Conference Paper
BibTex RIS Cite

Çevrimiçi Davranışsal Reklamcılığa Yönelik Tüketici Tutumları ve Mahremiyet Endişeleri

Year 2019, Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Özel Sayısı, 21 - 38, 11.02.2019
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.483907

Abstract

Çevrimiçi davranışsal reklamcılık, hedefli reklamcılığın özel bir türüdür. Çevrimiçi
davranışsal reklamcılık için, çoğunlukla ‘çerez (cookie)’ yüklemeleri sonucunda
gerçekleştirilen internet kullanım geçmişiyle ilgili veri toplamak gereklidir.
Kişisel verilerin kullanımı, kullanıcılarda mahremiyet endişesi yarattığından ABD
ve Avrupa’daki politika yapıcıları tarafından yoğun bir şekilde tartışılmaktadır.
Bu çalışmada,çevrimiçi davranışsal reklamcılığa yönelik tüketici tutumları ve
mahremiyet endişelerinin neler olduğu ve mahremiyet endişelerinin çevrimiçi davranışsal
reklamcılığa yönelik tutumu etkileyip etkilemediğini tespit etmek amaçlanmıştır. Çalışmada
nitel araştırma yöntemi kullanılmış veveriler yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla
toplanmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir.Araştırma
bulgularına göre; tüketiciler çevrimiçi davranışsal reklamcılığa yönelik hem olumlu
hem olumsuz tutumlara bir arada sahiptir. Tüketicilerin, ilgi alanına yönelik, hatırlatıcı
ve bilgilendirici olması nedeniyle çevrimiçi davranışsal reklamcılığa olumlu bir tutum
sergiledikleri sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra tüketicininaynı reklam içeriğine yoğun
bir şekilde maruz kalması sonucu oluşan irritasyon ve takip edilme hissi çevrimiçi davranışsal
reklamcılığa yönelik olumsuz tutumların başında gelmektedir. Kişisel verilere yönelik
mahremiyet endişesini ise hemen hemen her tüketicinin hissettiği görülmüştür. Mahremiyet
endişelerinin başında dolandırılmak, suça karıştırılmak, virüs gibi nedenler gelmektedir. Bu
nedenle mahremiyet endişesi,çevrimiçi davranışsal reklamcılığa yönelik tüketici tutumları
üzerinde de olumsuz bir etkiye yol açmaktadır. Toplanan kişisel verilerin sınırlandırılması ve
gizlilik politikalarının daha kısa ve net açıklamalardan oluşturulması mahremiyet endişesini
azaltarak çevrimiçi davranışsal reklamcılığa yönelik tutumu olumluya dönüştürmede
etkili görülmektedir.

References

  • Aguirre, E., Mahr, D., Grewal, D., de Ruyter, K., ve Wetzels, M. (2015). Unraveling The Personalization Paradox: The Effect Of İnformation Collection And Trust-Building Strategies On Online Advertisement Effectiveness. Journal of Retailing, 91(1), 34-49.
  • Baek, T. H. ve Morimoto, M. (2012). Stay Away From Me. Journal of advertising, 41(1), 59-76.
  • Boerman, S. C.,Kruikemeier, S., ve ZuiderveenBorgesius, F. J. (2017). Online Behavioral Advertising: A Literature Review and Research Agenda. Journal of Advertising, 46(3), 363-376.
  • Cöddü, M. B., Çabuk, S., ve Tanrıkulu, C. (2017). İnternetten Alışverişte Tüketiciler Tarafından Algılanan Riskin Etkileri Ve Cinsiyet Farklılıkları Açısından İncelenmesi. Journal of International Social Research, 10(52).
  • Dolnicar, S. ve Jordaan, Y. (2007). A Market-Oriented Approach To Responsibly Managing İnformation Privacy Concerns İn Direct Marketing. Journal of Advertising, 36(2), 123-149.
  • Elden, M. (2013). Reklam ve Reklamcılık. İstanbul: Say Yayınları.
  • Erdoğan, İ. (2007). Pozitivist Metodoloji Bilimsel Araştırma Tasarımı İstatiksel Yöntemler Analiz Ve Yorum. (2. Baskı). Ankara: Erk Yayınları.
  • Fachryto, T., veAchyar, A. (2018). Effect of Online Behavioral Advertising Implementation on Attitude toward Ad and Purchase Intention in Indonesian E-Marketplace. Sriwijaya internationaljournal of dynamic Economics and business, 2(2), 123-138.
  • Merriam, B. S. (2015). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (3. Baskı). (S. Turan, Çev.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Keser Berber, L. (2014). Çevrimiçi Davranışsal Reklamcılık (Online Behavioral Advertising) Uygulamaları Özelinde Kişisel Verilerin Korunması. İstanbul: On İki Levha Yayıncılık.
  • Kim, H. (2013). Exploring The Effect Of Perceived Relevance And Privacy Concerns On Consumer Responses To Online Behavioral Advertising.Yüksek lisans tezi, TheUniversity of Minnesota, Minneapolis.
  • Kim, H.,veHuh, J. (2017). Perceived Relevance and Privacy Concern Regarding Online Behavioral Advertising (OBA) andTheir Role in Consumer Responses. Journal of Current Issues&Research in Advertising, 38(1), 92-105.
  • Kodak, D. (2018). Dönüşümsel Modernitede Mahremiyeti Yeniden Tanımlamak: Kuşaklararası Bir Araştırma. IstanbulUniversityJournal of CommunicationSciences. 54, 85-116.
  • Kox, H.,Straathof, B., veZwart, G. (2017). TargetedAdvertising, Platform Competition, AndPrivacy. Journal of Economics& Management Strategy, 26(3), 557-570.
  • Kusumawati, A. (2017). Consumer Attitudestoward Online BehaviouralAdvertising: TheSocial Media Involvement. Journal of EmergingTrends in Marketing and Management, 1(1), 88-94.
  • Lee, S., Lee, Y., Lee, J. I., ve Park, J. (2015). Personalized E-services: Consumer PrivacyConcernAndİnformationSharing. SocialBehaviorandPersonality: an internationaljournal, 43(5), 729-740.
  • McDonald, A. M., veCranor, L. F. (2008). TheCost Of Reading PrivacyPolicies. ISJLP, 4, 543.
  • McDonald, A. M.,veCranor, L. F. (2010, October). Americans’ AttitudesAbout İnternet Behavioral Advertising Practices. In Proceedings of the 9th annual ACM workshop on Privacy in theelectronicsociety (pp. 63-72). ACM.
  • Miyazaki, A. D. (2008). Online PrivacyAndTheDisclosure Of CookieUse: Effects On Consumer Trust And Anticipated Patronage. Journal of PublicPolicy& Marketing, 27(1), 19-33.
  • Sanje, G.,veSenol, I. (2012). The İmportance Of Online Behavioral Advertising For Online Retailers. International Journal of Business andSocialScience, 3(18).
  • Smit, E. G., Van Noort, G., veVoorveld, H. A. (2014). Understanding Online BehaviouralAdvertising: User Knowledge, PrivacyConcernsAnd Online CopingBehaviour İn Europe. Computers in Human Behavior, 32, 15-22.
  • Stanaland, A. J.,Lwin, M. O., veMiyazaki, A. D. (2011). Online PrivacyTrustmarks.Journal of AdvertisingResearch, 51(3), 511-523.
  • Tam, K. Y.,veHo, S. Y. (2006). UnderstandingTheİmpact Of Web Personalization On User İnformationProcessingAndDecisionOutcomes. MIS quarterly, 865-890. Turow, J.,Carpini, M. X. D., veDraper, N. (2012).
  • AmericansRoundlyRejectTailoredPoliticalAdvertising At A Time WhenPoliticalCampaignsAreEmbracing İt.
  • Taylor, C.R. 2013. Customised Communications: Relevance vs Privacy in Targeted Messaging. International Journal of Advertising 32(4), 483–5.
  • Ur, B.,Leon, P. G., Cranor, L. F., Shay, R., ve Wang, Y. (2012, July). Smart, useful, scary, creepy: perceptions of online behavioral advertising. In proceedings of theeighthsymposium on usableprivacyandsecurity (p. 4). ACM.
  • Yan, J.,Liu, N., Wang, G., Zhang, W., Jiang, Y., veChen, Z. (2009, April). How much can behavioral targeting help online advertising?.In Proceedings of the 18th internationalconference on World wide web (pp. 261-270). ACM.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (10. Baskı). Ankara: Seçkin yayınları.
  • Yoo, C. Y. (2011). Interplay of Message Framing, Keyword Insertion and Levels of Product Involvement in Click-through of KeywordSearchAds, International Journal of Advertising, 30(3), 399–424.
  • Marshall, J. (2014).Do ConsumersReallyWantTargetedAds?Erişim: 03 Ocak 2018, https://blogs.wsj.com/cmo/2014/04/17/do-consumers-really-wanttargeted-ads/
  • Sarı, Ş. M. (2018). Avrupa Genel Veri Koruma Yönetmeliği (GDPR) Yürürlüğe Girdi. Erişim: 03 Ocak 2018,https://www.tbid.org.tr/blog-tr/avrupa-genel-verikoruma-yonetmeligi-gdpr-yururluluge-girdi/
  • Taner, İ. (2017).Sosyal medya hesaplarındaki kişisel verilerin işlenmesi. Erişim: 03 Ocak 2018, http://digitalage.com.tr/sosyal-medya-hesaplarindaki-kisiselverilerin islenmesi/
  • http://www.iabturkiye.org/onlinedavranissalErişim: 03 Ocak 2018.
  • http://www.thebrandage.com/hopi-online-alisveris-istatistiklerini-acikladi8020Erişim:08 Ekim 2018.

Consumer Attitudes and Privacy Concerns For Online Behavioral Advertising

Year 2019, Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Özel Sayısı, 21 - 38, 11.02.2019
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.483907

Abstract

Online behavioral advertising is a special type of targeted advertising.For online
behavioral advertising, it is necessary to collect data of users’ internet usage history
as a result of ‘cookie’ uploads. Use of personal data is intensively debated by policy
makers in the US and Europe as it creates privacy concerns in users.In this study, it
is aimed to determine whether consumer attitudes and privacy concerns for online
behavioral advertising affect attitudes towardit.The qualitative research method was
used in this study and data were collected by semi-structured interview. Collected
data were analyzed by descriptive analysis method. According to research findings;
consumers have both positive and negative attitudes toward online behavioral
advertising.It has been concluded that consumers have a positive attitude towards
online behavioral advertising because they are interest-based, reminder and
informative. However, irritation and feeling of being followed which caused by
intense exposure of the consumer to same advertising content is main reasons ofthe
negative attitudes toward online behavioral advertising. Almost every consumer
feels privacy concern for their personal data. Privacy concerns include getting
ripped off, being implicated in a crime, and viruses.Therefore, privacy concerns
have a negative impact on consumer attitudes toward online behavioral advertising.
Limitation of collected personal data and creation of shorter and clearer disclosures
of privacy policies seem effective in transforming attitudes toward online behavioral
advertising into positive by reducing privacy concerns. 

