Book Review
BibTex RIS Cite

Uluslararası İletişim Düzeninde İnternet Tabanlı Küresel İletişim Şirketlerinin Rekabet Ortamları, Büyüme Stratejileri ve Toplumsal Dışsallıkları: Microsoft, Apple, Google ve Facebook

Year 2019, Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Özel Sayısı, 225 - 244, 11.02.2019
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.484684

Abstract

Uluslararası iletişim düzeni ve etki alanları çok uzun yıllardır önemli bir mücadele alanıdır. Geçmişte
geleneksel medyanın küresel şirketleri uluslararası iletişim düzeninin hakimiyken artık internet
tabanlı dev iletişim şirketleri hem ekonomik açıdan hem de etki alanlarının yaygınlığı açısından
güçlü konuma gelmişlerdir. İnternet kullanımının yaygınlaşması bireylerin değişik platformlarda
ürettikleri enformasyonun veri havuzlarında toplanmasının yolunu açmıştır ve geliştirilen algoritmik
modellemeler bu veri yığınından anlamlı bilgilerin sağılması imkanını yaratmıştır. Tüm bu gelişmeler
devasa veriye sahip olmanın ve geliştirilmiş doğru algoritmik modellemeye sahip olmanın yeni bir güç
unsuru olarak şekillenmesi sonucunu doğurmuştur. Bu üretim kaynaklarına sahip olan şirketler hem
ekonomik açıdan hem etkisel açıdan dünyanın başat şirketleridir ve sahip oldukları bilgi ve yarattıkları
iş açısından doğal tekel benzerleridir. 2017 yılında dünyanın en değerli beş şirketi internet tabanlı
iletişim şirketleri olmuştur. Sırasıyla Apple, Alphabet (Google), Microsoft, Amazon ve Facebook. Bu
şirketler kullandıkları teknoloji ve yarattıkları işlerle kendileri pazar haline gelerek birçok şirketin
rekabet ortamının da sahibi olmuşlardır. İnternet ve teknoloji tabanlı küresel işletmelerin birçoğu
yarattığı uygulamalarla ve eklentilerle kendisinden önceki büyük şirketlerin tekelci konumlarını
devirerek büyümüşlerdir. Dolayısıyla uluslararası iletişim düzeninde büyüklüklerini ve hakimiyetlerini
sürdürebilmek için akılcı stratejiler uygulamak zorundadırlar. Bunun için yeni inovatif uygulamaları
takip etmek ve bu tarz uygulamaları satın alarak büyümek başlıca stratejileri olmuştur. Bunun yanı
sıra birbirleriyle rekabette veri tabanlarını ve içerik koleksiyonlarını genişletecek, yeni algoritma
modelleriyle etkili tanımlamalar yapabilecek ve diğer web sitelerinden veriler ayıklayabilecek
alanlarda genişlemeye gitmişlerdir. Google, Microsoft, Apple veya Facebook gibi şirketlerin bu
kadar güçlü ve etkin olmalarının nedeni sadece iş yapma biçimleri değildir aynı zamanda ortaya
çıkardıkları yeni donanım ve yazılım teknolojileri ile ürettikleri internet hizmetleridir. Bu makalede
söz konusu dört işletmenin büyüme stratejileri incelenmiş, Bu makalede söz konusu dört işletmenin
büyüme stratejileri incelenmiş, yaptıkları birleşmeler, ekonomik büyüklükleri ve genişleme alanları
karşılaştırmalı olarak ele alınmıştır. Ayrıca geleneksel medyadan farklılıkları ve benzerlikleri ortaya
konmuş, uluslararası iletişim düzeninde egemen konuma gelmelerinin getireceği toplumsal sonuçlar
öngörülmeye çalışılmıştır.

