Sosyal medyanın getirdiği yeniliklerle birlikte halkla ilişkiler uygulayıcılarının
kullandığı araçlarda çeşitlilik meydana gelmiştir. Fotoğraf ve video paylaşmaya
fırsat veren Instagram halkla ilişkiler aracı olarak kullanılan araçlardan biridir.
Çeşitli halkla ilişkiler faaliyetleri kapsamında hem medyanın hem de hedef kitlelerin
dikkatini çekmesi nedeniyle ünlüler sıklıkla kullanılmaktadır. Ancak literatürde
halkla ilişkilerde ünlü kullanımıyla ilgili çalışmalar sınırlıdır. Bu çalışmada
markaların Instagramda paylaştığı fotoğraflarda ünlülerin olmasının halkla ilişkiler
amaçlarına ulaşmada etkili olup olmadığı değerlendirilmektedir. Bu amaçla
çalışmada 2017 yılında Salt Bae (tuz serpme) hareketiyle sosyal medya fenomeni
olarak geleneksel medyada da yer bulan Nusr-Et Steakhouse İşletmesi örnek
olarak seçilmiştir. Söz konusu işletmenin Instagram hesabındaki 01 Ocak 2016 - 10
Mayıs 2018 tarih aralığındaki 300 fotoğraf içerik analizi kullanılarak incelenmiştir.
Fotoğraf gönderileri manzara, ürün, paylaşım sahibinin kendisi, paylaşım sahibinin
çalışanlarıyla ve çocuklarla birlikte fotoğrafları, işletme logosu, restoran fotoğrafı
ve ünlülerle birlikte olduğu fotoğraflar şeklinde temalara ayrılmıştır. Çalışma
sonucu işletmenin paylaştığı fotoğraf gönderilerinde ünlülerin olmasının beğeni ve
takipçi sayılarında değişikliğe neden olduğunu dolayısıyla işletmenin tanıtımının
yapılarak hedef kitlelerin farkındalığının yaratıldığını ve ilgisinin çekildiğini ortaya
koymaktadır. Çalışma halkla ilişkiler uygulamalarında ünlülerin kullanılmasının
halkla ilişkiler amaçlarına ulaşmadaki etkisini ve ünlülerin kitleleri peşinden
sürüklediğini göstermesi açısından değerlidir.
With the innovations brought by social media, the tools used by public relations
practitioners have varied. Instagram which gives the opportunity to share photos
and videos is one of the tools used as a public relations tool. Celebrities are frequently
used within the scope of various public relations activities though they attract the
attention of both the media and the target groups. However, in the literature, studies
on celebrities in the field of public relations are limited. In this study, it is evaluated
whether the presence of celebrities in the photos shared by the brands in Instagram
is effective in accomplishing public relations objectives. For this purpose, Nusr-Et
Steakhouse which is a social media phenomenon with the Saltbae (sprinkling salt)
movement in 2017, which was also included in the traditional media was selected as
an example. The photos of the company on Instagram from 01 January 2016 to 10 May
2018 have been examined using content analysis. Photo posts are devoted to themes
such as landscapes, products, the owner, photos of the owner with his employees
and children, logo, restaurant photo and celebrities. As a result of the study, it is
revealed that the presence of celebrities in the photo shared by the company caused
an increase in the number of likes and follower. Thus, the publicity of the company is
made and the awareness of the target groups is created and attracted attention. The
study contributes to the literature in terms of showing the effect of using celebrities
in public relations practices. The study is valuable in terms of demonstrating that
celebrities chase the masses.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | July 22, 2019 |
Submission Date | February 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |