The good quality of teachers for individuals depends on how much
importance is given to teachers. First-year teachers can adversely affect on
the development of students owing to the lack of their experiences. Mentoring
programs occurred by mentors can be an effective way for enhancing professional
skills of first-year teachers. The current research aims to determine views of
8 primary school principals and 8 primary school teachers regarding with
mentors’ qualifications and the mentoring program. Therefore, the research
has been structured through the phenomenological approach based on the qualitative research
method. Results have been reached by
transforming the data collected by the interview technique to 6 themes through
the descriptive analyzing technique. Consequently; the current research has
found the importance of effective and quality the mentoring program due to the
necessity of professional experience in terms of first-year teachers. The
efficiency of the mentoring program has connected to choosing pre-service
teachers to universities and training them. Another finding has been about
qualifications of mentors being the most important actor of the mentoring
program. These qualifications have been like having effective human
relationships and communications skills, having ethical values, being
role-model, having vision. The content of the mentoring program should include
class-management, introducing students, the relationship of parents and
principals. Furthermore, the research has reached the findings about the
significance of supervision of the mentoring program and of the education of
mentors.
Toplumun tüm fertlerinin kaliteli öğretmenlere
ulaşması öğretmenlere gereken önemin verilmesi noktasında anlam kazanır. Mesleğe
yeni başlayan öğretmenler tecrübesizliklerinden ötürü öğrencilerin gelişimini
olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Mentörler yoluyla gerçekleştirilen mesleğe giriş eğitimi mesleğe yeni
başlayan öğretmenlerin mesleki becerilerini arttırma konusunda etkili bir yol
olabilir. Bu araştırma 10 ilkokul müdürünün ve 10 ilkokul öğretmenin mentörlük
ve mesleğe giriş eğitimi ile ilgili görüşlerine ulaşmayı amaçlar. Dolayısıyla
bu araştırma nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgubilim desenine göre
yapılandırılmıştır. Yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanan veriler
betimsel analiz tekniği ile 6 tema haline dönüştürülerek sonuçlara
ulaşılmıştır. Sonuç olarak mesleki tecrübenin önemi sebebiyle meslekte yeni
öğretmenler için mesleğe giriş eğitiminin etkili ve kaliteli gerçekleşmesi
sonucuna varılmıştır. Uygulanacak eğitimin etkililiği önemli ölçüde öğretmenlerin
üniversiteye seçilip ve yetiştirilmesiyle ilintilidir. Mesleğe giriş eğitiminin
ana aktörleri olan mentörlerin etkili insan ilişkileri ve iletişim becerilerine
sahip olması, etik değerlere sahip olması, rol-model olması, usta-öğretici
olması, sahip olduğu vizyon ile onlara ufuk açması gibi özelliklere ve
yeterliliklere sahip olması beklenmektedir. Mesleğe giriş eğitiminin içeriği
sınıf yönetimi, öğrencileri tanıma, velilerle iletişim, yönetimle ilişkiler
gibi konular üzerinedir. Son olarak, mentörlerin eğitimi devam etmelidir, mesleğe
giriş eğitimi denetim ve değerlendirilmelerden geçirilerek gerekli
geribildirimler mesleğe giriş eğitimine yansıtılmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2019 |
Acceptance Date | June 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 2 |