References

  • Connor, T., (2017). Was collective fear the reason for Nokia’s downfall?. [Nokia’nın çöküşünün sebebi kolektif korku muydu?], Erişim: 02 Mart 2018, https:// www.intheblack.com/articles/2017/03/01/nokia-outsmarted-collectivefear
  • Facebook Fast Facts. (03 Ekim 2018). Erişim: https://edition.cnn.com/2014/02/11/ world/facebook-fast-facts/index.html
  • Desjardins J.,(16.08.2016), Here are the biggest companies of the last 15 years, [Son 15 yılın en büyük şirketleri], Visual Capitalist Erişim: 20 Temmuz 2018, http://uk.businessinsider.com/the-biggest-companies-by-market-cap-over-the-last-15-years-2016-8
  • Dolata, U. (2017). Apple, Amazon, Google, Facebook, Microsoft: Market concentration - competition – innovation strategies, [Apple, Amazon, Google, Facebook, Microsoft piyasa yoğunlaşması, rekabet ve inovasyon stratejileri], Econstor, Kayıt No: 880328606.pdf Erişim: https://www.econstor.eu/ bitstream/10419/152249/1/880328606.pdf
  • Facebook (2018) https://investor.fb.com/home/default.aspx
  • Frazao, A., (28 Kasım 2017), Big data e impactos sobre a análise concorrencial, [Büyük very ve etkileri üzerine rekabet değerlendirmesi], Jota-Info, Erişim 21Temmuz 2018, https://www.jota.info/opiniao-e-analise/colunas/constituicao-empresa-e-mercado/big-data-e-impactos-sobre-a-analise-concorrencial-28112017
  • Google, Facebook dominate digital advertising; check how much of the $88-billion market they control https://www.financialexpress.com/industry/google-facebooks-dominatedigital-advertising-check-how-much-of-the-88-billion-market-theycontrol/1278874/ Erişim: 14 Eylül 2018
  • Hamelink, C. (1994), Trends in World Communication on disempowerment and empowerment, [Güçsüzleştirme ve kendi kendini güçlendirme üzerine dünya iletişiminde trendler] Southbound & Third World Network, Malaysia
  • Here’s How 5 Tech Giants Make Their Billions, [5 Teknoloji devi milyarları nasıl kazanıyor], (2017). Valuewalk, Erişim: 2 Temmuz 2018 https://www. valuewalk.com/2017/05/tech-giants-google-apple-facebook-amazonmicrosoft/
  • Koetsier, J. (2018). Digital Duopoly Declining? Facebook’s, Google’s Share Of Digital Ad Dollars Dropping, [Dijital Duopol Düşüyor mu?], Erişim: 02. Temmuz 2018 https://www.forbes.com/sites/johnkoetsier/2018/03/19/ digital-duopoly-declining-facebooks-googles-share-of-digital-ad-dollarsdropping/#782fc36460a8
  • Koçoğlu, S. (2018). Facebook Hakkında Herşey, Erişim: 21 Ağustos 2018, https:// www.brandingturkiye.com/facebook-hakkinda-her-sey-facebook-nedirnasil-kullanilir-facebookun-ozellikleri-nelerdir/
  • Linzmayer, O. (1999). Apple Confidential: The Real Story of Apple Computer, Inc. California: No Starch Press.
  • List of merger and acqusitions of Microsoft, https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ mergers_and_acquisitions_by_Microsoft Erişim Tarihi :21 Mayıs 2018
  • Matjaž, P. (2014). The Matthew effect in empirical data, J R Soc Interface, 11(98): 20140378, doi: 10.1098/rsif.2014.0378
  • Mims, C. (26 Temmuz 2018). Why Do the Biggest Companies Keep Getting Bigger? It’s How They Spend on Tech, [En Büyük Şirketler Neden Büyümeye Devam Ediyor? Teknolojiye Nasıl Para Harcıyorlar?], Wall Street Journal, Erişim: 7 Ağustos 2018 https://www.wsj.com/articles/why-do-the-biggestcompanies-keep-getting-bigger-its-how-they-spend-on-tech-1532610001
  • McNamee, R., (29 Ocak 2018). Viciados e traficantes nas mídias sociais, [Sosyal medya bağımlıları ve satıcılar], Valor Economico, Erişim: 21 Temmuz 2018 https://www.valor.com.br/opiniao/5287173/viciados-e-traficantes-nasmidias-sociais
  • Nikitin, P. (1995). Ekonomi Politik, (Konur, H. Çev). İstanbul: Sol Yayınları. (1966).
  • Nokiamob. (3 Mayıs 2018). Nokia Captured 1.1% Of The Smart Phone Market In Q1 2018,[Nokia 2018’in ilk çeyreğinde akıllı telefon pazarının %1.1’ini yakaladı], Erişim: 2 Temmuz 2018 http://nokiamob.net/2018/05/03/nokia-captured1-1-of-the-smartphone-market-in-q1-2018/
  • Online reklamcılığın kazananı Facebook ve Google, https://www.ntv.com.tr/ teknoloji/online-reklamciligin-kazanani-facebook-ve-google,HksUDM5Sdkqz29rIyS_Vg Erişim: 14 Eylül 2018
  • Sönmez, S. (14 Haziran 2016). Microsoft LinkedIn’i neden satın aldı. Erişim: https:// www.dunyahalleri.com/microsoft-linkedini-satin-aldi/
  • Statista. (2018). Market value of the largest internet companies worldwide 2018. Erişim: https://www.statista.com/statistics/277483/market-value-of-thelargest-internet-companies-worldwide/
  • Stephenson, C., (27.11.2017). Bilgisayar felsefi bir sorunu çözmek için icat edildi. Cumhuriyet Gazetesi Akademi Eki, s.1
  • Stucke, M., Grunes, A. (2016). Big data and competition policy. [Büyük veri ve rekabet politikaları] Oxford: Oxford University Press.
  • The Economist (18 Ocak 2018). Competition in the digital age How to tame the tech titans, [Dijital çağda rekabet, teknoloji titanları nasıl uysallaştırılır.]Erişim: 24 Mart 2018 https://www.economist.com/leaders/2018/01/18/how-totame-the-tech-titans
  • URL1 https://www.apple.com/job-creation/ Erişim: 20 Eylül 2018
  • URL2 https://newsroom.fb.com/company-info/ Erişim: 20 Eylül 2018
  • URL3 https://www.microsoft.com/en-us/annualreports/ar2018/annualreport Erişim: 20 Eylül 2018
  • URL4 https://abc.xyz/investor/static/pdf/2018Q3_alphabet_earnings_release.pdf Erişim: 20 Eylül 2018
  • Van Dijk, J. (2016). Ağ Toplumu. (Ö. Sakin, Çev.). İstanbul: Kafka.(1999)
  • WARD J., (8 Sep 2017). How Microsoft’s technological and social impacts have changed the World,[ Microsoft’un teknolojik ve sosyal etkileri Dünyayı nasıl değiştirdi] Erişim:https://www.windowscentral.com/microsoft-has-hadprofound-technological-and-social-global-impact
  • We Are Social, (2018). Global Digital Report 2018,Erişim: Eylül 2018, https:// digitalreport.wearesocial.com/
  • Why Facebook Is The Biggest Threat To Google’s Ad-Revenue Throne, [Google’ın reklam gelirleri tahtına neden Facebook en büyük tehdit] (2018). İnvestopia, Erişim: 01. Temmuz 2018, https://www.investopedia.com/articles/ investing/060315/why-facebook-biggest-threat-googles-adrevenue-throne. asp
  • Yaylagül, L. (2013). Bilgisayar ve internetin ekonomi politiği. Global Media Journal: Turkish Edition, 4(7), 214-236

