Post-modern toplumda tüketim, Diderot etkisi ile bireyleri ihtiyaç dışı aşırı tüketime yönlendirmekte, özellikle teknolojide yaşanan gelişmelerle birlikte toplumları ihtiyaçları olmayan şeyleri satın aldıkları bir noktaya getirmektedir. Çevrim içi alışveriş sitelerinin bireyleri Diderot etkisi altına aldığı, var olanın yetersizliği düşüncesi ile daha çok satın almaya yönlendirdiği düşünülmektedir. Bu çalışmada amaçlı örneklem yöntemi ile seçilen ikinci el kıyafet uygulaması olan Dolap ve Depop kullanıcılarından rastgele örneklem yöntemi ile seçilen 10’ar kişi, Diderot etkisi bağlamında karşılaştırılmış ve betimsel olarak analiz edilmiştir. İnceleme sonrası elde edilen bulgular doğrultusunda, bu uygulamaların ikinci el giysi platformları olmasına rağmen çağımızın tüketim çılgınlığını ve ihtiyacımız olmayanı satın aldığımızı açıklayan Diderot etkisi ile paralel ilişki içinde olduğu gözlemlenmiştir. Ayrıca uygulamanın, bireyleri birbiriyle uyum ve bütünlük sağlaması gerektiği düşüncesiyle ihtiyacı olmamasına ve ikinci el olmasına rağmen bir değil, birden fazla ürün tüketimine yönlendirildiği tespit edilmiştir.
Consumption in post-modern society, with the effect of Diderot, leads individuals to excessive consumption without need, especially with the developments in technology. It brings societies to a point where they buy things they do not need. It is thought that online shopping sites influence individuals, according to Diderot, and lead them to buy more with the thought of the inadequacy of the existing one. In this study, 10 people selected by random sampling method from Dolap and Depop users, which are second-hand clothing applications selected by purposeful sampling methods, were compared in the context of the Diderot effect and analyzed descriptively. In line with the findings obtained after the examination, it has been observed that although these applications are second-hand clothing platforms, they are in parallel with the Diderot effect, which explains the consumption frenzy of our age and the fact that we buy what we do not need. In addition, it has been determined that the individuals in the application are directed to consume not one but more than one product, although they do not need it and they are second-hand, with the thought that they should provide harmony and integrity with each other.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles in Foreign Languages |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2023 |
Submission Date | March 8, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 2 |