The group of gifted individuals who are diagnosed by professionals as having higher mental abilities than their peers, need special education programs according to their interests and abilities to develop these skills. Features that distinguish them from other individuals are advanced level mental ability, special talents in various fields, sensitivity, creativity, and intense motivation. Special education of gifted stu- dents should meet requirements of different features of this group. How do these students need to be given an education is researched and various models are pro- posed. In this study, special education programs and the models used in Turkey for gifted students were examined and evaluated, especially education system in Sci- ence and Art Centers (BİLSEM) which widespread in recent years.
Zihinsel yetenekleri bakımından akranlarından daha yüksek düzeyde performans gösterdiği konunun uzmanları tarafından belirlenmiş olan üstün yetenekliler, bu yeteneklerini geliştirmede, normal eğitim programlarının yetersiz kaldığı, kendi ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklılaştırılmış programlara gereksinim duyan bir gruptur. Üstün yeteneklileri diğer bireylerden ayırt eden özellikler; ileri düzeyde zihinsel yetenek, çeşitli alanlarda özel yetenek, duyarlılık, yaratıcılık ve yoğun motivasyondur. Özel veya üstün yetenekli öğrencilerin farklı gelişim özelliklerinden dolayı eğitimlerinin de gereksinimlerine uygun olması gerekir. Bu öğrencilere nasıl bir eğitimin verilmesi gerekliliği araştırılmakta ve çeşitli modeller önerilmektedir. Bu çalışmada özel veya üstün yetenekli çocukların eğitiminde Türkiye'de uygulanan program ve modeller incelenmiş, özellikle son yıllarda yaygınlaşan Bilim ve Sanat Merkezleri (BİLSEM)'deki eğitim sistemi değerlendirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 21, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 15 Issue: 1 |