Şiddet, bireyin zihinsel, ahlaki ve bedeni gelişimini durduran veya geriye götüren
fiziksel ve ruhsal travmalara neden olan, kişinin toplumsal yaşama katılımını
engelleyen olaylardır. Eğitimde şiddet, öğrencinin öğrenciye; öğrencinin öğretmen
veya yöneticiye; öğrenci olmayan kişilerin, öğrenci, öğretmen ve yöneticilere; yönetici,
öğretmen ve diğer çalışanların öğrencilere uyguladığı fiziksel, psikolojik ve cinsel
türden olumsuz davranışlardır. Bu araştırmanın amacı, okulda şiddetin nedenlerini;
kişi, aile ve okul bağlamında ortaya koymaktır. Araştırma tarama modelinde bir
çalışma olup, araştırma verileri, anket formu kullanılarak toplanmıştır. Çalışmada
2018-2019 öğretim yılında Adıyaman merkez ilçede bulunan biri özel diğeri devlet
lisesi olan iki okulun son sınıfında okuyan 100 öğrencinin, okulda şiddete ilişkin
görüşleri alınmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, SPSS 15.0 istatistik programı
yardımlıya, yüzde hesaplamaları yapılarak çözümlenmiştir. Araştırmada; iki
öğrenciden en az birinin şiddet olayına karıştığı; şiddete neden olarak daha çok
“öğrenciler” ve “karşı cinsle ilgili meseleler” gösterildiği; özel lise öğrencilerinin
şiddeti daha çok çevreden, devlet lisesi öğrencilerinin ise “medyada” ve “okulda”
gözledikleri; okullarda şiddetin kaynağının daha çok öğrenci, öğretmen ve yönetici
tutumu olduğu, sonuçlarına ulaşılmıştır. Her iki okulda da şiddet olaylarında
öğrencilerin hem özne hem de nesne konumunda oldukları, şiddetin ikinci sırada
öznesi ise devlet lisesinde; yönetici ve öğretmenlerin, özel lisede ise daha çok
öğretmenlerin, olduğu görülmüştür. Okullarda şiddeti azaltmak için sosyal ve sportif
faaliyetlere ağırlık verilerek, şiddete eğilimli öğrencilerin enerjilerinin bu alanlarda
tüketilmesi sağlanabilir. Araştırmada şiddetin öznesi olarak, öğrencilerden sonra,
öğretmenler ve okul yöneticileri gelmektedir. Bu bağlamda il ve ilçe milli eğitim
müdürlükleri bünyesinde, okullardaki şiddeti izleme ve değerlendirme kulları
oluşturularak, şiddet uygulayan veya eğilimi olan öğretmen ve yöneticilere dönük
önlemler/ yaptırımlar devreye konabilir.
Violence is described as the incidents that stop individuals’ mental, moral, and
physical developments or retard them, that cause physical or psychological traumas
and prevent the individual from participating in social life. Violence in education is
seen as negative behaviour like physical, psychological and sexual behavior displayed
by students against students; by students against teachers or administrators; by nonstudents against students, teachers and administrators; by administrators, teachers
and other employees against students. The purpose of this study is to reveal the
causes of violence in schools in the context of individual, family, and school. The
research is based on descriptive analysis and the data have been collected by using
questionnaire forms. The opinions of 100 students on violence in schools who study
in the final year of two schools, one of which is private and the other is public in the
center of Adıyaman city in the 2018-2019 education year have been received. In the
research, a questionnaire form has been used as the data collection tool. The data
obtained from the research have been analyzed through percentage calculations by
using SPSS 15.0 statistic program. The research has concluded that one out of two
students is involved in violence, that the cause of violence mostly stems from the
‘issues about the opposite sex’, that students of private schools generally observe
violence from their environments, whereas students of public schools observe it from
mass media and school, that most students see violence as a ‘behavior that needs to
be avoided’, that they attribute the cause of violence to ‘poor education’, that the root
of violence in schools is students, school administrators, and teachers’ attitudes. In
this sense, it is recommended that school administrations should conduct research
on how the teachers who work in their schools and school administrators describe
violence, on what their approaches toward preventing violence are, and on how they
will provide education to those who need it.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | July 22, 2019 |
Submission Date | April 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |