Yeni medya okuryazarlığı dijital yetkinlik ve becerileriyle, sağladığı çevrimiçi
olanaklarla ve taşıdığı risklerle önemli bir tartışma alanıdır. Çünkü günümüz
medya araçlarının mobilizasyonu, akıllı telefonlar aracılığıyla zaman ve mekan
farketmeksizin ağa bağlanma durumu ve kolay erişilebilirlik, yeni medya araçlarını
yaşamımızın merkezine taşımıştır. Yeni iletişim teknolojilerindeki hız ve değişim
özellikle çocuklar ve gençler için yeni olanaklar ve riskler barındırır. Yeni medya
ortamı ve araçları, günümüzde sosyal ilişkileri belirleyen, dönüştüren, biçimlendiren
ve yeni formlar kazandıran sosyal bir role sahiptir. Teknoloji tarafından aracılanmış
iletişim ilişkileri, çevrimiçi davranış ve tutumlar birçok araştırmaya konu olmaktadır.
Sürekli ağda ya da bağlantıda olma durumu, gençlerin sosyal kimlik inşasında
önemli bir yer tuttuğu gibi, içerisinde birçok riski de taşımaktadır. Geleneksel medya
karşısında medya okuryazarı olması gereken birey, günümüzün dijital gelişmeleriyle
yenilenen, değişen çoklu medya mecraları ve üretimleri karşısında çok daha bilinçli
ve eğitimli olmak zorundadır.
Bu bağlamda bilgi ve iletişim teknolojilerindeki yapısal değişim ve dönüşümler
yeni medya okuryazarlığını ve yeni okuryazarlık becerilerini, çevrimiçi olanaklar ve
riskleri tartışmayı gerekli kılmıştır. Bu çalışma, bu kavramlar odağında yeni medya
okuryazarlığı alanına ilişkin bir durum tespiti yapmayı amaçlamaktadır. 21. yüzyılın
dijital yeterlik ve becerilerine sahip, çevrimiçi olanakları maksimum düzeyde
kullanabilen, çevrimiçi risklerin de farkında olup minimum düzeye indirebilen
bireylerin, yeni medya okuryazarlığı eğitimiyle yetişmesi gerekliliği kavramsal
tartışmanın sonucunda ortaya konmuştur.
New media literacy presents an significant debate arena with due to digital
competence and skills, online opportunities it provides and risks it carries. This
is because the mobilization of contemporary media, their easily accessible nature
and connecting to the network via mobile phones freely from space and time have
brought new media to the very centre of our lives. Speed and change in the new
media technologies carry new opportunities and risks especially for children and
adolescents. New media environment and tools have a social role that determine,
shape, transform modern social relations. Technologically-mediated communication
relations, online behaviour and attitudes are the subjects of a great deal of research.
Being in the net or connected all the time contains a lot of risks in itself in addition
to important place it occupies in the social identity construction of adolescents. The
individual who needs to be media literate in the face of the traditional media has to be
more conscious and educated in the face of ever-changing multimedia environments
and productions digital transformations have brought about.
In this context, structural changes and transformations in information and
communication technologies have made it essential to discuss new media literacy
and new literacy skills, online opportunities and risks. This study, focusing on these
concepts, aims to detemine the situation of new media literacy field. It has been
asserted at the end of conceptual discussion that today it is obligatory to raise new
media literate individuals who have digital competencies and skills of 21st century,
are able to benefit from online opportunities at the maximum level and are aware of
the risks and reduce them to a minimum level.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Publication Date | January 21, 2019 |
Submission Date | November 16, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 1 |