Ortaçağda Aristoteles’in doğa felsefesi ve Batlamyus’un
evren anlayışından yola çıkan filozoflar, fizik ve evren hakkında önemli gelişmeler kaydetmişlerdir. Batlamyus’un
matematiksel modelleri ile Aristoteles’in fizik teorisinin
birbiriyle tutarsız görünmesi, İbn Heysem’le (ö.1039) başlayan Yunan bilim
geleneğine karşı eleştirel çalışmaları ortaya çıkarmıştır. Böylece 13. yüzyılda
Bitrûcî (ö.1217), Müeyyedüddin el-Urdî (ö.1266), Nasîruddin et-Tûsî (ö.1274) ve
Necmeddin el-Kâtibî el-Kazvînî (ö.1276) gibi bilim adamlarının sahip olduğu
fiziksel ve matematiksel bakış açıları sayesinde alternatif evren modelleri
oluşturulmuştur. Bu birikim de bir sonraki yüzyılda yetişen Kutbeddin
eş-Şirâzî’yi (ö.1311) ve İbn Şâtır’ı (ö.1375) astronomi alanında önemli bir
seviyeye ulaştırmıştır. Batı’da ise bu teorilerden yola çıkan Kopernik, Güneş
merkezli evren modelini keşfederek bilimsel devrimin kapılarını açmıştır.
Çalışmamızın konusu olan Sad b. Mansur İbn Kemmûne (ö.1284)
zikredilen bilim adamlarının çağdaşıdır. Onların eserlerine özetler yazmış, atıfta
bulunmuş ve felsefi problemler hakkında mektuplaşmıştır. İslam felsefe
tarihinin İbn Sînâ (ö.1037) ve Sühreverdî (ö.1191) gibi büyük filozoflarının
eserlerine de şerhler yapmıştır. Böylece o, geçmiş dönemin ve çağının bilim ve
felsefesini çok iyi takip ederek mantık, fizik, metafizik, astronomi, tıp ve
kimya dallarında eserler kaleme almıştır. Aslen Yahudi bir aileye mensup olan
filozof, yaşamının büyük bir bölümünü Bağdat’ta geçirmiştir. İslam felsefe geleneğinin
özellikle şerhlerle devam ettiği bu dönemde, bilim adamlarının kendilerine
tevarüs eden bilgiyi nasıl yorumlayıp aktardıklarını ve evrenin fiziki yorumu
üzerinde nasıl tartıştıklarını bütüncül bir şekilde görmek için, disiplinler
arası bireysel çalışmaların incelenmesine de ihtiyaç vardır. Nitekim bilimsel
bilginin nasıl değerlendirildiği ve özgünlükleri ancak bu şekilde ortaya
çıkacaktır. İşte bu sebeple çalışmamızda İbn Kemmûne’nin evren anlayışını ele
alacağız. Onun evren teorisi metafizik ve kozmolojik içeriğe sahip olduğu kadar,
astronomi biliminden de esintiler taşımaktadır. Bu minvalde filozofun
düşüncelerinden yola çıkarak, öncelikle evrenin nasıl meydana geldiğini ele
alacağız. Sonra ay- üstü ve ay-altı âlem ayrımına dayanarak gök akılları, gök
cisimleri ve yeryüzünde oluş-bozuluşun etkisiyle meydana gelen olaylar hakkında
bilgiler vereceğiz. Son olarak felsefe ve bilim tarihi açısından filozofun
teorilerinin bir katkısının olup olmadığını tespit etmeye çalışacağız.
ABSTRACT
In the Middle Age, philosophers, who grounded on Aristotle’s
philosophy of nature and Ptolemy’s understanding of the universe, improved
important developments about physics and the universe. The inconsistency
between Ptolemy’s mathematical models and Aristotle’s theory of physics revealed
critical studies against the Greek scientific tradition that began with Ibn
al-Haytham (d.1039). Thus in the 13th century, the alternative universe models
have been created thanks to the physical and mathematical perspectives of
scientists such as Bitrûcî (d.1217), Müeyyedüddîn al-Urdî (d.1266), Nasîruddîn
at-Tûsî (d.1274) and Necmeddîn al-Kâtibî al-Kazwînî (d.1276). Scientists have
created alternative universe models through their physical and mathematical
perspectives. This accumulation moved up Qutbuddîn ash-Shîrâzî (d.1311) and Ibn
Shatir (d. 1375), who grew up in the next century, into an important level in
astronomy. In the West, Copernicus, starting from his theories, discovered the
Sun-centered universe model and opened the doors of scientific revolution. In
the West, Copernicus, starting from these theories, discovered the Sun-centered
universe model and opened the doors of the scientific revolution.
Sad b. Mansur Ibn Kammûna (d.1284) who is the subject of
article, is a contemporary of the aforementioned scientists. He wrote
summaries, cited references and corresponded to philosophical problems about
their works. He also commented on the works of great philosophers in the
history of Islamic philosophy such as Avicenna (d.1037) and Suhrawardî (d.1191).
Therefore wrote the works in the fields of logic, physics, metaphysics,
astronomy, medicine and chemistry by following science and philosophy in the
previous period and his period. The philosopher, who originally belonged to a
Jewish family, spent most of his life in Baghdad. In this period that tradition
of Islamic philosophy continued with paraphrases in particular, there is need
to examine interdisiplinary individual works to see how scientists interpreted
and transferred knowledge which was inherited to them and how they discussed on
physical interpretation of the universe in a holistic way. As a matter of fact,
this is the only way that scientific knowledge is evaluated and authenticity
will be revealed. For this reason, in our article, we will examine Ibn
Kammûna’s understanding of the universe. His theory of the universe has
metaphysical and cosmological content and also has the impact of astronomy. In
this context, we will first consider how the universe came into being based on
the philosopher’s thoughts. Then we will give information about celestial
minds, celestial bodies and events that occur under the effect of
formation-deterioration on the earth based on the distinction between the
above-the-moon and the below-the-moon realms. Finally we will try to determine
whether this has a contribution in terms of philosophy and history of science.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Erdem |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 77 |
ERDEM Journal is indexed by TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) ISAM, DAVET and AYK Journal Index.