Competitiveness Environments, Growth Strategies and Social Extensions of Internet Based Global Communication Companies In International Communications: Microsoft, Apple, Google and Facebook

Year 2019, Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Özel Sayısı, 225 - 244, 11.02.2019
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.484684

Abstract

The international communication order refers to a scheme that encompasses all sectors
where content such as news, information, entertainment is produced and shared, and
which has influence in all social areas on a local, national, and international basis. In the
past, the global media companies of the traditional media have dominated the international
communication order, but now the giant Internet-based communication companies have
come to a strong position both economically and in terms of their influence. The widespread
use of the Internet has opened the way for that information which produced on different
platforms to gather in data pools. On the other hand, developing technologies and
developed algorithmic models have made it possible to extract meaningful information
from this data stack. All of these developments have resulted in having a gigantic database
and having the right algorithmic modeling as a new power element. In 2017, the five
most valuable companies in the world were Internet-based communication companies;
Apple, Alphabet (Google), Microsoft, Amazon and Facebook. Many of the Internet and
technology-based global businesses have grown by overcoming the monopolistic positions
of old large companies, with applications and extensions that they created. Therefore, they
must implement rational strategies in order to maintain their size and dominance in the
international communication system. For this, following new innovative applications and
purchasing these kinds of applications have been the main strategies to grow. In this article,
the growth strategies of the four companies (Apple, Alphabet (Google), Microsoft, and
Facebook) were examined and their comparisons were discussed comparatively in terms of
their economic size and expansion areas. In addition, differences and similarities from the
traditional media have been put forward, and social consequences have been sought to be
brought about by the dominant position in international communication.

