Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Medyada Kamu Diplomasisi: Türk Cumhuriyetleri’nin Ankara Büyükelçiliklerine Dönük Bir Değerlendirme

Year 2024, Volume: 11 Issue: 1, 345 - 361, 30.01.2024
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1343571

Abstract

İletişim teknolojilerindeki değişim ve gelişime paralel olarak diplomatik faaliyetler de dijital ortama aktarılmıştır. Dijital iletişimin diplomasiye olan katkısı özellikle kamu diplomasisi alanında hedef kitleye daha kısa zamanda ve daha etkili bir şekilde ulaşmayı sağlamasıdır. Bu çalışma, Ankara’da bulunan Türk Cumhuriyetleri Büyükelçilikleri sosyal medya paylaşımlarını kamu diplomasisi açısından analiz etmeyi amaçlamaktadır. Çalışma yalnızca 1 Mart-30 Nisan 2023 tarihleri arasındaki Facebook paylaşımlarını içermektedir. Çalışma nitel ve dokuman analizine dayalı bir çalışma olup verilerin analizinde içerik analizi tekniği uygulanmıştır. Paylaşımlarda beğeni ve yeniden paylaşımlar olsa dahi takipçilerle ikili iletişime geçilmediği görülmüştür. Elçilikler paylaşımlarında çoğunlukla kültürel diplomasi üzerinde dururken, onu sırasıyla turizm, ülke fikrini savunma, uluslararası iş birliği, ekonomik diplomasi ve bilim diplomasisi konuları takip etmektedir. Eğitim, spor ve STK’larla iletişim konularındaki paylaşımlarsa çok düşük seviyede görülmüştür. Büyükelçiliklerin sosyal medya paylaşımlarının bu amaçla istihdam edilmiş çalışanlar tarafından yapılması, kamu diplomasisi faaliyetlerinin bütünleşik bir bakış açısıyla gerçekleştirilmesi, takipçi sayılarının artırılması amacıyla daha kaliteli ve daha fazla paylaşımda bulunulması ve ülke markasına dönük paylaşımlara ağırlık verilmesinde fayda görülmektedir.

References

  • Akhundova, J. (2015). Rusya'nın Yumuşak Güç Politikaları. Mevzuat, Kurumlar, Politikalar. Ekin Basım Yayım Dağıtım.
  • Ametbek, D. (2021). İran Vakıfları. Din Politika Arkasındaki Yumuşak Güç. Astana Yayınları.
  • Bjola, C. (2016). Digital Diplomacy: The State of Art. Global Affairs, 1-3. doi:DOI: 10.1080/23340460.2016.1239372
  • Boateng, O. A., & Mazrouei, K. A. (2021). The Challenges of Digital Diplomacy in the Era of Globalization: The Case of the United Arab Emirates. International Journal of Communication, 4577-4595.
  • Boatwright, B. C., & Pyle, A. S. (2023). Don’t Mess with Ukrainian Farmers”: An Examination of Ukraine and Kyiv’s Official Twitter Accounts as Crisis Communication, Public Diplomacy, and Nation Building During Russian Invasion. Public Relation Review, 5(4), 477-480. doi:10.1080/17544750.2012.723390
  • BRM. (2022, June 8). Purposive Sampling. June 8, 2022 tarihinde Business Research Methodology: https://research-methodology.net/sampling-in-primary-data-collection/purposive-sampling/ adresinden alındı
  • Cull, N. J. (2009). Public Diplomacy: Lessons from the Past. Los Angeles: Figueroa Press.
  • Çömlekçi, M. F. (2019). Dijitalleşen Diplomasi ve Sosyal Medya Kullanımı: Büyükelçilik Facebbok Hesapları Üzerine Bir Araştırma. Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-13.
  • Demir, V. (2012). Kamu Diplomasisi ve Yumuşak Güç. Beta Basın Yayım Dağıtım.
  • Djerijian, E. P. (2003). Changing Minds. Winning Peace. Washington: U.S. House of Representatives.
  • İletişim Başkanlığı. (2021, Temmuz 06). Ulusal Kamu Diplomasisi Strateji Belgesi ve Eylem Planı Hazırlandı. Haziran 8, 2023 tarihinde İletişim Başkanlığı Web Sitesi: https://www.iletisim.gov.tr/turkce/haberler/detay/ulusal-kamu-diplomasisi-strateji-belgesi-ve-eylem-plani-hazirlandi adresinden alındı
  • İletişim Başkanlığı. (2022). Kamu Diplomasisi Nedir?. Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı Yayınları.
  • İslamoğlu, A. H., & Alnıaçık, Ü. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Beta Basım Yayın.
  • Luqui, L. R., & Yang, F. (2020). Weibo Diplomacy: Forign Embassies Coomunicating on Chines Social Media. Government Information Quarterly, 37(3), 1-10. doi:oi.org/10.1016/j.giq.2020.101477.
  • Mavruk, Ç., & Baykal, S. (2022). Dijitalleşme Çağında Yumuşak Gücün Yeni Unsuru: Dijital Diplomasi. Nevşehir Hacı Bektaş Üniversitesi SBE Dergisi, 12(Dijitalleşme Özel Sayısı), 348-358.
  • McLuhan, M., & Powers, B. R. (2020). Global Köy. Scala Yayıncılık.
  • Melissen, J. (2005). The New Public Diplomacy: Between Theory and Practice. J. Melissen içinde, The New Public Diplomacy. Studies in Diplomacy and International Relations (s. 3-27). London: Palgrave Macmillan. doi:doi.org/10.1057/9780230554931_1
  • meta.com. (2023). About Us. Mayıs 1, 2023 tarihinde Meta Com Web Sitesi: https://about.meta.com/company-info/ adresinden alındı
  • Nye, J. S. (2005). Soft Power and Higher Education. Forum for the Future of Higher Education (s. 11-14). Archives.
  • Nye, J. S. (2020). Yumuşak Güç. (R. İ. Aydın, Çev.) BB101 Yayınları.
  • Nye, J. S. (2021). Soft Power: The Evolution of a Concept. Journal of Political Power, 14(1), 196-208. doi:doi.org/10.1080/2158379X.2021.1879572
  • Oypan, S. (2020, Eylül 23). Sosyal Medyada İçerik Paylaşım Sıklığı Nasıl Planlanır? Haziran 14, 2023 tarihinde Sinan Oypan Web Sitesi: https://sinanoypan.com/ adresinden alındı
