In this study, questions in 5th, 6th, and 7th grade social studies textbooks were evaluated using Gallagher and Aschner's question categorization to determine their level. A document analysis was conducted in this study. Descriptive analysis was used for data analysis. Depending on the Gallagher and Aschner question classification, four themes were identified: cognitive memory, convergent thinking, divergent thinking, and evaluative thinking. The ratio of questions to instructional time in the learning domains was evaluated to determine which level was most intensive. As a result, questions focus on cognitive memory and convergent thinking; divergent and evaluative thinking is undervalued; children's abilities in remembering, identifying, deciding, comparing, making connections, summarizing, offering examples, and interpreting are emphasized. In addition, the level of questions directed to children during and after instruction was found to vary and not be evenly distributed across learning areas.
Araştırmada 5., 6. ve 7. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında yer alan soruların Gallagher ve Aschner’ın soru sınıflamasına göre değerlendirilmesi yapılmış; soruların hangi düzeyde oldukları tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışmada doküman analizi yapılmış, verilerin analizinde ise betimsel analiz kullanılmıştır. Gallagher ve Aschner soru sınıflamasına dayalı olarak “alt düzey yakınsak, üst düzey yakınsak, alt düzey ıraksak ve üst düzey ıraksak” olmak üzere 4 tema belirlenmiştir. Öğrenme alanları bağlamında ise hangi düzeyin yoğunluk gösterdiğini tespit etmek amacıyla soruların derse ayrılan süreye oranı tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda ders kitaplarında yer alan soruların alt ve üst düzey yakınsak alanla sınırlı kaldığı, alt ve üst ıraksak alana gerektiği kadar önem verilmediği; çocukların özellikle hatırlama, tanımlama, belirleme, karşılaştırma, ilişki kurma, özetleme, örnek verme, yorumlama becerilerinin ön planda tutulduğu belirlenmiştir. Ayrıca ders sürecinde ve ders sonrasında çocuklara yöneltilen soru düzeylerinin her öğrenme alanında farklılaştığı ve dengeli dağılmadığı görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social Studies Education |
Journal Section | Online First |
Authors | |
Early Pub Date | January 15, 2024 |
Publication Date | March 28, 2024 |
Acceptance Date | December 17, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 26 Issue: 1 |