The media builds ideological discourses that symbolize ideas and beliefs that help
to legitimize and support these group interests through cultural products. The ad
text in this context calls consumers as autonomous objects and degrades objects
to icons by adding cultural connotations to fake needs. Thus, by means of codes in
advertisements, the practice of having a particular lifestyle and hence a class jump or
class position is produced and reproduced. In this study, which is based on this main
axis, it is aimed to analyze advertisement texts within the framework of ideological
approach. Renault, Jetta and Opel’s social class-themed advertising film were
identified as the object of research. Ad texts were analyzed using Van Dijk’s critical
discourse analysis method. As a result of the study, it was observed that the priority
theme of the analyzed commercial films was the upper middle class emphasis in
terms of the scenario. In addition, it has been observed that lifestyle depictions of
the same class are also reflected in from costumes to positions of characters and the
design of spaces from the position of used objects.
Toplumsal sınıf; toplum içerisindeki bireylerin ekonomik, sosyal ve kültürel
iyeliklerinin nicel durumuna göre hiyerarşik olarak bölünmesine/gruplaşmasına
işaret etmektedir. Medya da kültürel ürünler aracılığıyla bu grup çıkarlarının
meşrulaştırılması ve desteklenmesine yardımcı olan fikir ve inançları simgeleyen
ideolojik söylemleri inşa etmektedir. Reklam metni bu bağlamda tüketiciye özerk
nesneler olarak seslenmekte ve sahte ihtiyaçlara kültürel yan anlamlar ekleyerek
nesneleri simgesele indirgemektedir. Böylece reklamlardaki kodlar aracılığıyla belirli
bir yaşam tarzı ve dolayısıyla sınıf atlama ya da sınıfsal bir konuma sahip olma pratiği
üretilmekte ve yeniden üretilmektedir. Bu ana eksenden yola çıkan araştırmada,
ideolojik yaklaşım çerçevesinde reklam metinlerinin çözümlenmesi amaçlanmıştır.
Renault, Jetta ve Opel’in toplumsal sınıf temalı birer reklam filmi araştırmanın
inceleme nesnesi olarak belirlenmiştir. Reklam metinleri, Van Dijk’ın eleştirel söylem
analizi yöntemi kullanılarak çözümlenmektedir. Çalışma sonucunda analiz edilen
reklam filmlerinin senaryo açısından öncelikli temasının üst orta sınıf vurgusu
olduğu görülmüştür. Bunun yanı sıra karakterlerin giyiminden konumlanışına,
mekanların düzenlenmesinden kullanılan nesnelere kadar bütünüyle aynı sınıfa ait
yaşam tarzı betimlemelerinin yer aldığı gözlemlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | July 22, 2019 |
Submission Date | January 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |