Oynama eğilimi çocukların bulundukları
ortamı kendilerine eğlenceli ve keyifli kılacak şekilde dönüştürebilme özelliği
olarak tanımlanmaktadır. Eğlence eğilimi terimi ise tıpkı oyun oynama eğilimi
gibi kişiliği tanımlayan bir terim olmakla birlikte yetişkin kişiliği için
kullanılmaktadır. Okul öncesi dönem çocuklarının ve öğretmenlerinin bu kişilik özelliklerinin
incelenmesi önemli görülmektedir. Araştırmanın amacı okul öncesi dönem
çocuklarının oynama eğilimlerinin öğretmenlerinin eğlence eğilimleri açısından
değerlendirilmesidir. Ayrıca çocukların oynama eğilimlerinin demografik
özelliklerine (cinsiyet ve yaş) göre farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesi
amaçlanmaktadır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli ile
yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu, İstanbul’daki okul öncesi eğitim
kurumlarına devam eden 5-6 yaş grubu 122 çocuk ve bu çocukların 7 öğretmeninden
oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Çocuklar için Oynama Eğilimi Ölçeği”
ve “Yetişkin Eğlence Eğilimi Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda
okul öncesi dönem çocuklarının oynama eğilimleri ve öğretmenlerin eğlence
eğilimlerinin yüksek düzeyde olduğu; oynama eğilimi açısından kız ve erkek
çocuklar arasında anlamlı bir farklılık olmadığı; 5 yaş grubu çocukların oynama
eğilimlerinin, 6 yaş grubu çocuklardan anlamlı olarak daha yüksek olduğu tespit
edilmiştir. Çocukların oynama eğilimlerinin, öğretmenlerinin eğlence eğilimi
düzeylerine göre farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuca göre eğlence
eğilimi çok yüksek, yüksek ve orta düzeyde olan öğretmenlerin çocuklarının
oynama eğilimleri, eğlence eğilimi düşük düzeyde olan öğretmenlerin
çocuklarından anlamlı olarak daha yüksektir.
The
aim of the study was to evaluate the tendency of preschool children to play in
terms of their teachers' recreational tendencies. In addition, it is aimed to
examine whether children's tendency to play differ according to demographic
characteristics. This study was conducted with a survey model, one of the
quantitative research methods. The working group of the study consists of 122
children 5-6 years old and 7 teachers of these children attending preschool
education institutions in Istanbul. In the research, “Children's Playfulness
Scale” and “Adult Playfulness Trait Scale” was used. As a result of the
research, it was determined that the playfulness levels of preschool children
were at the middle level. It was concluded that children's playfulness differed
according to their teachers' playfulness. According to this result, the
playfulness of children of teachers who have high playfulness level, high and
medium level of playfulness level is significantly higher than children of
teachers with low playfulness level. According to the results of the study,
5-year-old children's playfulness is significantly higher than 6-year-old
children. There was no significant difference between boys and girls in terms
of playfulness.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2020 |
Acceptance Date | April 9, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 22 Issue: 2 |