The aim of this study is to investigate recent trends in Social and Emotional Learning (SEL) studies. For this purpose, 321 studies conducted around the world between 1997 and 2020, and 85 studies conducted in Turkey between 2004 and 2020 were investigated. In this study, data were analyzed by document analysis and bibliometric analysis. According to the results, studies have been conducted mostly in the USA around the world, and most of the studies have been held in the fields of education and psychology between 2018 and 2020. In addition, the terms of "practice", "emotional intelligence" and "academic success" were used mostly as keywords. As for the research studies held in Turkey, the literature indicates that most of these studies have been conducted in the fields of educational sciences, guidance and psychological counseling between 2018 and 2020 ,and relational screening model was usually used and the participants were mostly chosen from secondary school students. Moreover, the relationships between social and emotional learning skills and demographic variables were generally examined in relevant publications. All the results obtained from this research were evaluated on the basis of general trends and differences in studies on SEL. Building upon the findings of this research, suggestions for future research were presented
Bu araştırmada Sosyal ve Duygusal Öğrenme (SDÖ) ile ilgili yapılan araştırmalardaki mevcut eğilimlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, 1997-2020 yılları arasında dünya genelinde yapılan 321 araştırma ve 2004-2020 yılları arasında Türkiye’de yapılan 85 araştırma incelenmiştir. Araştırmada veriler doküman analizi ve bibliyometrik analiz yöntemleriyle çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, dünya genelinde yapılan araştırmalar en fazla ABD’de, genellikle eğitim ve psikoloji alanlarında, çoğunluğu 2018-2020 yılları arasında yapılmıştır. Bununla birlikte, ilgili yayınlarda anahtar kelime olarak en çok “uygulama”, “duygusal zekâ” ve “akademik başarı” kavramları kullanılmıştır. Türkiye’de yapılan araştırmalarda ise, çalışmaların çoğunluğu 2018-2020 yılları arasında, en çok eğitim bilimleri, rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanlarında yapılmış, genellikle yöntem olarak ilişkisel tarama modeli kullanılmış ve katılımcı olarak çoğunlukla ortaokul öğrencileri yer almıştır. Bununla birlikte, ilgili yayınlarda genellikle sosyal ve duygusal öğrenme becerileri ile demografik değişkenler arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmadan elde edilen tüm sonuçlar SDÖ ile ilgili araştırmalardaki genel eğilim ve farklılıklar temelinde değerlendirilmiş, gelecekte yapılacak araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Acceptance Date | January 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 23 Issue: 1 |