References

  • Connor, T., (2017). Was collective fear the reason for Nokia’s downfall?. [Nokia’nın çöküşünün sebebi kolektif korku muydu?], Erişim: 02 Mart 2018, https:// www.intheblack.com/articles/2017/03/01/nokia-outsmarted-collectivefear
  • Facebook Fast Facts. (03 Ekim 2018). Erişim: https://edition.cnn.com/2014/02/11/ world/facebook-fast-facts/index.html
  • Desjardins J.,(16.08.2016), Here are the biggest companies of the last 15 years, [Son 15 yılın en büyük şirketleri], Visual Capitalist Erişim: 20 Temmuz 2018, http://uk.businessinsider.com/the-biggest-companies-by-market-cap-over-the-last-15-years-2016-8
  • Dolata, U. (2017). Apple, Amazon, Google, Facebook, Microsoft: Market concentration - competition – innovation strategies, [Apple, Amazon, Google, Facebook, Microsoft piyasa yoğunlaşması, rekabet ve inovasyon stratejileri], Econstor, Kayıt No: 880328606.pdf Erişim: https://www.econstor.eu/ bitstream/10419/152249/1/880328606.pdf
  • Facebook (2018) https://investor.fb.com/home/default.aspx
  • Frazao, A., (28 Kasım 2017), Big data e impactos sobre a análise concorrencial, [Büyük very ve etkileri üzerine rekabet değerlendirmesi], Jota-Info, Erişim 21Temmuz 2018, https://www.jota.info/opiniao-e-analise/colunas/constituicao-empresa-e-mercado/big-data-e-impactos-sobre-a-analise-concorrencial-28112017
  • Google, Facebook dominate digital advertising; check how much of the $88-billion market they control https://www.financialexpress.com/industry/google-facebooks-dominatedigital-advertising-check-how-much-of-the-88-billion-market-theycontrol/1278874/ Erişim: 14 Eylül 2018
  • Hamelink, C. (1994), Trends in World Communication on disempowerment and empowerment, [Güçsüzleştirme ve kendi kendini güçlendirme üzerine dünya iletişiminde trendler] Southbound & Third World Network, Malaysia
  • Here’s How 5 Tech Giants Make Their Billions, [5 Teknoloji devi milyarları nasıl kazanıyor], (2017). Valuewalk, Erişim: 2 Temmuz 2018 https://www. valuewalk.com/2017/05/tech-giants-google-apple-facebook-amazonmicrosoft/
  • Koetsier, J. (2018). Digital Duopoly Declining? Facebook’s, Google’s Share Of Digital Ad Dollars Dropping, [Dijital Duopol Düşüyor mu?], Erişim: 02. Temmuz 2018 https://www.forbes.com/sites/johnkoetsier/2018/03/19/ digital-duopoly-declining-facebooks-googles-share-of-digital-ad-dollarsdropping/#782fc36460a8
  • Koçoğlu, S. (2018). Facebook Hakkında Herşey, Erişim: 21 Ağustos 2018, https:// www.brandingturkiye.com/facebook-hakkinda-her-sey-facebook-nedirnasil-kullanilir-facebookun-ozellikleri-nelerdir/
  • Linzmayer, O. (1999). Apple Confidential: The Real Story of Apple Computer, Inc. California: No Starch Press.
  • List of merger and acqusitions of Microsoft, https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ mergers_and_acquisitions_by_Microsoft Erişim Tarihi :21 Mayıs 2018
  • Matjaž, P. (2014). The Matthew effect in empirical data, J R Soc Interface, 11(98): 20140378, doi: 10.1098/rsif.2014.0378
  • Mims, C. (26 Temmuz 2018). Why Do the Biggest Companies Keep Getting Bigger? It’s How They Spend on Tech, [En Büyük Şirketler Neden Büyümeye Devam Ediyor? Teknolojiye Nasıl Para Harcıyorlar?], Wall Street Journal, Erişim: 7 Ağustos 2018 https://www.wsj.com/articles/why-do-the-biggestcompanies-keep-getting-bigger-its-how-they-spend-on-tech-1532610001
