Research Article
BibTex RIS Cite

Representation of Teachers in Turkish Nationwide Newspapers

Year 2019, Volume: 21 Issue: 3, 56 - 74, 30.12.2019
https://doi.org/10.17556/erziefd.469309

Abstract

The study seeks to unveil how Turkish nationwide
newspapers represent teachers and the teaching profession. By this means, three
Turkish national dailies (Hürriyet, Sabah and Sözcü) were included in the
research sample. The sample was decided according to the criteria of
circulation numbers, ownership and political stance. The period between 1
September 2017 and 31 January 2018 was the nearest school term to the time of
conducting the analysis. Therefore, the news items published throughout that
term were included in the study. The news items were gathered from the PRNet
digital news archive and the keyword “öğretmen” (“teacher”) was chosen in order
to reach the most appropriate text material. During the analysis, the news
items that can create sympathetic ideas about teachers were coded as positive.
News content with a pessimistic tone was categorized as negative coverage.
Furthermore, the items that do not have the capacity to create any emotions or
thoughts were coded as neutral. Under these categories, there are themes and
topics.
The newspapers of the research sample include different kinds of news items
that can receive attention from readers. It was found out in the analysis that
there is no meaningful difference among newspapers on the representation of
positive news items. Most positive items tend to cover some useful activities
and actions that are run by teachers. Sözcü, and in some cases Hürriyet,
published more negative covered reports. These items often refer to some
critique targeting political power. Some negative reports have an offensive
language and generalizing tone. This kind of style empowers the negative
perception of the coverage. Inevitably, this kind of content harms the image of
teachers in society. 

References

  • Akbaba-Altun, A. S. ve Kirkit, G. (2005). Okul yöneticilerinin basındaki imajı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 41, 24-46
  • Akdemir, A. S. (2013). Türkiye’de öğretmen yetiştirme programlarının tarihçesi ve sorunları. Turkish Studies, 8(12), 15-28.
  • Alhamdan, B., Al-Saadi, K., Baroutsis, A., Du Plessis, A., Hamid, O. M., & Honan, E. (2014). Media representation of teachers across five countries. Comparative Education, 50(4), 490-505.
  • Althusser, L. (1994). İdeoloji ve devletin ideolojik aygıtları. (Çev. Y. Alp ve M. Özışık) İstanbul: İletişim
  • Bursalıoğlu, Z. (2000). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005), Öğretmenlik mesleği ve özellikleri, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 207-237.
  • Demir, M. K. ve Ercan, A. R. I. (2013). Öğretmen sorunları-Çanakkale ili örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 107-126.
  • Dursun, Ç. (1998). Türkiye’de işçi sınıfı kimliğinin medyada temsili: 1970-1997. Toplum ve Bilim, 78, 210-243.
  • Gözütok, F. D. (1999). Öğretmenlerin etik davranışları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 32(1–2), 83–99.
  • Hürriyet (2018) “Doğan Medya'nın Demirören'e satış ve devri tamamlandı”. Erişim adresi: http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/dogan-medyanin-demirorene-satis-ve-devri-tamamlandi-40839268
  • Keskin, Y. ve Öğretici, B. (2013). Sosyal bilgiler dersinde “duyarlılık" değerinin etkinlikler yoluyla kazandırılması: nitel bir araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 143-181.
  • Keogh, J., and B. Garrick (2011). “Creating catch 22: zooming in and zooming out on the discursive constructions of teachers in a news article.” International Journal of Qualitative Studies in Education 24(4), 419–434.
  • MEB. (1973, Haziran 14). 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu. Şubat 13, 2017 tarihinde mevzuat.meb.gov.tr: http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0.html adresinden alındı.
  • Neuman, W. L. (2006). Toplumsal araştırma yöntemleri: nicel ve nitel yaklaşımlar. Sedef Özge (çev.), Ankara: Yayın Odası.
  • OECD (2017) Gross domestic product (GDP). Retrieved from https://data.oecd.org/gdp/gross-domestic-product-gdp.htm
  • Orgad, S. (2012). Media representation and the global imagination. Cambridge: John Wiley & Sons.
  • Pelit, E. ve Güçer, E. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğiyle ilgili etik olmayan davranışlara ve öğretmenleri etik dışı davranışa yönelten faktörlere ilişkin algılamaları. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 95-119.
  • Scott, D. (2014). Eğitim araştırma ve politikalarının eleştirel değerlendirilmesi. Ankara: Nobel
  • Semerci, Ç., Semerci, N., Eliüşük, A. G., ve Kartal, S. E. (2012). Öğretmenlik mesleğinin gündemine ilişkin öğretmen görüşleri-Bartin ili örneği. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 22-40.
  • Soroka, S. and McAdams, S. (2015). “News, politics, and negativity.” Political Communication, 32(1), 1-22.
  • Speedmedya (2018) “1 Eylül 2017 ve 31 Ocak 2018 arasındaki gazete tiraj ortalamaları”. Erişim adresi: http://app.speedmedya.com/Report/ReportDetail?ReportCode=110
  • Sungur, S. (2012). “Medyada temsil ve hayali bir azınlık: Süryaniler”, Azınlıklar ve Medya, (Ed.) Suat Sungur, Derin Yayınları, İstanbul, s. 9-47.
  • Şentürk, C. (2009). Öğretmenlik mesleğinde etik. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim. 10(111)
  • Ulus, S. (2013). “Bir derbi cinayetinin ardından: futbolda şiddetin Türk basınında temsili üzerine.” Global Media Journal: Turkish Edition, 4(7), 187-213.
  • Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2009). Öğretmen adaylarının mesleki etik dışı davranışlar ile ilgili görüşleri. İş Ahlakı Dergisi, 2(2), 71–88.
  • Yurdakul, S., Gür, B. S., Çelik, Z., ve Kurt, T. (2016). Öğretmenlik mesleği ve mesleğin statüsü. Ankara: Eğitim Bir Sen.

Ulusal Gazetelerin Haber Metinlerinde Öğretmen Temsili

Year 2019, Volume: 21 Issue: 3, 56 - 74, 30.12.2019
https://doi.org/10.17556/erziefd.469309

Abstract

Bu çalışmanın amacı ulusal gazetelerde öğretmenlerin ve öğretmenlik mesleğinin nasıl temsil edildiğini ortaya çıkarmaktır. Bu amaç doğrultusunda örneklem için Türkiye’de ulusal düzeyde yayın yapan üç gazete (Hürriyet, Sabah ve Sözcü) araştırma kapsamına dahil edilmiştir. Örneklemin seçiminde gazetelerin tirajı, mülkiyet durumu ve siyasi duruşu dikkate alınmıştır. Araştırmanın yapılacağı sürece en yakın eğitim-öğretim dönemi olan 1 Eylül 2017 ile 31 Ocak 2018 tarihleri arasında öğretmenlerle ilgili çıkan metinler araştırma örneklemini oluşturmuştur. Haber metinleri PRNet dijital gazete arşivinden elde edilmiş ve metinlerin doğru bir şekilde taranabilmesi için “öğretmen” kelimesi anahtar kelime olarak seçilmiştir. Ulaşılan veriler üzerinde çalışılarak öğretmenlerle ilgili iyimser düşünceler oluşturabilecek haberler olumlu; kötümser düşünceler oluşturabilecek haberler olumsuz; herhangi bir duygu ve düşünceye yol açmayacak haberler ise dengeli olarak kategorilere ayrılmıştır. Bu kategorilerin altında ise temalar ve konular bulunmaktadır. Örneklemdeki üç gazetede de öğretmenlerle ilgili okuyucunun dikkatini çekebilecek farklı konulardaki haberlere yer verildiği görülmektedir. Olumlu haberlerin sunulmasında gazeteler arasında önemli bir fark bulunmamakta ve öğretmenlerin olumlu etkinlik ve eylemleri haberleştirilmektedir. Sözcü ve kısmen de Hürriyet gazeteleri siyasi iktidarı eleştirebilecek olumsuz haberlere daha fazla yer vermektedir. Bazı olumsuz haberlerin sunumunda kullanılan dil ve üslup tüm gazetelerde kışkırtıcı, genelleyici ve olumsuz algıyı derinleştirici yöndedir. Bu da öğretmenlerin imajını zedeleyebilecek niteliktedir.

