The content of digital television, which is a result of rapid technological developments,
is made from documentaries, films and series, created for these platforms, as well
as existing productions. The series of digital television are the productions that
reflect the ideologies like the series of broadcast television. The signs of everyday
life are constructed in discourses of television serials. The forms of masculinity and
the interactions between them in patriarchal societies (Connell, 2016) are offered
to audiences in these products. Hegemonic masculinity is a position of power.
Hegemonic masculinity is a form of power that holds the right to express what
someone else is, how someone else should be and uses its own position to conquer
others. This power is defined and sustained by cultural practices. And television
serials are the significant part of these cultural practices and the gender patterns
presented in these TV serials also carry out a minor role in this production process.
Digital television serials offer idealized hegemonic masculinities to their audiences.
In this study five serials that broadcasted in BluTV and PuhuTV, the prominent
digital television of Turkey, have been analyzed. “Masum”, “Sıfır Bir-Bir Zamanlar
Adana’da” in BluTV and “Şahsiyet”, “Fi-Çi” and “Dip” in PuhuTV are analyzed with
critical discourse analysis to find out which hegemonic masculinities are idealized
and search out dominant hegemonic masculinity discourses.
Hızlı teknolojik gelişimler sonucunda oluşan dijital televizyonların içeriğini, hem
halihazırda var olan yapımlar hem de kendi platformlarına özel çekilmiş belgeseller,
filmler ve diziler oluşturmaktadır. Dijital televizyon dizileri de tıpkı televizyon
dizileri gibi bir kurmaca, bir hikâye anlatımı olmanın ötesinde, hâkim ideolojik ve
gündelik yaşam biçimlerini yansıtan yapımlardır. Dönemin gerçekliğinin kodları
dijital televizyon dizi söylemleri içerisinde kendisine yer bulur. Ataerkil toplumsal
düzenin işleyiş biçiminin olmazsa olmaz parçalarından olan erkeklik biçimleri ve
onlar arasındaki etkileşim (Connell, 2016) de bu yapımların izlerkitlesine sunduğu
yaşam biçimlerinin içerisinde yer alır. Hegemonik erkeklik, bir iktidar konumudur.
Egemen erkeklik, kendisinden başkasının ne olması, nasıl olması gerektiği hakkında
kanı belirtme hakkını elinde tutan ve kendi konumunu diğerlerine galebe çalma
amacıyla kullanan bir güç formudur. Bu gücü kültürel pratikler belirlemekte ve
sürdürmektedir. Kültürel pratiklerin önemli bir ayağı olan televizyon dizileri ve bu
dizilerde sunulan toplumsal cinsiyet kalıpları da bu üretim sürecinde önemli bir rol
oynar. Dijital televizyon dizileri izleyenlerine idealize edilmiş hegemonik erkeklik
biçimleri sunar. Bu çalışmada Türkiye’nin önde gelen dijital televizyon platformları
olan BluTV ve PuhuTV’de yayınlanan 5 dizi analiz edilmiştir. BluTV’nin “Masum”,
“Sıfır Bir-Bir Zamanlar Adana’da” ve PuhuTV’nin “Şahsiyet”, “Fi-Çi” ve “Dip” dizileri,
hangi erkeklik biçimlerinin idealize edildiğini keşfetmek ve hâkim hegemonik
erkeklik söylemlerini açığa çıkarmak amacıyla eleştirel söylem analizi yöntemiyle
incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Presented Proceeedings |
Authors | |
Publication Date | February 11, 2019 |
Submission Date | November 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Özel Sayısı |