  • Özkan, A. (2010). Kamu Diplomasisi Ders Notu. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi.
  • Salihi, E. (2021). Dijital Diplomasi Faaliyeti Olarak Türk Büyükelçilerinin Twitter Kullanımı: Avrupa Birliği Ülkelerinde Görev Yapan Türk Büyükelçiler Örneği. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 16(56), 545-569. doi:10.14783/maruoneri.909573
  • Sancak, K. (2016a). Yumuşak Güç Kaynağı Olarak Kültür ve Türkiye’nin Yumuşak Gücünde Kültür. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 16-26.
  • Sancak, K. (2016b). Uluslararası İlişkilerde Güç Kavramı Ve Yumuşak Güç. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Sancar Demren, G. A. (2022). Yabancı Halkların Zihinlerini ve Kalplerini Kazanmanın Yolu Olarak Kamu Diplomasisi. B. Büyükdoğan içinde, Uluslararası Halkla İlişkiler (s. 111-140). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Sancar, G. A. (2012). Kamu Diplomasisi ve Uluslararası Halkla İlişkiler. Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Sancar, G. A. (2015). “Kamu Diplomasisinde Medyanın Önemi: Anadolu Ajansı Örneği. M. Şahin, & S. Çevik içinde, Türk Dış Politikası ve Kamu Diplomasisi (s. 439-463). Nobel.
  • Sevin, E., & Ingenhoff, D. (2018). Public Diplomacy on Social Media: Analyzing Networks and Content. International Journal of Communication, 12, 3663-3685.
  • Snow, N. (2009). Rethinking Public Diplomacy. N. Snow, & P. M. Taylor içinde, Routledge Handbook of Public Diplomacy. Oxon: Routledge.
  • Storie, L. K. (2017). Relationship Cultivation in Public Diplomacy: A Qualitative Study of Relational Antecedents and Cultivation Strategies. Journal of Public Relations Research, 29(6), 295-310. doi:10.1080/1062726X.2018.1437443
  • Straub, N., Kruikemeier, S., Meulen, H. V., & Noort, G. V. (2015). Digital Diplomacy in GCC Countries: Strategic Communication of Western Embassies on Twitter. Government Information Quarterly, 32(4), 369-379. doi:doi.org/10.1016/j.giq.2015.08.001.
  • TUBİTAK. (2023). Etkili Sunumlar İçin El Kitabı. TUBİTAK Yayınları.
  • Uysal, N., & Schröder, J. (2019). Turkey’s Twitter Public Diplomacy: Towards a “New” Cult of Personality. Public Relation Review, 45(5), 1-9. doi:10.1016/j.pubrev.2019.101837
  • Waghnleither, R. (1999, Summer). The Empire of the Fun, or Talkin' Soviet Union Blues: The Sound of Freedom and U.S. Cultural Hegemony in Europe. Diplomatic History, 23(3), 499-524.
  • wearesocial.com. (2023, Ocak 26). The Changing World of Digital in 2023. Mayıs 1, 2023 tarihinde We Are Social Web Sitesi: https://wearesocial.com/uk/blog/2023/01/the-changing-world-of-digital-in-2023/ adresinden alındı
  • Wong, B. (2023, May 18). Top Social Media Statistics and Trends of 2023. Haziran 11, 2023 tarihinde Forbes Web Sitesi: https://www.forbes.com/advisor/business/social-media-statistics/ adresinden alındı
  • Yağmurlu, A. (2019). Dijital Diplomasi. Kamu Diplomasisi Çerçevesinden Avrupa Birliği Üye Ülkeleri ve Türkiye Dışişleri Bakanlıkları İnternet Uygulamaları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(2), 1267-1295.
  • YÖK. (2022). Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporu-2022. Ankara: YÖK.
  • Yun, S. H. (2008). Cultural Consequences on Excellencein Public Diplomacy. Journal of Public Relations Research, 20(2), 207-230. doi:10.1080/10627260801894330

