Distributed
Cognition Theory (DCog) approaches the cognition holistically and argues that
knowledge come into existence not only inside the human mind but also in the
world. It is theoretically related to cognitive and social theories. Simply,
DCog takes information processing model into account and applies it to a
computational functional system. DCog theory is generally used in the field of
human-computer interaction (HCI) to find adequate answers to the design
questions of HCI. But, there are few studies inspired from DCog in educational
sciences. One of such studies is CTOM (connection, translation, off-loading,
and monitoring) framework proposed by Martin (2012) that regard learning as
“coordination” between systems in the natural settings. To increase the
coordination, all of the components of the framework need to be employed in a
learning setting. The framework also includes learning activities that can
increase the technology use in education. In this regard, the main purpose of
this study is to elaborate the use of Distributed Cognition (DCog) Theory and
accordingly the CTOM framework in a lesson plan. To do so, firstly theoretical
orientations of DCog was explained. Then, CTOM framework was criticized by
considering the pedagogical functions of DCog. Finally, a lesson plan was
prepared based on the CTOM framework according to Gagne’s nine events of
instruction. Consequently, the current study can be used in further empirical
studies to test the effectiveness of the model in terms of educational outcomes.
Dağıtık
Biliş Teorisi, bilgi işlemeyi bütüncül olarak ele alır ve bilginin sadece insan
zihninde oluşmadığını, insanın çevresiyle etkileşiminden ortaya çıktığını
savunur. Teorik olarak bilişsel ve sosyal teoriler ile yakından ilişkilidir.
Basit bir ifadeyle, dağıtık biliş bilgi işlem modelinin, bireyin içeresinde
olduğu sosyal bir ortama uyarlanmasıdır. Genellikle, insan-bilgisayar
etkileşimi alanında tasarım sorularına doğru cevap bulmak için kullanılır. Fakat
eğitim bilimleri alanında dağıtık bilişle ilgili çalışmalara çok
rastlanılmamaktadır. Martin (2012) tarafından CTOM modeli adında teorinin
eğitime uyarlaması yapılmıştır. Bu modelde öğrenme, doğal ortamdaki iki
sistemin koordinasyonu olarak ele alınır. Bu koordinasyonun, dolayısıyla da
öğrenmenin artırılabilmesi için modeldeki bileşenlerin öğrenme ortamında
kullanılması gerekmektedir. Model aynı zamanda eğitimde teknoloji kullanımını
artırmaya yönelik aktiviteler de içerir. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı
dağıtık biliş teorisi üzerinden CTOM modelinin ders planında kullanımını
incelemektir. Bunun için ilk olarak teorinin, teorik temelleri açıklandı.
Ardından CTOM modeli, dağıtık bilişin pedagojik işlevleri bakımından
değerlendirildi. Son olarak, CTOM modeli temel alınarak, Gagne’ nin dokuz
öğretim basamağı doğrultusunda bir ders planı hazırlandı. Bu çalışma ampirik
olmamakla birlikte, dağıtık bilişin ve CTOM modelinin eğitsel anlamda etkisinin
test edilebilmesi için yön gösterici niteliktedir.
Journal Section | In This Issue |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 7, 2017 |
Acceptance Date | November 21, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 19 Issue: 3 |