  • McNamee, R., (29 Ocak 2018). Viciados e traficantes nas mídias sociais, [Sosyal medya bağımlıları ve satıcılar], Valor Economico, Erişim: 21 Temmuz 2018 https://www.valor.com.br/opiniao/5287173/viciados-e-traficantes-nasmidias-sociais
  • Nikitin, P. (1995). Ekonomi Politik, (Konur, H. Çev). İstanbul: Sol Yayınları. (1966).
  • Nokiamob. (3 Mayıs 2018). Nokia Captured 1.1% Of The Smart Phone Market In Q1 2018,[Nokia 2018’in ilk çeyreğinde akıllı telefon pazarının %1.1’ini yakaladı], Erişim: 2 Temmuz 2018 http://nokiamob.net/2018/05/03/nokia-captured1-1-of-the-smartphone-market-in-q1-2018/
  • Online reklamcılığın kazananı Facebook ve Google, https://www.ntv.com.tr/ teknoloji/online-reklamciligin-kazanani-facebook-ve-google,HksUDM5Sdkqz29rIyS_Vg Erişim: 14 Eylül 2018
  • Sönmez, S. (14 Haziran 2016). Microsoft LinkedIn’i neden satın aldı. Erişim: https:// www.dunyahalleri.com/microsoft-linkedini-satin-aldi/
  • Statista. (2018). Market value of the largest internet companies worldwide 2018. Erişim: https://www.statista.com/statistics/277483/market-value-of-thelargest-internet-companies-worldwide/
  • Stephenson, C., (27.11.2017). Bilgisayar felsefi bir sorunu çözmek için icat edildi. Cumhuriyet Gazetesi Akademi Eki, s.1
  • Stucke, M., Grunes, A. (2016). Big data and competition policy. [Büyük veri ve rekabet politikaları] Oxford: Oxford University Press.
  • The Economist (18 Ocak 2018). Competition in the digital age How to tame the tech titans, [Dijital çağda rekabet, teknoloji titanları nasıl uysallaştırılır.]Erişim: 24 Mart 2018 https://www.economist.com/leaders/2018/01/18/how-totame-the-tech-titans
  • URL1 https://www.apple.com/job-creation/ Erişim: 20 Eylül 2018
  • URL2 https://newsroom.fb.com/company-info/ Erişim: 20 Eylül 2018
  • URL3 https://www.microsoft.com/en-us/annualreports/ar2018/annualreport Erişim: 20 Eylül 2018
  • URL4 https://abc.xyz/investor/static/pdf/2018Q3_alphabet_earnings_release.pdf Erişim: 20 Eylül 2018
  • Van Dijk, J. (2016). Ağ Toplumu. (Ö. Sakin, Çev.). İstanbul: Kafka.(1999)
  • WARD J., (8 Sep 2017). How Microsoft’s technological and social impacts have changed the World,[ Microsoft’un teknolojik ve sosyal etkileri Dünyayı nasıl değiştirdi] Erişim:https://www.windowscentral.com/microsoft-has-hadprofound-technological-and-social-global-impact
  • We Are Social, (2018). Global Digital Report 2018,Erişim: Eylül 2018, https:// digitalreport.wearesocial.com/
  • Why Facebook Is The Biggest Threat To Google’s Ad-Revenue Throne, [Google’ın reklam gelirleri tahtına neden Facebook en büyük tehdit] (2018). İnvestopia, Erişim: 01. Temmuz 2018, https://www.investopedia.com/articles/ investing/060315/why-facebook-biggest-threat-googles-adrevenue-throne. asp
  • Yaylagül, L. (2013). Bilgisayar ve internetin ekonomi politiği. Global Media Journal: Turkish Edition, 4(7), 214-236
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Presented Proceeedings
Authors

Zeynep Kadıoğlu 0000-0001-5533-943X

Publication Date February 11, 2019
Submission Date November 18, 2018
Published in Issue Year 2019 Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Özel Sayısı

Cite

APA Kadıoğlu, Z. (2019). Uluslararası İletişim Düzeninde İnternet Tabanlı Küresel İletişim Şirketlerinin Rekabet Ortamları, Büyüme Stratejileri ve Toplumsal Dışsallıkları: Microsoft, Apple, Google ve Facebook. Erciyes İletişim Dergisi(1), 225-244. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.484684