Public Diplomacy in Social Media: An Evaluation of Turkish Republic's Embassy in Ankara

Year 2024, Volume: 11 Issue: 1, 345 - 361, 30.01.2024
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1343571

Abstract

In parallel with the change and development in communication technologies, diplomatic activities have also been transferred to the digital environment. The contribution of digital communication to diplomacy, especially in the field of public diplomacy, is to reach the target audience more effectively in a shorter time. This study aims to analyze the social media posts of the Turkish Republics Embassies located in Ankara in terms of public diplomacy. This study only includes Facebook posts between 1st March-30th April 2023. The study is a qualitative and document analysis study and content analysis technique was applied in the process of the data analysis. Even if there are likes and re-shares in the posts, there was no bilateral communication with the followers. Embassies mostly focus on cultural diplomacy in their posts, followed by tourism, international cooperation, defending country’s idea, economic diplomacy and science diplomacy respectively. Education, sports diplomacy, and NGOs were observed at a very low level. It would be beneficial for embassies to make social media posts by staff, employed for this purpose, to carry out public diplomacy activities with an integrated perspective, to share more posts and high-quality content to increase the number of followers, and to focus on the country's brand.

References

  • Akhundova, J. (2015). Rusya'nın Yumuşak Güç Politikaları. Mevzuat, Kurumlar, Politikalar. Ekin Basım Yayım Dağıtım.
  • Ametbek, D. (2021). İran Vakıfları. Din Politika Arkasındaki Yumuşak Güç. Astana Yayınları.
  • Bjola, C. (2016). Digital Diplomacy: The State of Art. Global Affairs, 1-3. doi:DOI: 10.1080/23340460.2016.1239372
  • Boateng, O. A., & Mazrouei, K. A. (2021). The Challenges of Digital Diplomacy in the Era of Globalization: The Case of the United Arab Emirates. International Journal of Communication, 4577-4595.
  • Boatwright, B. C., & Pyle, A. S. (2023). Don’t Mess with Ukrainian Farmers”: An Examination of Ukraine and Kyiv’s Official Twitter Accounts as Crisis Communication, Public Diplomacy, and Nation Building During Russian Invasion. Public Relation Review, 5(4), 477-480. doi:10.1080/17544750.2012.723390
  • BRM. (2022, June 8). Purposive Sampling. June 8, 2022 tarihinde Business Research Methodology: https://research-methodology.net/sampling-in-primary-data-collection/purposive-sampling/ adresinden alındı
  • Cull, N. J. (2009). Public Diplomacy: Lessons from the Past. Los Angeles: Figueroa Press.
  • Çömlekçi, M. F. (2019). Dijitalleşen Diplomasi ve Sosyal Medya Kullanımı: Büyükelçilik Facebbok Hesapları Üzerine Bir Araştırma. Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-13.
  • Demir, V. (2012). Kamu Diplomasisi ve Yumuşak Güç. Beta Basın Yayım Dağıtım.
  • Djerijian, E. P. (2003). Changing Minds. Winning Peace. Washington: U.S. House of Representatives.
  • İletişim Başkanlığı. (2021, Temmuz 06). Ulusal Kamu Diplomasisi Strateji Belgesi ve Eylem Planı Hazırlandı. Haziran 8, 2023 tarihinde İletişim Başkanlığı Web Sitesi: https://www.iletisim.gov.tr/turkce/haberler/detay/ulusal-kamu-diplomasisi-strateji-belgesi-ve-eylem-plani-hazirlandi adresinden alındı
  • İletişim Başkanlığı. (2022). Kamu Diplomasisi Nedir?. Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı Yayınları.
  • İslamoğlu, A. H., & Alnıaçık, Ü. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Beta Basım Yayın.
  • Luqui, L. R., & Yang, F. (2020). Weibo Diplomacy: Forign Embassies Coomunicating on Chines Social Media. Government Information Quarterly, 37(3), 1-10. doi:oi.org/10.1016/j.giq.2020.101477.
  • Mavruk, Ç., & Baykal, S. (2022). Dijitalleşme Çağında Yumuşak Gücün Yeni Unsuru: Dijital Diplomasi. Nevşehir Hacı Bektaş Üniversitesi SBE Dergisi, 12(Dijitalleşme Özel Sayısı), 348-358.
  • McLuhan, M., & Powers, B. R. (2020). Global Köy. Scala Yayıncılık.
  • Melissen, J. (2005). The New Public Diplomacy: Between Theory and Practice. J. Melissen içinde, The New Public Diplomacy. Studies in Diplomacy and International Relations (s. 3-27). London: Palgrave Macmillan. doi:doi.org/10.1057/9780230554931_1
  • meta.com. (2023). About Us. Mayıs 1, 2023 tarihinde Meta Com Web Sitesi: https://about.meta.com/company-info/ adresinden alındı
