The general purpose of the paper is to examining the correlation between the mathematics classes held in an Enriched Learning Environment (ELE) and the academic achievement of the fourth-grade students in the field of mathematics. The research was conducted using the correlational survey model since the differences among the ELE mathematics academic achievements of the students were tested in terms of various variables. Schools were determined at first sight using the cluster sampling method while selecting the sample and then the students were selected from the determined schools through element sampling. 608 fourth grade students were included in the research sample from seven counties including Şırnak central town and from 20 different schools. The fourth grade mathematics achievement test developed by Balcı (2019) was used in the paper as the tool of data collection considering the gains in the Mathematics Teaching Program renewed in 2018. Standard deviation, arithmetic mean, maximum and minimum values, frequencies and percentages were calculated within the descriptive statistics of the data collected in the research. Mann-Whitney-U test was used in order to compare the groups for all sub-purposes. In the first sub-aim of the study, a significant difference was found between the ELE and the ELE in all sub-dimensions, test-1 and test-2. In the second sub-aim of the study, no significant difference was found in any of the sub-dimensions. Within the scope of the third sub-objective of the study, a significant difference was found in numbers and operations in test-1 and test-2, in geometry test-1, in all test-1 and test-2 according to the settlement variable
Araştırmanın genel amacı, zenginleştirilmiş öğrenme ortamında (ZÖO) işlenen matematik dersleri ile dördüncü sınıf öğrencilerinin matematik akademik başarıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Şırnak ili, ilkokul dördüncü sınıf öğrencileri evreni oluşturmaktadır. Evreni temsil edecek örneklem seçilirken önce küme örnekleme yöntemiyle okullar belirlenmiş, ardından belirlenen okullardan eleman örnekleme ile öğrenciler seçilmiştir. Şırnak merkez dâhil olmak üzere 7 ilçeden, 20 ayrı okuldan 608 dördüncü sınıf öğrencisi araştırma örneklemine alınmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak 2018’de yenilenen Matematik Öğretim Programı’ndaki kazanımlar göz önünde bulundurarak Balcı’nın (2019) geliştirmiş olduğu dördüncü sınıf matematik başarı testi kullanılmıştır. Araştırmada toplanan verilerin tanımlayıcı istatistikleri kapsamında standart sapma, aritmetik ortalama, maksimum ve minimum değerler, frekans ve yüzdeler hesaplanmıştır. Tüm alt amaçlarda grupları karşılaştırmak için Mann-Whitney-U testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarında geleneksel ve zenginleştirilmiş öğrenme ortamında (ZÖO) yapılan matematik dersi başarı puanları arasında bütün alt boyutlar, test-1 ve test-2’de, ZOÖ ders yapanlar lehine anlamlı fark bulunmuştur. ZÖO’da ders yapan öğrencilerin, matematik dersi başarı puanları arasında cinsiyet değişkeni açısından alt boyutların hiçbirinde anlamlı fark bulunmamıştır. ZÖO’da ders yapan öğrencilerin matematik dersi puanları arasında yerleşim yeri değişkenine göre ise alt boyutlardan sayılar ve işlemler test-1 ve test-2’de, geometri test-1’de, tüm test-1 ve test-2’de şehir merkezinde bulunan öğrenciler lehine anlamlı fark bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | In This Issue |
Authors | |
Publication Date | March 10, 2023 |
Acceptance Date | November 9, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 25 Issue: 1 |