Çevrimiçi davranışsal reklamcılık, hedefli reklamcılığın özel bir türüdür. Çevrimiçi
davranışsal reklamcılık için, çoğunlukla ‘çerez (cookie)’ yüklemeleri sonucunda
gerçekleştirilen internet kullanım geçmişiyle ilgili veri toplamak gereklidir.
Kişisel verilerin kullanımı, kullanıcılarda mahremiyet endişesi yarattığından ABD
ve Avrupa’daki politika yapıcıları tarafından yoğun bir şekilde tartışılmaktadır.
Bu çalışmada,çevrimiçi davranışsal reklamcılığa yönelik tüketici tutumları ve
mahremiyet endişelerinin neler olduğu ve mahremiyet endişelerinin çevrimiçi davranışsal
reklamcılığa yönelik tutumu etkileyip etkilemediğini tespit etmek amaçlanmıştır. Çalışmada
nitel araştırma yöntemi kullanılmış veveriler yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla
toplanmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir.Araştırma
bulgularına göre; tüketiciler çevrimiçi davranışsal reklamcılığa yönelik hem olumlu
hem olumsuz tutumlara bir arada sahiptir. Tüketicilerin, ilgi alanına yönelik, hatırlatıcı
ve bilgilendirici olması nedeniyle çevrimiçi davranışsal reklamcılığa olumlu bir tutum
sergiledikleri sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra tüketicininaynı reklam içeriğine yoğun
bir şekilde maruz kalması sonucu oluşan irritasyon ve takip edilme hissi çevrimiçi davranışsal
reklamcılığa yönelik olumsuz tutumların başında gelmektedir. Kişisel verilere yönelik
mahremiyet endişesini ise hemen hemen her tüketicinin hissettiği görülmüştür. Mahremiyet
endişelerinin başında dolandırılmak, suça karıştırılmak, virüs gibi nedenler gelmektedir. Bu
nedenle mahremiyet endişesi,çevrimiçi davranışsal reklamcılığa yönelik tüketici tutumları
üzerinde de olumsuz bir etkiye yol açmaktadır. Toplanan kişisel verilerin sınırlandırılması ve
gizlilik politikalarının daha kısa ve net açıklamalardan oluşturulması mahremiyet endişesini
azaltarak çevrimiçi davranışsal reklamcılığa yönelik tutumu olumluya dönüştürmede
etkili görülmektedir.
Online behavioral advertising is a special type of targeted advertising.For online
behavioral advertising, it is necessary to collect data of users’ internet usage history
as a result of ‘cookie’ uploads. Use of personal data is intensively debated by policy
makers in the US and Europe as it creates privacy concerns in users.In this study, it
is aimed to determine whether consumer attitudes and privacy concerns for online
behavioral advertising affect attitudes towardit.The qualitative research method was
used in this study and data were collected by semi-structured interview. Collected
data were analyzed by descriptive analysis method. According to research findings;
consumers have both positive and negative attitudes toward online behavioral
advertising.It has been concluded that consumers have a positive attitude towards
online behavioral advertising because they are interest-based, reminder and
informative. However, irritation and feeling of being followed which caused by
intense exposure of the consumer to same advertising content is main reasons ofthe
negative attitudes toward online behavioral advertising. Almost every consumer
feels privacy concern for their personal data. Privacy concerns include getting
ripped off, being implicated in a crime, and viruses.Therefore, privacy concerns
have a negative impact on consumer attitudes toward online behavioral advertising.
Limitation of collected personal data and creation of shorter and clearer disclosures
of privacy policies seem effective in transforming attitudes toward online behavioral
advertising into positive by reducing privacy concerns.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Presented Proceeedings |
Authors | |
Publication Date | February 11, 2019 |
Submission Date | November 16, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Özel Sayısı |