  • Nye, J. S. (2005). Soft Power and Higher Education. Forum for the Future of Higher Education (s. 11-14). Archives.
  • Nye, J. S. (2020). Yumuşak Güç. (R. İ. Aydın, Çev.) BB101 Yayınları.
  • Nye, J. S. (2021). Soft Power: The Evolution of a Concept. Journal of Political Power, 14(1), 196-208. doi:doi.org/10.1080/2158379X.2021.1879572
  • Oypan, S. (2020, Eylül 23). Sosyal Medyada İçerik Paylaşım Sıklığı Nasıl Planlanır? Haziran 14, 2023 tarihinde Sinan Oypan Web Sitesi: https://sinanoypan.com/ adresinden alındı
  • Özkan, A. (2010). Kamu Diplomasisi Ders Notu. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi.
  • Salihi, E. (2021). Dijital Diplomasi Faaliyeti Olarak Türk Büyükelçilerinin Twitter Kullanımı: Avrupa Birliği Ülkelerinde Görev Yapan Türk Büyükelçiler Örneği. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 16(56), 545-569. doi:10.14783/maruoneri.909573
  • Sancak, K. (2016a). Yumuşak Güç Kaynağı Olarak Kültür ve Türkiye’nin Yumuşak Gücünde Kültür. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 16-26.
  • Sancak, K. (2016b). Uluslararası İlişkilerde Güç Kavramı Ve Yumuşak Güç. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Sancar Demren, G. A. (2022). Yabancı Halkların Zihinlerini ve Kalplerini Kazanmanın Yolu Olarak Kamu Diplomasisi. B. Büyükdoğan içinde, Uluslararası Halkla İlişkiler (s. 111-140). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Sancar, G. A. (2012). Kamu Diplomasisi ve Uluslararası Halkla İlişkiler. Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Sancar, G. A. (2015). “Kamu Diplomasisinde Medyanın Önemi: Anadolu Ajansı Örneği. M. Şahin, & S. Çevik içinde, Türk Dış Politikası ve Kamu Diplomasisi (s. 439-463). Nobel.
  • Sevin, E., & Ingenhoff, D. (2018). Public Diplomacy on Social Media: Analyzing Networks and Content. International Journal of Communication, 12, 3663-3685.
  • Snow, N. (2009). Rethinking Public Diplomacy. N. Snow, & P. M. Taylor içinde, Routledge Handbook of Public Diplomacy. Oxon: Routledge.
  • Storie, L. K. (2017). Relationship Cultivation in Public Diplomacy: A Qualitative Study of Relational Antecedents and Cultivation Strategies. Journal of Public Relations Research, 29(6), 295-310. doi:10.1080/1062726X.2018.1437443
  • Straub, N., Kruikemeier, S., Meulen, H. V., & Noort, G. V. (2015). Digital Diplomacy in GCC Countries: Strategic Communication of Western Embassies on Twitter. Government Information Quarterly, 32(4), 369-379. doi:doi.org/10.1016/j.giq.2015.08.001.
  • TUBİTAK. (2023). Etkili Sunumlar İçin El Kitabı. TUBİTAK Yayınları.
  • Uysal, N., & Schröder, J. (2019). Turkey’s Twitter Public Diplomacy: Towards a “New” Cult of Personality. Public Relation Review, 45(5), 1-9. doi:10.1016/j.pubrev.2019.101837
  • Waghnleither, R. (1999, Summer). The Empire of the Fun, or Talkin' Soviet Union Blues: The Sound of Freedom and U.S. Cultural Hegemony in Europe. Diplomatic History, 23(3), 499-524.
  • wearesocial.com. (2023, Ocak 26). The Changing World of Digital in 2023. Mayıs 1, 2023 tarihinde We Are Social Web Sitesi: https://wearesocial.com/uk/blog/2023/01/the-changing-world-of-digital-in-2023/ adresinden alındı
  • Wong, B. (2023, May 18). Top Social Media Statistics and Trends of 2023. Haziran 11, 2023 tarihinde Forbes Web Sitesi: https://www.forbes.com/advisor/business/social-media-statistics/ adresinden alındı
  • Yağmurlu, A. (2019). Dijital Diplomasi. Kamu Diplomasisi Çerçevesinden Avrupa Birliği Üye Ülkeleri ve Türkiye Dışişleri Bakanlıkları İnternet Uygulamaları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(2), 1267-1295.
  • YÖK. (2022). Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporu-2022. Ankara: YÖK.
  • Yun, S. H. (2008). Cultural Consequences on Excellencein Public Diplomacy. Journal of Public Relations Research, 20(2), 207-230. doi:10.1080/10627260801894330
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social Media Applications and Analysis
Journal Section Türkçe Araştırma Makaleleri
Authors

Birol Büyükdoğan 0000-0001-9873-4317

Publication Date January 30, 2024
Submission Date August 15, 2023
Published in Issue Year 2024 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Büyükdoğan, B. (2024). Sosyal Medyada Kamu Diplomasisi: Türk Cumhuriyetleri’nin Ankara Büyükelçiliklerine Dönük Bir Değerlendirme. Erciyes İletişim Dergisi, 11(1), 345-361. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1343571