İnternet için eleştirel okuryazarlık; yeni medyayı aktif kullanan bireylerin kendilerine
iletilen mesajlardaki içerikleri iyi değerlendirebilme, analiz edebilme ve tekrarda
içerik oluşturup iletebilme becerilerini kapsamaktadır. Günümüzde bireyler
internet aracılığı ile yoğun bir bilgi karmaşasına isteyerek ya da istemeyerek maruz
kalmaktadır. Bireylerin sahip olacakları internet eleştirel okuryazarlık becerileri
onları maruz kalacakları olumsuz içeriklerden koruyacaktır. Bu araştırmanın temel
amacı, Meslek Yüksekokulu öğrencilerinde internet için eleştirel okuryazarlık
düzeylerinin karşılaştırmalı olarak incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu
2018-2019 eğitim- öğretim yılında Gaziantep Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek
Yüksekokulu Bilgisayar Programcılığında eğitim gören 37 erkek, 77 kız toplam
114 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Dal ve Aktay (2015) tarafından
geliştirilen “İnternet İçin Eleştirel Okuryazarlık Ölçeği” kullanılarak yüz yüze
anket yöntemiyle yapılmıştır. Verilerin istatistiksel analizleri SPSS 22.0 programı
kullanılarak yapılmıştır. Sayısal değişkenlerin normallik dağılımlarına bakmak
için Shapirowilk testi uygulanmış ve normal dağılım elde edilmiştir. Veri setinde
parametrik testler kullanılmıştır. Tanımlayıcı istatistiklerin çözümlenmesinde
de frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, minimum ve maksimum
değerler ayrıca grup ortalamalarının farklılıkları için bağımsız örneklem t testi ve
One-way ANOVA testinden ve anlamlı sonuçlarda gruplar arası farklılıklara Tukey
HSD çoklu karşılaştırma testi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerinin
cinsiyet, yaş, interneti kullanma sürelerine göre internet için eleştirel okuryazarlık
alt boyutları puanları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır.
Critical literacy for the Internet includes the ability to evaluate, analyze and recreate and transmit content of messages to people who actively use the new media.
Today, individuals are exposed by the intense complexity of information through the
internet. Individuals’ internet critical literacy skills will not only possess but also
protect them from the negative content they would be exposed. The main purpose
of this study is to examine the critical literacy levels of the students in the vocational
high schools comparatively. Group of research have been conducted between
2018 and 2019 academic year of Gaziantep University Technic Sciences Vocational
programming training in computer. The current sample includes 37 male, 77 female
students and in total 114 students. The data of the study was developed by Dal and
Aktay (2015) and their “Critical literacy scale for the Internet” were used to conduct
a face-to-face survey. Statistical analysis of the data was conducted using SPSS
22.0 program. Shapirowilk test was applied to check the normality distributions
of numerical variables and normal distribution was obtained. In the data set,
parametric tests were used. In the analysis of group differences in the averages for
the descriptive statistics, independent sample t-test and one-way ANOVA test and
Turkey HSD multiple comparison test was used to determine meaningful differences
between groups in these outcomes. There was no significant differences between
the scores of critical literacy subscales for the internet according to the age, gender,
and internet among the students who participated in the study.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | July 22, 2019 |
Submission Date | December 23, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |