The main objective of the present study is to analyze eye contact behaviors of
classroom teachers during the class and their opinions about such behaviors of
them based on their professional seniority, gender, perceptional learning styles and
level of academic achievement of their students. There is a statistically significant
difference in focusing time based on the seniority variable (p=0,039). However,
there is no statistically significant difference in the number of focusing based on the
seniority variable. (p=0,336). There is a statistically significant difference in focusing
time based on the teachers’ learning styles variable (p=0,004). However, there is no
statistically significant difference in the number of focusing based on the teachers’
learning styles (p=0,199). There is a statistically significant difference in focusing
time (p=0,031) and number of focusing (p=0,022) the mean score of students shows
a significant difference. Finally, according to the findings of the research, it is seen
that the majority of the teachers think that the eye-building behaviors performed by
the students are the relationship and interaction between the students’ academic
achievement levels.
As a result of this research, it may be advisable for teachers to identify perceptual
learning preferences for themselves and for each student, and to try to manage the
behavior of eye contact according to these preferences.
Nonverbal communication eye contact eye tracking system eye tracking test perceptional learning styles professional seniority
Araştırmanın temel amacı; sınıf öğretmenlerinin derste öğrencileriyle göz teması
kurma davranışlarını ve bu davranışları hakkındaki görüşlerini, meslekî kıdemlerine,
cinsiyetlerine, algısal öğrenme stillerine ve öğrencilerinin akademik başarı düzeyleri
ile cinsiyetlerine göre incelemektir. Kıdem değişkenine göre odaklanma süresi anlamlı
olarak farklılaşmaktadır (p=0,039). Ancak, odaklanma sayısı kıdeme göre anlamlı
bir farklılık göstermemektedir (p=0,336). Başka bir anlatımla, sınıf öğretmenlerinin
kıdemi, odaklanma süresini anlamlı düzeyde etkileyen bir faktörken, odaklanma
sayısını anlamlı düzeyde etkileyen bir faktör olmadığı söylenebilir. Öğretmenlerin
öğrenme stilleri değişkenine göre odaklanma süresi anlamlı olarak farklılaşmaktadır
(p=0,004). Ancak, odaklanma sayısı öğretmenlerin öğrenme stillerine göre anlamlı
bir farklılık göstermemektedir (p=0,199). Öğrenci odaklanma süresi (p=0,031) ve
odaklanma sayısı (p=0,022) öğrenci not ortalaması değişkenine göre anlamlı bir
farklılık göstermektedir. Son olarak araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre
öğretmenlerin büyük çoğunluğunun derste öğrencileriyle gerçekleştirdikleri göz
teması kurma davranışları ile öğrencilerin akademik başarı düzeyleri arasında ilişki
ve etkileşimi olduğu düşünülmektedir.
Bu araştırma sonucunda, öğretmenlerin hem kendileri hem de her bir öğrencinin
algısal öğrenme tercihini tespit etmesi ve bu tercihlere göre göz teması kurma
davranışını yönetmeye çalışması önerilebilir.
Sözsüz İletişim Göz Teması Göz İzleme Sistemi Göz İzleme Testi Algısal Öğrenme Stilleri Meslekî Kıdem
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Thesis Abstracts |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2018 |
Submission Date | May 4, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 4 |