References

  • Aguirre, E., Mahr, D., Grewal, D., de Ruyter, K., ve Wetzels, M. (2015). Unraveling The Personalization Paradox: The Effect Of İnformation Collection And Trust-Building Strategies On Online Advertisement Effectiveness. Journal of Retailing, 91(1), 34-49.
  • Baek, T. H. ve Morimoto, M. (2012). Stay Away From Me. Journal of advertising, 41(1), 59-76.
  • Boerman, S. C.,Kruikemeier, S., ve ZuiderveenBorgesius, F. J. (2017). Online Behavioral Advertising: A Literature Review and Research Agenda. Journal of Advertising, 46(3), 363-376.
  • Cöddü, M. B., Çabuk, S., ve Tanrıkulu, C. (2017). İnternetten Alışverişte Tüketiciler Tarafından Algılanan Riskin Etkileri Ve Cinsiyet Farklılıkları Açısından İncelenmesi. Journal of International Social Research, 10(52).
  • Dolnicar, S. ve Jordaan, Y. (2007). A Market-Oriented Approach To Responsibly Managing İnformation Privacy Concerns İn Direct Marketing. Journal of Advertising, 36(2), 123-149.
  • Elden, M. (2013). Reklam ve Reklamcılık. İstanbul: Say Yayınları.
  • Erdoğan, İ. (2007). Pozitivist Metodoloji Bilimsel Araştırma Tasarımı İstatiksel Yöntemler Analiz Ve Yorum. (2. Baskı). Ankara: Erk Yayınları.
  • Fachryto, T., veAchyar, A. (2018). Effect of Online Behavioral Advertising Implementation on Attitude toward Ad and Purchase Intention in Indonesian E-Marketplace. Sriwijaya internationaljournal of dynamic Economics and business, 2(2), 123-138.
  • Merriam, B. S. (2015). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (3. Baskı). (S. Turan, Çev.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Keser Berber, L. (2014). Çevrimiçi Davranışsal Reklamcılık (Online Behavioral Advertising) Uygulamaları Özelinde Kişisel Verilerin Korunması. İstanbul: On İki Levha Yayıncılık.
  • Kim, H. (2013). Exploring The Effect Of Perceived Relevance And Privacy Concerns On Consumer Responses To Online Behavioral Advertising.Yüksek lisans tezi, TheUniversity of Minnesota, Minneapolis.
  • Kim, H.,veHuh, J. (2017). Perceived Relevance and Privacy Concern Regarding Online Behavioral Advertising (OBA) andTheir Role in Consumer Responses. Journal of Current Issues&Research in Advertising, 38(1), 92-105.
  • Kodak, D. (2018). Dönüşümsel Modernitede Mahremiyeti Yeniden Tanımlamak: Kuşaklararası Bir Araştırma. IstanbulUniversityJournal of CommunicationSciences. 54, 85-116.
  • Kox, H.,Straathof, B., veZwart, G. (2017). TargetedAdvertising, Platform Competition, AndPrivacy. Journal of Economics& Management Strategy, 26(3), 557-570.
  • Kusumawati, A. (2017). Consumer Attitudestoward Online BehaviouralAdvertising: TheSocial Media Involvement. Journal of EmergingTrends in Marketing and Management, 1(1), 88-94.
  • Lee, S., Lee, Y., Lee, J. I., ve Park, J. (2015). Personalized E-services: Consumer PrivacyConcernAndİnformationSharing. SocialBehaviorandPersonality: an internationaljournal, 43(5), 729-740.
  • McDonald, A. M., veCranor, L. F. (2008). TheCost Of Reading PrivacyPolicies. ISJLP, 4, 543.
  • McDonald, A. M.,veCranor, L. F. (2010, October). Americans’ AttitudesAbout İnternet Behavioral Advertising Practices. In Proceedings of the 9th annual ACM workshop on Privacy in theelectronicsociety (pp. 63-72). ACM.
  • Miyazaki, A. D. (2008). Online PrivacyAndTheDisclosure Of CookieUse: Effects On Consumer Trust And Anticipated Patronage. Journal of PublicPolicy& Marketing, 27(1), 19-33.
  • Sanje, G.,veSenol, I. (2012). The İmportance Of Online Behavioral Advertising For Online Retailers. International Journal of Business andSocialScience, 3(18).
  • Smit, E. G., Van Noort, G., veVoorveld, H. A. (2014). Understanding Online BehaviouralAdvertising: User Knowledge, PrivacyConcernsAnd Online CopingBehaviour İn Europe. Computers in Human Behavior, 32, 15-22.
  • Stanaland, A. J.,Lwin, M. O., veMiyazaki, A. D. (2011). Online PrivacyTrustmarks.Journal of AdvertisingResearch, 51(3), 511-523.
  • Tam, K. Y.,veHo, S. Y. (2006). UnderstandingTheİmpact Of Web Personalization On User İnformationProcessingAndDecisionOutcomes. MIS quarterly, 865-890. Turow, J.,Carpini, M. X. D., veDraper, N. (2012).
  • AmericansRoundlyRejectTailoredPoliticalAdvertising At A Time WhenPoliticalCampaignsAreEmbracing İt.
  • Taylor, C.R. 2013. Customised Communications: Relevance vs Privacy in Targeted Messaging. International Journal of Advertising 32(4), 483–5.
  • Ur, B.,Leon, P. G., Cranor, L. F., Shay, R., ve Wang, Y. (2012, July). Smart, useful, scary, creepy: perceptions of online behavioral advertising. In proceedings of theeighthsymposium on usableprivacyandsecurity (p. 4). ACM.
  • Yan, J.,Liu, N., Wang, G., Zhang, W., Jiang, Y., veChen, Z. (2009, April). How much can behavioral targeting help online advertising?.In Proceedings of the 18th internationalconference on World wide web (pp. 261-270). ACM.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (10. Baskı). Ankara: Seçkin yayınları.
  • Yoo, C. Y. (2011). Interplay of Message Framing, Keyword Insertion and Levels of Product Involvement in Click-through of KeywordSearchAds, International Journal of Advertising, 30(3), 399–424.
  • Marshall, J. (2014).Do ConsumersReallyWantTargetedAds?Erişim: 03 Ocak 2018, https://blogs.wsj.com/cmo/2014/04/17/do-consumers-really-wanttargeted-ads/
  • Sarı, Ş. M. (2018). Avrupa Genel Veri Koruma Yönetmeliği (GDPR) Yürürlüğe Girdi. Erişim: 03 Ocak 2018,https://www.tbid.org.tr/blog-tr/avrupa-genel-verikoruma-yonetmeligi-gdpr-yururluluge-girdi/
  • Taner, İ. (2017).Sosyal medya hesaplarındaki kişisel verilerin işlenmesi. Erişim: 03 Ocak 2018, http://digitalage.com.tr/sosyal-medya-hesaplarindaki-kisiselverilerin islenmesi/
  • http://www.iabturkiye.org/onlinedavranissalErişim: 03 Ocak 2018.
  • http://www.thebrandage.com/hopi-online-alisveris-istatistiklerini-acikladi8020Erişim:08 Ekim 2018.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Presented Proceeedings
Authors

Şaduman Şeyda Gökdemir 0000-0002-9995-6760

Semra Akıncı 0000-0002-9995-6760

Publication Date February 11, 2019
Submission Date November 16, 2018
Published in Issue Year 2019 Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Özel Sayısı

Cite

APA Gökdemir, Ş. Ş., & Akıncı, S. (2019). Çevrimiçi Davranışsal Reklamcılığa Yönelik Tüketici Tutumları ve Mahremiyet Endişeleri. Erciyes İletişim Dergisi(1), 21-38. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.483907