Modern devletin icadıyla zorunlu eğitim, zorunlu askerlik ve vatandaşlık uygulamaları arasında mutlak bir ilişki ve etkileşim meydana
geldi. Devlete sadık vatandaş yaratmanın yolu büyük ölçüde disiplinli,
merkezî, kontrollü zorunlu eğitimden geçiyordu. Büyüklüğün, geniş
ölçüde askerî güce endekslendiği 19. yüzyılda, asker sayısının artırılması ve toplumsal mobilizasyon için eğitim en kullanışlı araçtı. Bu sebeple
askerî dersler, ritüeller ve askerliği sevdirici uygulamalar eğitim programlarına eklendi. Bazen askerlik yalın halde programlarda görülürken
bazen de Beden Eğitimi, Jimnastik, Tarih, Coğrafya gibi derslerin içerisinde verildi. 19. yüzyılın ikinci yarısından itibaren Osmanlı eğitimi de
bu gelişmelerin dışında değildi. I. Dünya Savaşı sırasında yoğunlaşan
militer eğitim ve paramilitarist örgütler, Cumhuriyet döneminde yeni
bir boyut kazandı. 1926 sonrasında askerlik zorunlu ders oldu, 1935
sonrasında bütün eğitim kademelerinde 20 günlük kamp hayatını da
içeren bir uygulamaya dönüştü. Bu günün toplum ve zihin dünyasının
biçimlenmesinde önemli rolü olan Askerlik Dersi, fazla araştırılmayan
bir konudur. Bu makalede, birincil kaynaklar kullanılarak, 1926-1947
arasındaki Askerliğe Hazırlık dersi uygulaması incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Erdem |
Authors | |
Publication Date | December 18, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
ERDEM Dergisi TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) İSAM, DAVET, AYK Dergi Dizini ve Academindex tarafından dizinlenmektedir.
ERDEM Journal is indexed by TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) ISAM, DAVET, AYK Journal Index and Academindex.