Fen
terimi bir merak ve dürtü ışığında gelişen hayatımızdaki sorunları çözmek ve doğayı
anlamak için bir çabadır. Çocuklarımıza öğrettiğimiz bilgilerin çoğunun
kaynağında doğa olduğundan, öğretmenlerimizin sadece bilgiyi sınıfta öğretmeye
çalışması anlaşılamaz. Modern ülkelerde, öğretmenler, öğrencilerin bilim
adamları gibi davranmaları ve üst düzey düşünme becerilerini kazanmalarını
sağlamak için sınıf dışı ortamları kullanarak öğrenmelerine katkıda bulunur. Bu
açıdan sınıf dışı ortamlarda işlenen dersler öğrenciler için önemlidir çünkü
okul ve doğal çevre arasında köprü oluşturarak öğrencilerin potansiyelini en
iyi şekilde kullanmasına katkıda bulunur. Bu çalışmanın amacı dört farklı
alandaki ortaokul öğretmenlerinin bilimsel kavramların öğretiminde sınıf-dışı
ortamların etkisi hakkındaki düşüncelerini araştırmaktır. Bu çalışmada
öğretmenlere yarı yapılandırılmış sorular sorularak görüşmeler yapılmıştır.
Görüşme yapılacak öğretmenler, uygunluk örneklemine göre seçilmiştir. Yapılan
çalışma sonucunda öğretmenlerin sınıf-dışı ortamlarda bilimsel kavramların
öğretiminin öğrencilerin öğrenmelerini kalıcı kıldığını düşündüğü çünkü teorik
bilgileri çocuklar aldıktan sonra bu bilgilerin gerçek yaşam bağlantısını görmeleri
gerektiğini savunmuşlardır. Temelde ekonomik ve bürokratik nedenler yüzünden bu
tür gezilerin yapılamadığı düşünmektedirler. Gerçekleştirilen gezilerin ise
sorgulama temelli olmayıp genel itibariyle okulda bilimsel bilginin verilmesi
ve sonrasında sınıf dışı ortamların kullanıldığı görülmüştür. Öğrencilerin
bilim insanı gibi davranışlarını gösterme fırsatları çok kısıtlıdır. Öğretmenlerin
farklı branşlardan olmalarına rağmen problemlerinin ortak olduğunu lakin fen
bilgisi ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin, matematik, din kültürü ve ahlak
bilgisi öğretmenlerinden daha çok sınıf-dışı ortamları kullandıkları ve kullanmak
istedikleri saptanmıştır. Ayrıca fen bilgisi öğretmenlerinin sınıf-dışı
ortamlarda öğrenci merkezli bilimsel bilgilerin nasıl öğretileceği konudaki
bilgi düzeyleri diğer branş öğretmenler daha üst düzeydedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |