Objective: To determine how patients evaluate the satisfaction
with dentistry services, to determine the relationship between the satisfaction
of treatment services and dentists and health workers, to provide information
to patients to improve satisfaction.
To determine the satisfaction and comfort of the
patients during the treatment.
In the light of these data, it is aimed to remind
physicians and other health professionals of the constructive behavior towards
the individuals they serve and underline the importance of this. Ensuring that
patients come to a full extent in the process from the moment they decide to be
treated to treatment, and make simple treatment procedures more complex.
Materials
and Methods: Patients
who had undergone restorative dental treatment at the university hospital were
asked to respond by giving a questionnaire. The patient's health status and
self-assessment was made by the patient evaluation form. After the restorative
procedure was completed by the dentists of the Faculty of Dentistry of Istanbul
University, 250 patients were asked to evaluate and evaluate the treatment. The
chi-square method was used to compare the criteria in the questionnaire (p
<0.05).
Results: A questionnaire of 250 patients who applied to the
Restorative Dentistry Clinic was performed. According to the results of this
survey, the pain felt during the treatment, the sitting position during the
treatment and the saliva absorbing criteria were found to be statistically
significant differences between the factors affecting the patient satisfaction.
Conclusion: The pressure of the saliva ejector used during the
restorative treatment to the surrounding soft tissues and the dentin
sensitivity, the patient's position cannot be adjusted in the ideal ergonomic
position and the pain feeling during the treatment causes the patient
satisfaction to be low.
Amaç: Hastaların,aldıkları
diş hekimliği hizmetlerine yönelik beklentilerini belirlemek,tedavi
hizmetlerinde diş hekimi ve sağlık çalışanlarının hastalar ile olan ilişkisini gözlemlemek,diş
hekimliği tedavilerindeki memnuniyeti geliştirmeye yönelik hastalardan bilgi
alımını sağlamak amaçlanmıştır.Diş hekimliği hizmeti veren bireylerin,tedavi
sırasında hastaların uygulama etaplarında memnuniyeti etkileyen faktörleri
belirleyerek bu veriler ışığında hekimlere ve diğer sağlık çalışanlarına,hizmet
verdikleri bireylere yönelik veri elde edilmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: İstanbul
Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi’nde restoratif diş tedavisi gören
hastalara anket formları verilerek cevaplanması istenmiştir. Restoratif işlemin,
İstanbul Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi’nde eğitim gören diş hekimliği
öğrencileri tarafından tamamlanmasının ardından 250 hastadan form doldurması
istenmiştir. Anket sonucundaki kriterlerin karşılaştırılmasında Ki-Kare yöntemi
ve SPSS programı kullanılmıştır.Çalışmamız İstanbul Üniversitesi Diş Hekimliği
Fakültesi Klinik Araştırmalar Etik Kurulu’nun 2019/32 dosya no’lu 396 sayılı
karar onayı ile yapılmıştır.
Bulgular:
Çalışmamızda yaptığımız anketlerin sonuçlarına göre tedavi sırasında hissedilen
acı (p=0.005), hastanın tedavi sırasındaki oturma pozisyonu (p=0.047) ve
tükürük emicinin kullanımı (p=0.014) kriterlerinin hasta memnuniyetini
etkileyen faktörler arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu
gözlenmiştir
Sonuç: Restoratif tedavi
sırasında kullanılan tükürük emicinin çevre yumuşak dokulara olan baskısı ve
dentin hassasiyetine sebep olması,hasta pozisyonunun ideal ergonomik konumda
ayarlanamaması, tedavi esnasında oluşan ağrı hissinin kontrol edilememesi hasta
memnuniyetinin derecesinin düşük olmasına
sebep olmaktadır.Bu da hastaların bir sonraki seanslara gelmemesine ve
hekim ile ilişkilerini kesmelerine sebep
olmaktadır.Bunun sonucu olarak basit tedavi prosedürleri ile çözülebilecek olan
işlemler hastalığın ilerlemesine bağlı olarak komplike hale gelmekte ve bu da
hem hastaya hem de ülke ekonomisini zarara uğratan bir süreç olarak karşımıza
çıkmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Dentistry |
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 1 |