Gündelik yaşam, bireylerin gündelik davranış ve pratiklerini içeren temel yaşam alanıdır. Gündelik yaşamın yeniden üretimi ve organizasyonunda en işlevsel alanlardan biri ise hiç kuşkusuz sinemadır. Sinema filmleri gündelik yaşamın pratiklerini ve dinamiklerini içeren ve bunu topluma aktaran araçlardan birini temsil eder. Bu çalışma gündelik yaşamın sinema filmlerinde hangi pratiklerle temsil edildiğini, izleyiciye aktarılan gündelik yaşam biçiminin hangi ekonomik ve siyasal ideolojinin bir parçası olduğunu, kapitalist sistemin ekonomi-politik ve toplumsal ilişkileri temelinde ele almayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda yönetmen Kıvanç Sezer’in Küçük Şeyler (2019) adlı filmi örneklem olarak seçilmiş ve sosyolojik film analizi yöntemi kullanılarak filmin gündelik yaşamı nasıl kurguladığı ve organize ettiği belirlenmeye çalışılmıştır. Elde edilen sonuç kapsamında filmde eleştirel bir yaklaşımla kurgulanan gündelik yaşamın, kapitalist bir yaşam tarzı olduğu, bireylerin gündelik eylem ve pratiklerini döngüsel bir ritimle gerçekleştirdikleri ve gündelik yaşamın tüketimle ve kapitalist kültürle dolayımlanan bir yaşam alanı olarak tezahür edildiği görülebilir. Bu durum ise sinemanın toplumsal gerçekliği açığa çıkarma ve mevcut sosyo-ekonomik sisteme eleştirel yaklaşma yönü açısından önemli bir bakış açısı sağlayacaktır
Everyday life is the most basic living area that includes the daily behaviors and practices of individuals. Cinema is undoubtedly one of the most functional tools in the reproduction and organization of daily life. inema films are tools that determine the routines and dynamics of daily life and transfer this to the society. This study aims to deal with which practices the daily life is represented in the movies, which economic and cultural conjuncture is a part of the daily life styles conveyed to the audience, on the basis of the economic, political and social relations of the capitalist regime. n this context, director Kıvanç Sezer’s movie named Küçük Şeyler (2019) was chosen as a sample and the daily life fiction and organization of the film were tried to be determined by following the film analysis method. Within the scope of the result obtained, it can be seen that the daily life fictionalized with a critical approach in the film is a capitalist lifestyle, individuals carry out their daily actions and practices with a cyclical rhythm, and daily life is organized as a living space mediated by consumption and capitalist culture.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Radio-Television |
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2022 |
Submission Date | September 6, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 1 |