References

  • Akbaba-Altun, A. S. ve Kirkit, G. (2005). Okul yöneticilerinin basındaki imajı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 41, 24-46
  • Akdemir, A. S. (2013). Türkiye’de öğretmen yetiştirme programlarının tarihçesi ve sorunları. Turkish Studies, 8(12), 15-28.
  • Alhamdan, B., Al-Saadi, K., Baroutsis, A., Du Plessis, A., Hamid, O. M., & Honan, E. (2014). Media representation of teachers across five countries. Comparative Education, 50(4), 490-505.
  • Althusser, L. (1994). İdeoloji ve devletin ideolojik aygıtları. (Çev. Y. Alp ve M. Özışık) İstanbul: İletişim
  • Bursalıoğlu, Z. (2000). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005), Öğretmenlik mesleği ve özellikleri, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 207-237.
  • Demir, M. K. ve Ercan, A. R. I. (2013). Öğretmen sorunları-Çanakkale ili örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 107-126.
  • Dursun, Ç. (1998). Türkiye’de işçi sınıfı kimliğinin medyada temsili: 1970-1997. Toplum ve Bilim, 78, 210-243.
  • Gözütok, F. D. (1999). Öğretmenlerin etik davranışları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 32(1–2), 83–99.
  • Hürriyet (2018) “Doğan Medya'nın Demirören'e satış ve devri tamamlandı”. Erişim adresi: http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/dogan-medyanin-demirorene-satis-ve-devri-tamamlandi-40839268
  • Keskin, Y. ve Öğretici, B. (2013). Sosyal bilgiler dersinde “duyarlılık" değerinin etkinlikler yoluyla kazandırılması: nitel bir araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 143-181.
  • Keogh, J., and B. Garrick (2011). “Creating catch 22: zooming in and zooming out on the discursive constructions of teachers in a news article.” International Journal of Qualitative Studies in Education 24(4), 419–434.
  • MEB. (1973, Haziran 14). 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu. Şubat 13, 2017 tarihinde mevzuat.meb.gov.tr: http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0.html adresinden alındı.
  • Neuman, W. L. (2006). Toplumsal araştırma yöntemleri: nicel ve nitel yaklaşımlar. Sedef Özge (çev.), Ankara: Yayın Odası.
  • OECD (2017) Gross domestic product (GDP). Retrieved from https://data.oecd.org/gdp/gross-domestic-product-gdp.htm
  • Orgad, S. (2012). Media representation and the global imagination. Cambridge: John Wiley & Sons.
  • Pelit, E. ve Güçer, E. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğiyle ilgili etik olmayan davranışlara ve öğretmenleri etik dışı davranışa yönelten faktörlere ilişkin algılamaları. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 95-119.
  • Scott, D. (2014). Eğitim araştırma ve politikalarının eleştirel değerlendirilmesi. Ankara: Nobel
  • Semerci, Ç., Semerci, N., Eliüşük, A. G., ve Kartal, S. E. (2012). Öğretmenlik mesleğinin gündemine ilişkin öğretmen görüşleri-Bartin ili örneği. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 22-40.
  • Soroka, S. and McAdams, S. (2015). “News, politics, and negativity.” Political Communication, 32(1), 1-22.
  • Speedmedya (2018) “1 Eylül 2017 ve 31 Ocak 2018 arasındaki gazete tiraj ortalamaları”. Erişim adresi: http://app.speedmedya.com/Report/ReportDetail?ReportCode=110
  • Sungur, S. (2012). “Medyada temsil ve hayali bir azınlık: Süryaniler”, Azınlıklar ve Medya, (Ed.) Suat Sungur, Derin Yayınları, İstanbul, s. 9-47.
  • Şentürk, C. (2009). Öğretmenlik mesleğinde etik. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim. 10(111)
  • Ulus, S. (2013). “Bir derbi cinayetinin ardından: futbolda şiddetin Türk basınında temsili üzerine.” Global Media Journal: Turkish Edition, 4(7), 187-213.
  • Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2009). Öğretmen adaylarının mesleki etik dışı davranışlar ile ilgili görüşleri. İş Ahlakı Dergisi, 2(2), 71–88.
  • Yurdakul, S., Gür, B. S., Çelik, Z., ve Kurt, T. (2016). Öğretmenlik mesleği ve mesleğin statüsü. Ankara: Eğitim Bir Sen.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Hakkı Kahveci 0000-0002-8578-5622

Alaaddin F. Paksoy 0000-0003-0019-5920

Publication Date December 30, 2019
Acceptance Date July 29, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 21 Issue: 3

Cite

APA Kahveci, H., & Paksoy, A. F. (2019). Ulusal Gazetelerin Haber Metinlerinde Öğretmen Temsili. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 56-74. https://doi.org/10.17556/erziefd.469309