Amaç: Serebral
palsili(SP) çocuklara uygulanan bireyselleştirilmiş ergoterapi programının
(BEP), çocukların motor becerileri ve aktivite performansı üzerine etkisini
incelemek amacıyla planlandı.
Gereç ve yöntem:
GMFCS’ye göre I-II arası yaş ortalaması 10,25 ± 2,45 yıl
olan SP’Lİ 12 çocuk (7 erkek; 5 kız)
çalışmaya dâhil edildi. BEP,
10 hafta boyunca haftada 2 seans 45 dakika olacak şekilde çocuklara
uygulandı. Çocukların motor beceri düzeyleri Bruininks - Oseretsky Motor
Yeterlilik Testi Kısa Formu(BOMYT-KF) ile ve aktivite performans seviyeleri ise
Kanada Aktivite Performans Ölçeği (KAPÖ)ile değerlendirildi. Müdahalenin
etkileri istatistiksel analiz için Wilcoxon işaretli sıra testi ile analiz
edildi.
Sonuçlar: Dâhil edilen çocukların 9’ununda sağ ve 3’ünün sol Hemiparetik serebral
palsi olduğu bulundu. BOMYT-KF sonuçları incelendiğinde müdahale sonrası tüm
alt test skorlarında istatistiksel olarak anlamlı artış olduğu tespit edildi(p<0,05).
KAPÖ aktivite performans ve memnuniyet düzeyleri sırasıyla; müdahale öncesi 2,89±1,56 ve
1.68±1.26, müdahale sonrası 5,20±1,32 ve 5,87±0,90 olarak bulundu. BEP müdahale
uygulamaları sonucunda SP’li çocukların aktivite performansı ve memnuniyet
düzeylerinde istatistiksel olarak olumlu yönde gelişmeler
olduğu bulundu (p<0,01)
Tartışma: SP’li çocukların performans
problemi yaşadığı aktivitelere odaklanarak oluşturulan BEP ile çocukların motor
beceri ve aktivite performansı arttırabilir. BEP’nın çocukların rehabilitasyon uygulamalarında daha yaygın
olarak kullanılması ile günlük yaşam aktivite seviyelerinde de olumlu
kazanımlar elde edilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 1 |
Journal of Occupational Therapy and Rehabilitation by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International