Amaç: Bu çalışma, hastaların ağız hijyeni alışkanlıklarını, ortodontik tedavi ile periodontal sağlık arasındaki ilişkiye bakış açılarını ve ağız hijyeni eğitiminin (AHE) etkinliğini araştırmayı amaçlamaktadır.
Gereç ve Yöntemler: Bu kesitsel çalışmada denekler aktif sabit ortodontik tedavi gören hastalar arasından rastgele seçilmiştir. Ortalama yaşı 16,4 yıl (dağılım: 13-28 yıl) olan 100 hasta dahil edildi. Hastalardan rutin ortodontik seanslarının sonunda 20 soruluk kağıt tabanlı bir ankete katılmaları istendi. Anketin sonunda A grubu, ortodontik ve interdental diş fırçaları kullanan bir diş modelinde geleneksel olarak AHE aldı; B grubu, AHE'yi bir kişisel dijital asistan (PDA) üzerinde dijital bir video ile görsel olarak aldı. Eğitimden anahtar kavramların akılda tutulmasını değerlendirmek için hastalardan AHE'den sonraki son soruyu yanıtlamaları istendi.
Bulgular: %46'sı ortodontik malzemelerin ağız sağlığına zararlı olduğuna inanırken, %39'u ortodontik tedavi ve ağız hijyeninin bağımsız olduğunu düşündü. %36'sı AHE aldığını doğruladı ve bu hastaların %25'i AHE'nin ortodontik tedavilerine yardımcı olduğunu düşünmüyor. Hastaların %88'i anket sonunda verilen AHE'nin faydalı olduğunu belirtirken, kalan %12'si yararsız bulmuştur.
Sonuç: Hastalar ilk bonding seansında AHE'nin faydalarını yeterince anlayamadıkları görüldü. Kısa dijital videolar gibi görsel-işitsel animasyonların kullanılmasının hasta eğitiminde geleneksel yöntemlere göre daha etkili bir yöntem olduğu görüldü.
Objective: Present study aims to investigate patients’ oral hygiene habits, their perspective of the relationship between orthodontic treatment and periodontal health, and the effectiveness of oral hygiene education (OHE).
Materials and Methods: In this cross-sectional study, subjects were randomly selected among the patients who were under active fixed orthodontic treatment. 100 patients with a mean age of 16,4 years (range: 13-28 years) was included. Patients were asked to join a paper-based survey of 20 questions at the end of their routine orthodontic session. At the end of survey, group A received OHE conventionally on a dental model using orthodontic and interdental toothbrushes; group B received OHE visually with a digital video on a personal digital assistant (PDA). Patients were asked to reply the last question after the OHE to assess the retention of key concepts from the education.
Results: 46% believed that orthodontic materials are harmful for their oral health and 39% thought that orthodontic treatment and oral hygiene are independent. 36% confirmed that they received OHE, and 25% of these patients do not think that OHE helps with their orthodontic treatment. 88% of the patients stated that the OHE given at the end of the survey was beneficial while the remaining 12% found it unhelpful.
Conclusion: Patients were unable to realize the benefits of OHE adequately at the first bonding session. The use of audiovisual animations like short digital videos were found to be more effective method for patient education compared to conventional methods.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Dentistry |
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 18, 2022 |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 2 |