The quality of communication factors has gone through changes throughout history due to
the changes in technologies of means of communications. Communication is still changing
today thanks to computers and Internet. Writing as the most important communication
component of history of humanity is going through both qualitative and quantitative
changes. Computers and Internet have speeded up the production and consumption
processes of the content, and thus the content of writing became thinner while density
of knowledge is reduced. The environments in which writing is read and multimedia
technologies have caused reduction in the power of expression. Advertisements and the
concern to be read led to the production of content which does not push the intellectual
limits of readers. Concerned with being seen and wanting to stand out in the crowd,
content generators were led to direct the reader’s attention to many factors apart
from writing using other communication tools such as video, graphics etc. The ease in
generation and distribution of writing and the reduction in publishing costs with new
communication technologies brought with them the issues of labor and quality in the
process of preparing texts for publication. Writing looks like it had acquired a new form
and content today with the dominance of digital communication tools. In this study, it is
assumed that the writing forms according to the medium and certain opportunities and
limits. The opportunities and limits of the writing form the discourse of the writing. In
this context, in this study, it is aimed to reveal the characteristics of writing that change
according to the media. The changing discourse of writing and its features in written and
digital media have been tried to be revealed by literature review and by examining the
basic and current works on the subject.
Tarih boyunca iletişim araçlarının teknolojisine bağlı olarak iletişim unsurlarının
niteliğinde değişimler gerçekleşmiştir. Günümüzde de iletişim ortamı bilgisayar ve
internet sayesinde değişmektedir. İnsanlık tarihinin önemli iletişim unsurlarından birisi
olan yazı bu süreçte hem nitelik hem de nicelik olarak değişime uğramaktadır. Bilgisayar ve
internet içeriğin üretimini ve tüketimini hızlandırmış, bu sayede yazının içeriği seyrelmiş,
bilginin ağırlığı azalmıştır. Yazının okunduğu ortamlar ve multimedya teknolojisi yazının
anlatım gücünü azaltmıştır. Reklam ve okunma kaygısı ile okuyucuların entelektüel
seviyelerini zorlamayan içerikler üretilmeye başlanmıştır. İnternetteki yoğunlukta fark
edilme kaygısı yaşayan ve ön plana çıkmaya çalışan içerik üreticileri yazıyı video, grafik
gibi diğer iletişim unsurlarıyla birlikte sunarak okuyucunun dikkatini birden fazla parçaya
yöneltmeye başlamışlardır. Yeni iletişim teknolojileriyle birlikte yazının kolayca üretilip
yayılması, yayın maliyetinin düşmesi yazının yayın sürecine hazırlanırken harcanan
emeğin ve kalite sorunun ortaya çıkmasını beraberinde getirmiştir. Yazı, dijital iletişim
araçlarının ağırlıkta olduğu günümüzde yeni bir form ve içerik kazanmış gözükmektedir.
Bu çalışmada yazının içerisinde bulunduğu ortama göre belirli imkanlara, sınırlara göre
şekil aldığı varsayılmıştır. Yazının imkan ve sınırları yazının söylemini biçimlendirmiştir.
Bu bağlamda, bu çalışmada yazının ortamlara göre değişen özelliklerini ortaya koymak
amaçlanmıştır. Yazının değişen söylemi, yazılı ve dijital ortamlardaki özellikleri literatür
taraması yapılarak ve konu hakkında temel ve güncel eserler incelenerek ortaya konmaya
çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Publication Date | January 24, 2020 |
Submission Date | August 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 1 |