Programlama, bir probleme yönelik durum analizi, algoritma ve program tasarımı, uygulama, test etme ve hata ayıklama yaparak bilgisayar tabanlı çözümler üretmektir. Programlama sürecinde içerisinde hata ile karşılaşmak olağan bir durumdur. Hataların çözümlenmesi ve oluşturulan program kodlarının hatalarından arındırarak işlevsel hale getirilmesi işlemi ise hata ayıklama olarak adlandırılmaktadır. Hata ayıklama yeni kodlar yazmaktan daha derin bir bilgi birikimi gerektiren, iyi kodlama yapmak ve verimli kod yazmak gibi programcıların edinmesi gereken bir beceridir. Alanyazında hata ayıklama performanslarının değerlendirilmesine yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının eksikliği görülmüştür. Bu çalışmada, meslek liselerinin Bilişim Teknolojileri bölümlerinde okuyan öğrencilerin hata ayıklama performanslarını değerlendirmek için bir başarı testi geliştirmek amaçlanmıştır. Testin geliştirilmesi aşamasında testin amacı, karşılaşılan hatalar ve kapsamları belirlenmiş, ilgili alanyazın incelenmiş, 27 kod senaryosundan oluşan test yönergesiyle birlikte kapsam geçerliğinin sağlanması amacıyla uzman görüşlerine sunulmuştur. Uzman görüşleri ve ön pilot uygulaması sonucunda 18 kod senaryosu belirlenmiş ve farklı mesleki ve teknik liseleri Bilişim Teknolojileri bölümlerinde öğrenim gören 148 öğrenciyle pilot uygulaması yapılmıştır. Teste ve maddelere yönelik yapılan analizler doğrultusunda gerekli görülen maddeler çıkartılmıştır. Sonuç olarak oluşan test maddelerinin güçlük indeksleri .30 ile .49 arasında, ayırt edicilik indeksleri .39 ile .69 arasında ve madde güvenirlik indeksleri .20 ile .33 arasındadır. KR-20 güvenirlik indeksi .575 olan Hata Ayıklama Performansı Testi (HAPT)’nin geçerli ve güvenilir olduğu söylenebilir.
programlama hata ayıklama performansı derleme zamanı hatası çalışma zamanı hatası mantık hatası
TÜBİTAK
Bu çalışma hazırlanması sürecinde TÜBİTAK tarafından “2211-A Genel Yurt İçi Doktora Burs Programı” kapsamında verilen destek için teşekkür ederiz.
Programming is to produce computer-based solutions for a problem by situation analysis, algorithm and program design, implementation, testing and debugging. It is usual situation that encounter bugs in the programming process. The process of resolving the bugs and making the generated program codes free of bugs is called debugging. Debugging requires deeper knowledge than writing new code. Debugging is a skill that programmers must acquire, like good coding and write efficient code. In the literature, there is a lack of a valid and reliable measurement tool for the evaluation of debugging performances. In this study, it is aimed to develop an achievement test in order to evaluate the debugging performance of students studying in the Information Technologies departments of vocational high schools. During development of the test, the purpose of the test, the bugs encountered and their scope were determined, related literature reviewed, the test consisting of 27 code scenarios was created and expert opinion was obtained to ensure content validity. After expert opinions and pre-pilot implementation, 18 code scenarios were determined for pilot implementation. 148 students from different vocational and technical high schools in the Information Technology Department participated in the pilot implementation of the test. According to the analysis carried out for the test and the items, the necessary items were removed. As a result, the item difficulty indexes are between .30 and .49, the item discrimination indexes are between .39 and .69, and the item reliability indexes are between .20 and .33 in the test. Also, the KR-20 reliability index of test is .575. Therefore, it can be said that The Debugging Performance Test is valid and reliable.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Acceptance Date | December 7, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 23 Issue: 3 |