The aim of this study is to investigate effective factors of experiences on internet usage and virtual shopping by the students aged in between 18-25. Due to this aim, virtual shopping experiences of students in Bingol University and their demographic characteristics were searched, if any significant relation between virtual shopping behaviours and demographic variations exist. A survey was conducted among 368 students of Bingol University on January-February 2014 and of these, 350 survey results were accepted to be evaluated. During analysis, descriptive statistical techniques, Independent Sample T Test and Mann Whitney U test were used. As a result of research, a significant correlation was found between virtual shopping behavior and income, age and sex variances. According to these results, income variance affects virtual shopping behavior positively while females trust the virtual shopping more than male. In addition, the more time was spent online, the higher rate of virtual shopping was detected.
Bu çalışmada 18-25 yaş arası öğrencilerin interneti kullanma ve sanal alışveriş deneyimleri üzerinde etkili olan faktörleri incelenmiştir. Bingöl Üniversitesi öğrencilerinin sanal alışveriş deneyimleri, demografik özellikleri, sanal alışveriş davranışı ile demografik değişkenler arasında anlamlı bir ilişkinin var olup olmadığı araştırılmıştır. 20 Ocak-21 Şubat 2014 tarihlerinde Bingöl Üniversitesi öğrencilerinden 368 kişi üzerinde anket uygulanmış, bunlardan 350 anket değerlendirmeye alınmıştır. Analizlerde; betimsel istatistiksel teknikler, Bağımsız Örneklem t testi (Independent Sample T Test), ve Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sanal alışveriş yapma davranışı ile gelir, yaş ve cinsiyet değişkenleri arasında anlamlı sonuçlar bulunmuştur. Bu sonuçlara göre, gelir değişkeni, sanal alışveriş davranışını pozitif yönde etkilemekte ve kadınlar erkeklere göre sanal alışverişe daha fazla güvenmektedir. Ayrıca internette geçirilen zaman arttıkça sanal alışveriş oranının arttığı saptanmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 16, 2015 |
Submission Date | July 20, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 8 Issue: 1 |