This study aims to examine the relationship between teachers’ reflective thinking tendencies and their attitudes towards the teaching profession. This study using a correlational survey model was conducted with 338 teachers. “Reflective Thinking Tendencies Scale” and “Teaching Profession Attitude Scale” were used. Data were analyzed with descriptive statistics, differential statistics, Pearson Product Moment Correlation Coefficient and simple linear regression. As a result, it was revealed that teachers’ reflective thinking tendencies are at a high level and their attitudes towards the teaching profession are at a very high level. While the attitudes of the teachers towards the profession did not show a significant difference according to gender, it was concluded that female teachers had higher reflective thinking tendencies than males. A moderate, positive and significant relationship was found between teachers’ reflective thinking tendencies (and the scale’s sub-dimensions of continuous and purposeful thinking, open-mindedness, questioning and effective teaching, teaching responsibility and scientificity, researcher, predictive and sincerity, view towards the profession) and their attitudes towards teaching profession. In addition, it was concluded that teachers’ reflective thinking tendencies explained approximately one-quarter of the variance in their attitudes towards the teaching profession. The activities improving teachers’ reflective thinking can be conducted to develop teachers’ positive attitudes towards the teaching profession.
Bu
araştırmanın amacı, öğretmenlerin yansıtıcı düşünme eğilimleri ile öğretmenlik
mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi incelemektir. İlişkisel tarama
modelinin kullanıldığı bu araştırma, 338 öğretmen ile yürütülmüştür. Araştırmada
“Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri Ölçeği” ve “Öğretmenlik Mesleği Tutum Ölçeği”
kullanılmıştır. Veriler betimsel istatistikler, fark analizleri, Pearson Çarpım
Momentler Korelasyon Katsayısı ve basit doğrusal regresyon analizi ile
çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda,
öğretmenlerin yansıtıcı düşünme eğilimlerinin yüksek, öğretmenlik mesleğine
yönelik tutumlarının ise çok yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin
mesleğe yönelik tutumları cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermezken, kadın
öğretmenlerin erkek öğretmenlere kıyasla yansıtıcı düşünme eğilimlerinin daha
yüksek düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin yansıtıcı düşünme
eğilimleri ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasında orta
düzeyde, pozitif ve anlamlı ilişkilerin olduğu
saptanmıştır. Ayrıca, öğretmenlerin yansıtıcı düşünme eğilimlerinin
mesleğe yönelik tutumlarındaki varyansın yaklaşık olarak dörtte birini açıkladığı sonucuna
ulaşılmıştır. Öğretmenlerin mesleğe yönelik olumlu tutum geliştirmelerini
sağlamaya yönelik yansıtıcı düşünmelerini geliştirici etkinliklerin
düzenlenmesi önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Acceptance Date | September 24, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 22 Issue: 3 |