Political consumerism, which is the act of making choices between producers and products based on a series of criteria such as social, political, and ethical, is the basic concept of this study. Starting from this point of view, the political consumerism behavior of the Turkish consumer constitutes the subject of this study. The main aim of the study in this direction is; to identify the political consumerism of the Turkish consumer and determine the factors that affect this. A questionnaire study has been conducted in 12 statistical regions in TR level 1 to test hypotheses generated within the framework of the research model. The analysis of the 672 questionnaires obtained by the questionnaire application has benefited from principal component analysis, regression analysis, and multinomial logistic regression analysis. SPSS and STATA programs have been used to perform these analyses. Considering the results obtained; It was determined that there is a positive relationship between political consumerism and income, education, non- traditional participation, institutional trust, generalized trust, postmaterialist values, and a negative relationship with the socialization variable. On the other hand, no statistically significant relationship has been ascertained between gender, age, political opinion, and corporate participation variables and political consumerism.
Political Consumerism Political Consumption Political Participation Consumption Political Communication
Sosyal, siyasal ve etik gibi bir dizi kıstaslara dayalı olarak üreticiler ve ürünler arasında tercih yapma eylemi olan siyasal tüketicilik bu çalışmanın temel kavramını oluşturmaktadır. Bu doğrultuda çalışmanın temel amacı; Türk tüketicisinin ne derecede siyasal tüketici olduğu ve buna etki eden faktörlerin neler olduğunu belirlemektir. Araştırma çerçevesinde oluşturulan hipotezleri test etmek amacıyla TR düzey 1’de yer alan 12 istatistik bölgesinde bir anket çalışması yürütülmüştür. Anket uygulaması ile elde edilen 672 adet anketin analizlerinde temel bileşenler analizinden ve regresyon analizinden faydalanılmıştır. Bu analizleri gerçekleştirebilmek için SPSS ve STATA programları kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara bakıldığında; siyasal tüketicilik ile gelir, eğitim, geleneksel olmayan katılım, kurumsal güven, genelleştirilmiş güven, postmateryalist değerler değişkenleri ile arasında pozitif yönlü bir ilişki, sosyalleşme değişkeni ile de negatif bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Diğer yandan cinsiyet, yaş, siyasi görüş ve kurumsal katılım değişkenleri ile siyasal tüketicilik arasında istatistikî olarak anlamlı bir ilişki tespit edilememiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Thesis Abstracts |
Authors | |
Publication Date | July 24, 2020 |
Submission Date | March 18, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 2 |