İstanbul gibi yola olan talebin kapasiteyi
aştığı, yolculuklarda önemli gecikmelerin yaşandığı, park yeri arzının ve
bulmanın büyük sorun olduğu şehirlerde toplu taşıma öncelikli çözümler
kaçınılmaz olarak ortaya çıkmaktadır. Bu doğrultuda özel araçtan toplu taşımaya
geçişi özendirici çeşitli ulaşım - otopark politika ve paradigmalarına ihtiyaç
vardır. Genellikle dünyada raylı sistem temelli işletilen “park et - devam
et” (P+R) otoparkları İstanbul için metrobüs hattında da yoğun olarak
kullanılan bir çözümdür. Araştırmanın temel amacı, sürücülerin ve yolcuların,
araçlarını uygun bir P+R otoparkına park etmesi ve özellikle şehir merkezlerine
ulaşım imkanları kolay ve cazip olan konforlu bir toplu taşıma seçeneğiyle
ulaşmasıdır. Bu otoparklar; kullanıcı maliyetlerinde, enerji tüketiminde ve
seyahat sürelerinde azalma sağlarken; daha yüksek seyahat konforu ve daha
ekolojik çevre olanaklarına da imkan sağlamaktadır. Bu çalışmada İstanbul
genelinde iki yakada işletilen toplam 40 P+R otoparkındaki veriler 22 aylık
süre ve 16 değişkenle çok değişkenli regresyon analiziyle incelenmiş; devinim,
ortalama park süresi ve otopark geliri eşitlikleri türetilmiştir. Devinim, park süresi ve otopark geliri eşitliklerden iki
yakada işletilen P+R’lerin temelde çalışan personel verimliliği ve farklı
kullanıcı alışkanlıkları olduğu tespit edilmiştir.
Çalışmanın gerçekleştirilmesinde veri desteği sağlayan İSPARK AŞ yönetici ve çalışanlarına teşekkürü bir borç biliriz.
Istanbul, where the
demand for the road exceeds the capacity, significant delays occur in travels,
supplying and finding parking space is a big problem; public transportation
priority solutions are inevitable. In this respect, there is a need for various
transportation - parking policies and paradigms which encourage the transition
from passenger car to public transportation. Park & Ride (P+R) facilities,
which are generally operated on the basis of rail system in the world, are also
intensively operated on the metrobus line for Istanbul. The main purpose of the
research is to allow drivers and passengers to park their vehicles in a
convenient P+R facility and to reach particularly city centers in a comfortable
public transport option which is easy and attractive. These parking facilities
provide not only reduction in user costs, energy consumption and travel times;
but also higher travel comfort and more ecological environment opportunities.
In this study, data of 40 P+R car parks operated on two sides in Istanbul, Anatolian
and European Side, have been collected
in 22 months and with 16 variables. With these data, multiple regression
analysis has been used to derive the equations of turnover rate, parking
duration and car park income. The P + Rs, which are operated on two sides from the
equations of turnover rate, parking
duration, parking income, have been found to have basically working personnel
productivity and different user habits.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 13 Issue: 1 |