Edward Said generally explains the whole hegemonic relations, which Western societies use to dominate Eastern countries, as orientalism. In the course of time, orientalism has evolved into several forms and it is redefined in different geographies. In this context, the form of hegemonic relationship, which the United States has tried to establish in East Asian countries (particularly Japan) in recent years, is called techno-orientalism. It is known that techno-orientalism is generally seen in science fiction films. Hollywood films are particularly one of the main factors in the creation and distribution of Western hegemony. In this sense, The Wolverine, which is the most watched movie in the world and entire film is set in Japan, was selected as a sample. Descriptive film analysis method was used in the study. The aim of the study is to indicate the implicit relation of Western domination by revealing invisible codes in the film universe in terms of techno-orientalism. As a result, it is revealed that the Wolverine, who is created with a techno-orientalist viewpoint in the film’s narrative, tries to relieve Western audience by eliminating the threats; Japan and East Asia that develop economically and technologically in Western mind.
Edward Said genel olarak, Batılı toplumların Doğu ülkeleri üzerindeki güç ve iktidar oluşturmak için kullandığı hegemonik ilişkilerin bütününü oryantalizm olarak tanımlamaktadır. Zaman içinde oryantalizm düşüncesi çeşitli biçimlere evrilerek farklı coğrafyalarda yeniden tanımlanmıştır. Bu bağlamda son yıllarda özellikle Amerika Birleşik Devletleri’nin başta Japonya olmak üzere Doğu Asya ülkeleri üzerinde kurmaya çalıştığı hegemonik ilişki biçimine tekno-oryantalizm adı verilmektedir. Tekno-oryantalizm düşüncesinin genel olarak bilimkurgu filmlerinde görünür olduğu bilinmektedir. Özellikle Hollywood filmleri Batılı egemen düşüncenin oluşturulmasında ve yayılmasında başat faktörlerden biridir. Bu bağlamda çalışmada dünya çapında en çok izlenen ve filmin neredeyse tamamı Japonya’da geçen The Wolverine eseri örneklem olarak seçilmiştir. Araştırmada betimsel film analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın amacı tekno-oryantalizm bağlamında filmsel evrendeki görünmez kodları ortaya çıkararak zımni olarak yer alan Batılı iktidar ve güç ilişkisini ortaya çıkarmaktır. Sonuç olarak filmin anlatısında tekno-oryantalist bakış açısıyla yaratılan Wolverine karakterinin Batılı zihinde ekonomik ve teknolojik olarak yükselen Japonya ve Doğu Asya tehdidini gidererek Batılı seyirciyi rahatlatmaya çalıştığı ortaya çıkmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Radio-Television |
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | July 24, 2020 |
Submission Date | April 21, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 2 |