Television is an important mass media tool with many functions. From these functions,
the ability to reach a wide audience, take on the role of a source in obtaining information,
the variety of channels and programs contained in its content, and many similar features
have made television an indispensable part of life. Television is one of the most frequently
referenced sources in the mass media in the religious sense. Especially on Holy Days
and nights, television programs with religious content feature different discussions in
the religious sense, so that religious information is spread within the society. But the
increasing number of religious programs on television every day, the level of competence of
experts in the programs in the religious sense, variables such as manipulation of religious
Information, cause viewers to take different attitudes towards religious programs on
television and question the reliability of religious programs by viewers. Considering the
masses who conduct this interrogation and watch programs with religious content, we
may encounter different demographic groups. Because religious content programs, like
other programs, have differences both within themselves and in terms of the audience.
In this sense, young adults who are among the audience of religious programs constitute
an important aspect of the subject. Young adults’ perspectives, confidence levels, and
attitudes towards these programs are undoubtedly an important issue that needs to be
raised. Based on this, it is aimed to contribute to the discussions in the literature with
empirical data. Research data was collected by survey method. The sample of the study
was determined by random sampling method from the center of Kayseri province. The
prepared questionnaire was applied to 303 people in total. The findings show that women
in adults have lower levels of trust in religious programs on television than men. Besides,
young people believe that non-experts should not be included in these programs.
Televizyon, birçok işlevi bulunan önemli bir kitle iletişim aracıdır. Bu işlevlerden geniş
kitlelere ulaşabilme, bilgi edinmede bir kaynak rolü üstlenme, içeriğinde yer alan kanal ve
programların çeşitliliği ve buna benzer birçok özelliği televizyonu hayatın vazgeçilmez bir
parçası haline getirmiştir. Televizyon, kitle iletişim araçları içerisinde dini anlamda en sık
başvurulan kaynaklardan birisidir. Özellikle kutsal gün ve gecelerde öne çıkan dini içerikli
televizyon programlarında, dini anlamda farklı tartışmalara yer verilmekte, böylece dini
bilgi toplum içerisinde yayılmaktadır. Ancak televizyondaki dini programların sayısının
her geçen gün artması, programlardaki uzmanların dini anlamda yeterlilik düzeyleri, dini
bilgilerin manipüle edilmesi gibi değişkenler, televizyondaki dini programlara yönelik
izleyicilerin farklı tutumlar içerisine girmesine ve dini programların güvenilirliklerinin
izleyiciler tarafından sorgulanmasına neden olmaktadır. Bu sorgulamayı yapan ve dini
içeriğe sahip programları izleyen kitleler ele alındığında karşımıza farklı demografik
gruplar çıkabilmektedir. Zira dini içerikli programlar tıpkı diğer programlar gibi hem
kendi içerisinde hem de izleyici kitlesi anlamında farklılıklar arz etmektedir. Bu anlamda
dini programların izleyici kitlesi arasında yer alan genç yetişkinler konunun önemli bir
yönünü oluşturmaktadır. Bu programlara yönelik olarak genç yetişkinlerin bakış açıları,
güven düzeyleri ve tutumları şüphesiz ortaya çıkarılması gereken önemli bir konudur.
Buradan hareketle bu çalışma ile literatürde yapılan tartışmalara ampirik verilerle katkı
sunmak amaçlanmaktadır. Araştırma verileri anket yöntemiyle toplanmıştır. Çalışmanın
örneklemi Kayseri ili merkezinden tesadüfi örneklem yöntemi ile belirlenmiştir.
Hazırlanan anket formu toplamda 303 kişiye uygulanmıştır. Bulgular, genç yetişkinlerde
kadınların erkeklere oranla televizyondaki dini programlara güven düzeylerinin daha
düşük olduğunu göstermektedir. Ayrıca gençler bu programlarda uzman olmayan kişilere
yer verilmemesi gerektiğini düşünmektedirler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | January 29, 2021 |
Submission Date | September 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 1 |