=2PjZAeiU7uM&feature=share
  • URL 9: Erişim Tarihi: 30 Ekim 2018, https://www.youtube.com/ watch?v=2PjZAeiU7uM&feature=share
  • URL 10: Erişim Tarihi: 20 Ekim 2018, https://www.facebook.com/search/ top/?q=the%20devil%20wears%20prada
  • URL 11: Erişim Tarihi: 22 Ekim 2018, https://www.facebook.com/ TheDevilWearsPradaMovie/
  • URL 12: Erişim Tarihi: 22 Ekim 2018, https://www.theguardian.com/film/2006/ oct/06/drama
  • URL 13: Erişim Tarihi: 22 Ekim 2018, https://www.washingtonpost.com/news/ arts-and-entertainment/wp/2016/07/01/why-the-devil-wears-prada-isone-of-those-rare-movies-thats-better-than-the-book/?noredirect=on&utm_ term=.7654739ce65e
  • URL 14: Erişim Tarihi: 20 Ekim 2018, https://www.bbc.com/news/entertainmentarts-18292952
  • URL 15: Erişim Tarihi: 20 Ekim 2018, https://www.sinemalar.com/film/183/seytanmarka-giyer
  • URL 16: Erişim Tarihi: 20 Ekim 2018, https://www.guitarworld.com/news/devilwears-prada-introduce-new-mobile-game-zombie-slay
  • URL 17: Erişim Tarihi: 30 Ekim 2018, https://emek.org.tr/sinema-filmleri-uzerindenpsikolik-yildirma-mobbing-2.html
  • URL 18: Erişim Tarihi: 30 Ekim 2018, https://www.youtube.com/ watch?v=2PjZAeiU7uM&t=19s
  • URL 19: Erişim Tarihi: 30 Ekim 2018, https://www.youtube.com/watch?v=b2f2Kqt_ KcE
There are 52 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Türkçe Araştırma Makaleleri
Authors

Şefik Özdemir 0000-0003-3005-0570

Publication Date July 22, 2019
Submission Date November 7, 2018
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Özdemir, Ş. (2019). Mobbing Perspektifiyle Transmedya Hikâyeciliği ve Örgütsel Davranış: “The Devil Wears Prada” Filmi Örneği. Erciyes İletişim Dergisi, 6(2), 1029-1044. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.480012