Purpose: To
adapt the Professional Behavior Questionnaire into Turkish culture by ensuring
the structural validity and reliability of the scale in order to measure
occupational therapy students.
Material and Methods: The original questionnaire is consisted of 3 subscales
and 28 items according to a Likert
scale Quintet. The
study group consisted of 67 students. The SPSS 23.0 package program was used to
check the validity and reliability. Exploratory factor analysis (EFA) was
performed to examine the validity of the model of the Turkish form of the
Professional Behavior Questionnaire. The reliability of the scale was examined
by using internal consistency coefficient (Cronbach Alpha) and test-retest
method.
Results: The
EFA results showed that a three-subscale 13-item instrument accounted for
64.85% of total variance explained. The subscales of the Professional Behavior
Questionnaire were “Commitment to learning”, “Skills for learning” and
“Cultural competence”. According to reliability analysis, the internal
consistency coefficient was .94 and the test-retest reliability coefficient was
.54.
Conclusion: Professional behavior of occupational
therapists is important for the development of the profession. Therefore, there
is a need for a psychometric tool to evaluate occupational behavior of students
during their undergraduate education.
Amaç:
Bu çalışmanın amacı ergoterapi öğrencileri için “Mesleki Davranış Anketi”nin
Türkçeye uyarlama çalışması yapılarak ölçeğin psikometrik özelliklerinin
incelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem
Orijinal anket üç faktör
ve 28 maddeden oluşan beşli likert tipinde bir ölçme aracıdır. Çalışmaya
Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ergoterapi Bölümü’nde öğrenim
gören gönüllü 67 öğrenci dahil edildi. Araştırmada ölçeğin dilsel eşdeğerliği
incelendikten sonra geçerlik ve güvenirlik analizleri yapıldı. Ölçeğin geçerlik
ve güvenirlik analizleri için SPSS 23.0 paket programı kullanıldı. Ölçeğin yapı
geçerliliği için açımlayıcı faktör analizi yapıldı. Ölçeğin güvenirlik
çalışması iç tutarlılık katsayısı (Cronbach Alpha) ve test tekrar test yöntemi
kullanılarak incelenmiştir.
Sonuçlar
Ergoterapi
öğrencileri için “Mesleki Davranış Anketi” için yapılan açımlayıcı
faktör analizi sonuçlarına göre ölçeğin üç faktörde % 64,85 varyansı açıkladığı
bulunmuştur. Ergoterapi öğrencileri
için “Mesleki Davranış Anketi”nde alt faktörler “öğrenme isteği”,
“öğrenme becerisi” ve “kültürel yeterlilik” boyutlarıdır. Güvenirlik analizi
sonucunda iç tutarlık katsayısının 0,94 ve test tekrar test güvenirlik
katsayısının ise 0,54 olduğu belirlenmiştir.
Tartışma
Türkiye’de yeni bir sağlık mesleği olan
ergoterapistlerin mesleki davranışlarının mesleğin gelişimi açısından önemli
olduğunu düşünmekteyiz. Bu nedenle ergoterapi öğrencilerinin lisans eğitimi
sırasında mesleki davranışlarının incelenmesi için bir psikometrik araca
ihtiyaç vardır; dolayısıyla bu çalışma aracılığıyla ergoterapi öğrencilerinin
mesleki davranışlarının incelenmesi mümkün olacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Special Education and Disabled Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2021 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 3 |
Journal of Occupational Therapy and Rehabilitation by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International