The concept of genre has had a significant place in cinema studies since the 1970s. Genre films are commercial feature films telling identical stories with similar characters. Definition and debate of genus and genres in cinema has tended to focus on mainstream, commercial films in general and Hollywood films in particular. In this study, it is aimed to make a generic evaluation of the movie Cape Fear directed by John Lee Thompson in 1962. The movie was selected with a teleological sample method because it inhibits the characteristics of some main genres and some sub-genres and makes the changes of some main species visible over time. The movie has the characteristics of psychological-thriller, psycho-thriller, film noir and neo-noir. The film was chosen in terms of both showing the change in the main genre, film noir, and blurring the boundaries of psycho-thriller and psychological thriller, which are two sub-genres of thriller. Movie selected as a sample, analyzed according to the generic criticism method. In this direction Cape Fear is evaluated from a generic perspective under the headings of “subject, narrative structure, characters, iconography and direction of photography.”
Tür kavramı sinema incelemelerinde 1970’lerden beri önemli bir yer tutmaktadır. Tür filmleri, benzer hikayeleri benzer karakterlerle anlatan ticari uzun metrajlı filmlerdir. Sinemada tür ve türlerin tanımı ve tartışması genel olarak ana akım, ticari filmlere ve özel olarak Hollywood filmlerine odaklanma eğiliminde olmuştur. Bu çalışmada 1962 yılında John Lee Thompson tarafından yönetilen Cape Fear adlı filmin türsel bir değerlendirmesini yapmak amaçlanmaktadır. Film hem bazı ana türlerin hem bazı alt türlerin özelliklerini taşıdığı için hem de bazı ana türlerin zaman içerisindeki değişimlerini görünür kıldığı için amaçsal örneklem yöntemiyle seçilmiştir. Film, psikolojik-gerilim, psiko-gerilim, film noir ve neo-noir özelliklerini taşır. Film, hem bir ana tür olan film noir’ın zaman içindeki değişimini göstermesi hem de gerilimin iki alt türü olan psiko-gerilim ve psikolojik gerilimin sınırlarını bulanıklaştırması açısından seçilmiştir. Örneklem olarak seçilen film, türsel eleştiri yöntemine göre çözümlenmiştir. Bu doğrultuda Cape Fear filmi “konu, anlatı yapısı, karakterler, ikonografi ve görüntü yönetimi” başlıkları altında türsel perpektiften değerlendirilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Radio-Television |
Journal Section | Presented Proceeedings |
Authors | |
Publication Date | October 28, 2022 |
Submission Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Special Issue for 5th Cultural Informatics, Communication & Media Studies Conference |