Bu
çalışmanın amacı, hayat bilgisi dersinde estetik değerinin kazandırılmasına
ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerini tespit etmektir. Araştırma, nitel bir
araştırma olmakla birlikte benimsenen yaklaşım, olgu bilim (görüngübilim, fenomenoloji) desenidir. Araştırmanın
çalışma grubunda Aydın ilinde iki farklı ilkokulda görev yapan 10 sınıf
öğretmeni yer almıştır. Çalışma grubu, amaçlı örneklem türü olan ölçüt
örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. İlkokul 5. sınıf Sosyal Bilgiler dersi
programında “Kültür ve Miras” öğrenme alanında doğrudan verilecek değer olarak
yer alan estetik değeri, Milli Eğitim Bakanlığı kararı ile 2015-2016
eğitim-öğretim yılından itibaren kademeli olarak İlkokul 3. Sınıf Hayat Bilgisi
dersi programında da kazandırılması hedeflenen değerlerden biri olarak
programda yerini almıştır. Bu gelişme doğrultusunda çalışmanın örneklem
kriterleri; çalışma grubunda yer alacak olan sınıf öğretmenlerinin, öğretmenlik
mesleğinde 5.sınıfları da okutmuş olması şeklinde belirlenmiştir. Çalışmanın verileri, nitel araştırmaya dayalı olan
yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin
çözümlenmesinde ise içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır. Çalışma
sonucunda sınıf öğretmenlerinin estetik değerine obje ve davranış odaklı
anlamlar yükledikleri ortaya çıkmıştır. Ayrıca Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler
öğretim programlarında estetik değerine ilişkin örnek etkinlik ve uygulamaların
yetersiz olduğunu belirtmişlerdir. Estetik değerinin daha erken yaştan itibaren
kazandırılması gerektiği ortaya çıkmıştır. Örtük programın estetik değerini
kazandırmada önem arz ettiği belirtilmiştir. Sınıf öğretmenleri, estetik
değerinin aktarımında etkili faktörlerin en başında ailenin geldiğini sonra
sırası ile öğretmen, yöntem, materyal ve çevre etmenlerinin etkili olduğunu
düşünmektedirler. Ayrıca öğretmenlerin değeri aktarmada yaşadıkları güçlüklerin
başında, aile kaynaklı sorunlar gelmektedir.
Journal Section | In This Issue |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 15, 2017 |
Acceptance Date | August 26, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 19 Issue: 2 |