This study aims to
determine prospective preschool teachers’ perceptions about the concept of art
through metaphors. The research was carried out in the phenomenological science
pattern of qualitative research methods. The research was carried out in the
2017-2018 school year with the participation of 92 prospective preschool
teachers who were registered in the Department of Preschool Education in the Faculty
of Education of a university located in the east of Türkiye. Participation in
the study was voluntary based. For the selection of the sample, a simple random
sampling method was used. prospective preschool teachers were provided a form
that is created with fill-in-the-gap sentences: “Art is like….. because……”. The
collected forms were evaluated by the content analysis method according to a qualitative
research design. As a result of the analysis, it was determined that
prospective teachers produced 61 metaphors that were collected under nine
categories when the reasons for the metaphors were taken into consideration.
Accordingly, the art of prospective preschool teachers; they come to the
conclusion that they are perceived as a concept which requires originality and
subjectivity, external expression, concretization, inspiration from nature, a basic
necessity, peace and joy, beautiful and impressive, labor and care. Suggestions
have been made under the light of these results.
Bu araştırmanın amacı
okul öncesi öğretmen adaylarının sanat kavramına ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla
belirlemektir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim
(fenomenoloji) deseninde yürütülmüştür. Araştırma, 2017-2018 öğretim yılında,
Türkiye’ nin doğusunda yer alan bir üniversitenin Eğitim Fakültesi Temel Eğitim
Bölümü Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 92 öğretmen adayının
katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Öğretmen adaylarının araştırmaya katılmasında
gönüllü ve istekli olmaları göz önünde bulundurulmuştur. Örneklem seçiminde
kolay ulaşılabilir örnekleme kullanılmıştır. Araştırmaya dahil edilen öğretmen
adaylarına ‘Sanat…….e/a benzer çünkü…...’ şeklinde eksik bırakılmış cümlenin
yazıldığı bir form verilerek doldurmaları istenmiştir. Toplanan formlar nitel
araştırma desenine uygun olarak içerik analizi yöntemi ile değerlendirilmiştir.
Yapılan analiz sonucunda öğretmen adaylarının 61 farklı metafor ürettiği ve
metaforların gerekçeleri dikkate alındığında 9 kategori altında toplandığı
belirlenmiştir. Buna göre okul öncesi
öğretmen adaylarının sanatı; özgün ve
öznel olan, dışa vurum sağlayan,
somutlaştıran, doğadan esinlenen, temel ihtiyaç olan, huzur ve keyif veren,
güzel ve etkileyici olan, emek ve özen gerektiren bir kavram olarak
algıladıkları sonucuna varılmıştır. Bu sonuç ışığında öneriler getirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Acceptance Date | August 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 3 |