Bu
araştırmada, okul öncesi çocuklarının akıllı cihaz kullanma durumları üzerine
ebeveyn algıları incelenmiştir. Okul öncesi dönem çocuklarının akıllı cihazları
kullanma durumları, aile içerisindeki ilişkiler ve ailelerin çocuklarına zaman
ayırma durumları içeren bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim
(fenomenoloji) kullanılmıştır. Bu araştırmanın
katılımcılarını, anaokuluna devam eden çocuklar ve 30 anne oluşturmaktadır. Analiz
bölümünde, nitel veri analiz tekniklerinden içerik analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda, katılımcılar
akıllı cihazların ebeveyn-çocuk ilişkisine etkisine yönelik etkileri teması;
olumlu ve olumsuz alt temaları altında incelenmiş ve olumlu etkiler temasında
akıllı cihazlar aracılığıyla çocuklarda, empati becerisi, paylaşma ve kardeş
sevgisinin arttığı ayrıca çocukların iletişim becerilerini geliştirdiği sonucuna
ulaşmıştır. Olumsuz etkiler temasında ise katılımcıların çoğunluğu çocuklarda;
iletişim kopukluğu (bağımlılık), konuşma bozukluğu, yalnızlaşma, şiddet
içerikli davranışlar, küfür ve cinsel içerikli sorular gibi olumsuz tutum ve
davranışların ortaya çıktığını ifade etmişlerdir. Akıllı cihazların çocuklar
üzerindeki etkileri teması ise; gelişimsel ve istenmeyen durumlar alt temaları
altında incelenmiş ve gelişimsel alt teması kendi içerisinde; zihinsel,
duygusal, sosyal ve dil gelişimi temaları olarak üç ayrı bölümde ele
alınmıştır. Öte yandan istenmeyen
durumlar alt teması ise kendi içerisinde; sağlık sorunları, şiddet, duygusal
sorunlar, öğrenme sorunları ve cinsellik temaları olarak beş ayrı bölümde incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | In This Issue |
Authors | |
Publication Date | August 22, 2018 |
Acceptance Date | July 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 20 Issue: 2 |